Pengalaman Tampal Gigi Klinik Pergigian Izzah di Pontian Johor

Assalamualaikum
Bismillah

Ini kali ketiga aku ke klinik pergigian swasta Izzah. Kali ini aku pergi bersama suami. Suami dah lama sakit gigi, cuma tiada kesempatan masa untuk pergi klinik pergigian lagi.

Alhamdulillah, hari Jumaat lalu kami dapat pergi ke klinik. Suami bercadang untuk cabut gigi, manakala aku pula nak tampal gigi.

Memang dah lama bercadang nak tampal selepas aku scalling beberapa bulan yang lalu. Aku rasa tidak selesa sebab setiap kali nak makan pasti sisa makanan tu melekat kat lubang gigi.

Sebelum ini lubang gigi tak besar sangat, tetapi apabila selalu mengunyah semakin hari lubang tu pun semakin membesar.

Setelah selesai pendaftaran, nama aku dipanggil dahulu. 

tampal-gigi-klinik-swasta

Pengalaman Tampal Gigi Klinik Pergigian Dr Izzah di Pontian Johor

Pertama sekali doktor Izzah akan buat pemeriksaan gigi dahulu untuk lihat bahagian mana yang perlu ditampal. Biasanya doktor akan terangkan dahulu kesihatan gigi pesakit macam mana.

Misalnya macam aku, ada 3 batang gigi yang perlu ditampal. Tetapi aku memilih untuk tampal 2 batang gigi sahaja. Gigi yang berlubang tu tak sakit lagi. Kiranya lubang belum sampai ke gusi atau permukaan akar.

Semasa proses tampalan, pesakit akan dipakaikan cermin mata (goggles). Aku memang tak rasa sakit semasa proses tampalan gigi tu. Doktor mengambil masa selama 20 - 30 minit juga untuk tampal 2 batang gigi. 

Aku memang tak rasa apa-apa walaupun lubang gigi aku dikorek-korek haha. Mungkin sebab lubang gigi aku belum teruk kot. 

Seperti biasa servis Doktor Izzah memang terbaik! Pembantu doktor juga memang cekap. 

Dah siap tampal. Giliran suami aku pula cabut giginya. Tak sampai 10 minit suami dah keluar. Memang cepat. 

Aku tanya suami, sakit tak? Katanya tak sakit dan dia puji Doktor Izzah sebab tidak rasa apapun walaupun sewaktu dibius. So katanya memang bagus servis Klinik Pergigian Dr Izzah.


Harga Rawatan di Klinik Pergigian Izzah

  • Examination / Check up & Consultation : RM20 - 30
  • X-Ray : RM50

Scaling & Polishing

  • Children : RM40 - 80
  • Adult : RM90 - 200

Extraction Adult (Cabut Gigi Dewasa)

* Fee includes local anaesthesia & analgesic : RM80 - RM200
  • Surgical extraction : RM210 - 400
  • Additional local anaesthesia (Bius) : RM10
  • Antibiotic : RM20
  • Analgesic (painkillers) : RM15

Extraction Children (Cabut Gigi Kanak-Kanak)

  • Topical : RM50
  • Local anaesthesia (bius) : RM60 -70

Minor Oral Surgery

* Fee includes local anaesthesia & antibiotic/analgesic
  • Dry socket treatment :RM 60
  • Management of post operative bleeding : RM70
  • Incision and drainage : RM100
  • Impacted Wisdom Tooth : RM700 - RM1200

Filling Adult

  • Temporary dressing : RM60 - RM70
  • Permanent filling :
  • - RIVA : RM80 - RM150
  • - Composite : RM100 - RM200
  • Composite Veneer : RM350
  • Glass Veneer : RM600

Filling Children

  • Temporary dressing : RM40 - RM50
  • Permanent filling :
  • - Anterior (Gigi hadapan) : RM70
  • - Posterior (Gigi belakang) : RM60

Preventive Treatment

  • Topical Fluride Application : RM20 - RM30
  • Fissure Sealant : RM80

Root Canal Treatment (RCT)

  • Pulpotomy for deciduous tooth : RM150
  • Anterior : RM600 - RM700
  • Premolar : RM700 - RM800
  • Molar : RM850 - RM1200

Crown and Bridges

  • Re-cementing crown / bridge : RM50
  • Post (fibre post / paracore cement : RM100 - RM300
  • Fibre - Reinforced crown / bridge (FRC) : RM600
  • Bridge per unit :
  • - Porcelain bonded to non - previous metal (PFM) : RM800
  • - Full Porcelain (E Max) : RM1100

Secara keseluruhan harga untuk tampal gigi ialah RM80. Jadi untuk tampal 2 batang gigi adalah sebanyak RM160. Manakala harga rawatan untuk cabut gigi geraham bongsu ialah RM140. 

Jumlah keseluruhan yang dibayar ialah RM300 (termasuk ubat tahan sakit & kapas).

Aku memang puas hati mendapatkan rawatan gigi di Klinik Pergigian Dr Izzah. Aku memang cadangkan juga kepada warga Pontian untuk singgah ke sini.


Untuk maklumat lanjut :

Klinik Pergigian Izzah, di Pontian Johor
Alamat: 
1, Jalan Emas 3, 
Pusat Perniagaan Kota Emas, 
82000 Pontian, Johor

Waktu Rawatan 
Isnin - Ahad : 9.00 Pagi - 6.00 Petang (Buka Setiap Hari)
Rehat : 1.00 - 2.30 Petang

TUTUP PADA CUTI UMUM

No Untuk Dihubungi / Tel
  • Email : izzahdental@gmail.com
  • +607-678 3063
  • +6012-7117464

Website 
  • klinikpergigianizzah.com