Cara Renew Debit Card Cimb Expired (Tukar Kad ATM Cimb di Kaunter/Online)

5
Assalamualaikum
Bismillah

Korang dah semak tarikh expired kad cimb? Adakah kad cimb korang dah tamat tempoh? Ada beberapa cara untuk renew kad debit/atm iaitu secara online atau pergi ke cawangan Cimb yang terdekat. 

Sekiranya debit card cimb korang nak tamat tempoh dalam masa 3 bulan korang dah boleh memohon tukar kad debit/atm yang baru.

Cara Renew Debit Card Cimb Secara Online

1. Isi borang di CIMB Debit Card Renewal

2. Masukkan 6 nombor digit terakhir IC korang (Last 6-Digit of NRIC Number). Contoh : 101234

3. Masukkan 4 nombir digit terakhir kad debit/atm korang. (Last 4-Digit of Debit Card Number). 

4. Kemudian tekan butang ‘PROCEED’

5. Korang akan menerima OTP (One-Time Password) melalui SMS. Masukkan OTP dan tekan butang CONFIRM untuk tujuan verifikasi.

6. Seterusnya, pilih ‘Renew my debit card and deliver it to me’. Tekan butang ‘PROCEED’ untuk ke langkah seterusnya.

7. Untuk langkah seterusnya, korang perlu semak alamat terkini. Jika alamat yang dipaparkan adalah berbeza dengan alamat terkini, pilih ‘Mailing Address’ dan masukkan alamat di mana korang inginkan kad dihantar.

8. Semak alamat untuk kali terakhir dan tekan butang  ‘YES’ untuk sahkan permohonan. Korang akan terima kad debit CIMB yang baru dalam tempoh 14 hari bekerja.

Pada mulanya aku guna cara secara online tetapi maklumat nombor telefon pula masih menggunakan nombor telefon lama dan belum dikemaskini. Jadi aku terpaksa ke kaunter Cimb untuk tukar kad debit/atm yang dah tamat tempoh.

Cara Renew Debit Card Cimb Expired (Tukar Kad ATM Cimb di Kaunter/Online)

Cara Renew Debit Card Cimb di Kaunter Cimb Bank

Aku tukar kad debit cimb di cawangan Cimb Bank Pontian Kechil. Aku pergi dalam jam 4 petang. Masa nie memang tak ramai orang. Tak perlu ambil nombor sebab ada pegawai yang akan guide korang juga.

Korang akan diberi 1 borang untuk diisi. Antara maklumat yang diperlukan adalah seperti :
  • Nama penuh
  • No kad pengenalan
  • Nombor Kad Debit/ATM
  • Nombor akaun bank 
  • Tarikh expired kad
Dah siap isi. Korang tunggu giliran untuk dipanggil ke kaunter. Sediakan Kad Pengenalan untuk pengesahan jap cari di kaunter.

Borang korang akan dikembalikan dan korang akan diminta untuk ke kaunter pegawai lain yang akan bagi kad debit/ATM baru.

Pegawai tu akan bagi kertas yang mempunyai Nombor Keselamatan (PIN Kod ATM sementara). Dalam masa 24 jam korang kena tukar PIN ke Nombor PIN ATM baru. 

Korang masukkan Kad Debit/ATM baru ke Mesin ATM. → Pilih bahasa → Masukkan nombor keselamatan (yang pegawai bagi). Kemudian, tukar PIN ke Nombor PIN korang sendiri. Dah siap resit akan diprint sebagai rujukan.

Sekiranya korang menggunakan aplikasi Cimb Clicks, korang kena kemaskini nombor kad debit dan nombor pin ATM di laman Cimb Clicks dahulu baru korang boleh login di apps cimb clicks macam biasa. 

Cara Renew Debit Card Cimb Expired (Tukar Kad ATM Cimb di Kaunter/Online)
1. Login Cimb Clicks (view dekstop ya)

2. Masukkan nombor kad debit yang baru serta nombor pin atm.

3. Klik 'agree and continue'. Dah siap!


Pada pendapat aku, tukar di kaunter lebih baik sebab kita terus dapat kad baru dan boleh ke mesin ATM untuk tukar nombor pin atm. 

Jadi kalau korang renew kad debit/atm secara online ada kemungkinan risiko untuk kad hilang semasa proses penghantaran. 

Tidak dinafikan renew secara online sangat memudahkan tetapi untuk urusan penting yang melibatkan kad pengenalan atau kad atm aku lagi prefer pergi ke kaunter supaya lebih selamat dan terjamin. 

Apapun inisiatif untuk renew kad yang expired secara online nie sangat bagus bagi mereka yang memang tiada masa untuk ke kaunter. 


Untuk maklumat lanjut :

Sila hubungi CIMB di +603 6204 7788 (tempatan atau luar negara) atau kunjungi mana-mana cawangan CIMB Bank untuk membuat laporan dengan segera jika mengetahui bahawa CIMB Debit Mastercard anda hilang atau dicuri.

Lokasi CIMB Terdekat

Jika korang ingin mengunjungi kaunter CIMB terdekat, sila rujuk lokasi melalui senarai ini:


Catat Ulasan

5Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. tak pernah lg renew online..
    nice sharing^^

    BalasPadam
  2. kad ATM MY pun expire bulan depan. dah boleh mula mohon yang baru ni

    BalasPadam
  3. Mrs. A punya kad debit CIMB renew di kaunter alhamdulillah masa renew tu tak ramai orang so laju aje siapnya. Kad Maybank renew online unfortunately masih tak dapat lagi dari middle September aritu samapai dah expired pun

    BalasPadam
  4. Terbaik ..Sya buat online tpi MKn masa 6 7 ..Klau mhu hidup kn Cars baru expired kna byr ke

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !