Tak Dapat Balik Sabah, Beraya di Johor Saja

Assalamualaikum
Bismillah

Selamat Hari Raya Aidilfitri semua. Maaf Zahir dan Batin. Masih belum lagi terlambat bah kan nak bagi ucapan raya. Raya tahun ini cukup berbeza sekali buat aku. 

Raya tahun ini banyak sekali kejutan kan. Persiapan pun tiada. Sedar tak sedar tiba-tiba Ramadan dah berlalu. Sedih sebenarnya, Ramadan pergi tanpa sempat nak kata 'Selamat Tinggal'. Entah bila kita dapat jumpa Ramadan lagi. 

johor
Image : johorkini.my

Tahun ini memang tidak banyak buat persiapan untuk Hari Raya. Aku ada jugalah buat biskut raya sedikit dan masak rendang. Walaupun sambutan raya kali ini tidak meriah sebab jauh dari keluarga, raya tetap raya kan.

1. Beraya di Pontian, Johor

Pertama kali aku beraya di Johor. Tak tahu nak kata apa. Sebenarnya gembira dan dalam masa yang sama sedih juga. Rindu mahu makan ketupat yang mak buat. Nak tahu suasana beraya dengan keluarga husband macam mana. I mean, raya kali ini semuanya first time buat aku sejak aku berkahwin. 

Paling sedih tu bila buat biskut raya. Selalu boleh minta tolong adik bantu buatkan ataupun jalan beli baju raya sama-sama. Memang terasa sebenarnya raya kali ini berjauhan dengan family. Cuma tak nak cakap banyak sangat. 

Syukurlah ada suami di sisi. Tak terasa juga sunyi masa raya ni. 

2. Sambutan Raya Yang Sederhana

Raya tahun ini memang buat simple saja. Malam sebelum hari raya memang panik juga mencari ayam dan daging. Syukurlah ada juga rezeki dapat beli daging. Ayam memang habis. Haha~ Tak sempat nak beli ayam. 

Pertama kali sebenarnya masak rendang tanpa ada mak. Selalu tengok mak masak. Naa kali ni masak sendiri. Entah sedap atau tak. Biskut raya pun semuanya buat sendiri. Asal ada bikin makan-makan.

Rindu mahu makan ketupat tapi tak pandai anyam huhu. Jadi masak nasi impit saja. Perasaan untuk Raya kali ini sangat special kerana pertama kali beraya dengan suami. Alhamdulillah rezeki sempat juga beli baju raya sedondon. 

Memang lain lah beraya dengan keluarga dengan beraya berdua bersama suami. Apapun syukur sangat-sangat Allah berikan kesempatan untuk merasa semua nikmat ini.

3. Short Trips Aidilfitri

Memandangkan tak dapat balik Sabah. Maka kami pun buat Short Trips di Johor dan Melaka. Planning awal nak berjalan-jalan sekitar Johor sahaja. Tapi planning last minute menjadi, dapatlah jenguk ke Melaka Bandar Bersejarah. 

Antara tempat yang kami pergi di Johor :
  • Desaru Beach
  • Pantai Tanjung Balau
  • Euro Fun Park

Manakala, tempat menarik yang kami pergi di Melaka pula :
  • Menara Taming Sari
  • Melaka 3D Street Art
  • Muzium Kapal Selam
  • Masjid Selat Melaka
  • Kota A Famosa
  • Pantai Klebang

InsyaAllah, nanti aku akan update di blog tempat-tempat yang aku dah pergi tu. 

Alhamdulillah, syukur pada Allah atas segalanya. Walaupun tak dapat balik Sabah aku tetap gembira kerana dapat spent masa bersama suami tersayang. Syukur sangat-sangat kerana suami dah banyak berkorban dan bekerja keras untuk rumahtangga kami. 

Semoga Allah sentiasa limpahkan rahmatNya. 

Aku doakan juga semoga kalian semua berbahagia dan gembira di samping keluarga dan insan tersayang. InsyaAllah Aamiin.

Again, Selamat Hari Raya Aidilfitri. Hati-hati memandu dan semoga selamat tiba di destinasi.

5 Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. selamat hari raya! mmg sendu jgk raya di tempat org.. tp tu la nasib baik suami ada di sisi.. =)

    BalasPadam
  2. selamat hari raya nurul.. maaf zahir batin.. x apalah raya di johor boleh mkn laksa johor & lontong.. nnt raya haji balik sabah k

    BalasPadam
  3. Selamat hari raya maaf zahir batin =)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.