Apa beza kehidupan seorang blogger single vs blogger yang sudah berkahwin?

Assalamualaikum
Bismillah

Sejak 2 bulan tak update blog, aku punya semangat mahu menulis blog pun merundum. Alhamdulillah, sekarang dah ada laptop tetapi semangat nak menulis tu tiba-tiba hilang. 

Terlalu lama senyap, nak kumpul momentum untuk naik balik pun payah juga ya. Bukan tak ada idea. Aku punya draft kat nota tu banyak sangat benda nak kongsikan di blog ini.

Sejujurnya tak tahu macam mana mahu mula balik. Sejak kahwin memang banyak yang berubah. Mungkin inilah yang dinamakan proses 'adaptation'. Haha~ 

Alhamdulillah, suami aku seorang yang sangat memahami kerjaya sebagai seorang blogger dan sangat supportive. Malah selalu tanya bila aku nak start buat kerja blog? Hahaha~

Sejak dah bergelar isteri ini macam tak percaya saja sebenarnya dah bersuami. Jodoh sampai pada waktu yang tepat dan perjalanan Allah SWT tu sangat cantik. 

Oleh kerana semangat menulis blog itu jatuh, jadi mungkin dengan bercerita santai macam ini mood menulis tu pun kembali. 

Jadi sajalah nak berkongsi perasaan from single to married nie macam mana. Salah satu yang aku suka selepas kahwin ini aku banyak belajar memasak hahaha~



Dulu sebelum kahwin bukannya tak rajin memasak cuma selepas kahwin rajin memasak tu berkali-kali ganda. Alhamdulillah. Jadi buat yang risau pandai masak atau tidak macam aku dulu. Automatik memang jadi pandai masak juga sebab kalau tak masak, suami nak makan apa kan? haha.. 

Yang penting rajin saja. Pandai masak tapi malas pun tak boleh juga kan?

Mungkin selepas ini tak lama lagi blog ini penuh dengan entri resepi pula. Hari-hari pun ada saja resepi baru nak buat cuma belum rajin lagi nak tulis kat blog. 

Sebenarnya banyak sangat yang berubah sejak aku kenal dengan suami. InsyaAllah, perubahan ke arah yang lebih baik. Tak tahu nak ucap syukur macam mana lagi dengan Allah SWT kerana mempertemukan kami berdua sehinggalah dapat bersama.

Persoalan hidup yang selama ini aku cari terjawab selepas kahwin. MasyaAllah memang hebat rencana Allah SWT. 

Memang betul apa yang kita inginkan selama ini mungkin tidak baik buat kita. Tetapi apa yang Allah berikan InsyaAllah itulah yang terbaik. Samada ujian kesenangan dan kesusahan, kehilangan ataupun kehadiran seseorang dalam hidup kita. Semuanya bukan kebetulan!

Apa beza kehidupan seorang blogger Single vs blogger yang sudah berkahwin?


Banyak sangat perbezaannya. Salah satunya adalah masa! Dulu sebelum kahwin nak bangun lewat pun takda masalah. Dah kahwin bukan tak boleh bangun lambat, tetapi sayang suami kan. Dulu bolehlah stay up sampai tengah malam. Sekarang cubalah stay up kalau ada suami. Hahaha~

Selain itu, aku ini dulu kalau buat kerja blog tak tengok masa tau. Orang email tengah malam kalau aku belum tidur pun boleh sempat lagi nak reply. Dah berumahtangga memang tak buat macam tu lah.

Alhamdulillah, syukurlah sebab selalu ada yang bagi nasihat dan teguran mana yang baik dan buruk. Sebelum ini bukan tak tahu mana yang baik atau buruk. Cuma mungkin rasa benda tu takpa kot sebab bukannya ada apapun. 

Tetapi apabila dah bersuami, banyak benda yang perlu dijaga. 

Rutin harian pun banyak yang berubah selepas kahwin ni. Dulu memang sibuk lah nak urus adik-adik pergi sekolah, kemas rumah lagi sebab ibu bapa bekerja. Jadi masa berblog pun memang pada sebelah malam. 

Apabila dah kahwin, tinggal pun berjauhan dengan keluarga, banyak sangat yang berubah dari segi pengurusan masa. Kiranya lebih ikut masa suami lah. Dan lebih banyak masa senggang pada waktu pagi. Malam memang tak nak berblog sebab tu aku jarang dah reply message macam sebelum ini. 

Kedua, sebelum berkahwin lebih fokus kepada keluarga. Ibu dan bapa kita. Kalau ramai adik-beradik lagi macam aku, memang kena urus adik-adik. 

Nak ambil job menulis apapun family tak kisah sangat juga as long apa yang aku buat tu benda yang baik. Setiap perbuatan kita memang tanggungjawab kita, jadi kena pandailah fikir sendiri kan mana baik dan buruk. 

Dah kahwin, fokus utama memang suami saja. Apa-apa perkara kena bincang, minta pendapat, dan buat keputusan bersama. 

Tak boleh buat keputusan sesuka hati. Apa sahaja keputusan pasti bagi impak yang besar dalam rumahtangga walaupun hal yang remeh-temeh.

Misalnya nak buat review produk kena minta izin suami okay tak ambil job ini. Ataupun apa-apa job menulis memang banyak bincang dengan suami dulu. Bukan tak boleh buat keputusan sendiri, tetapi sebaik-baiknya minta pendapat suami lah kalau aku. 

Tiada yang banyak berubah sangat sebenarnya. Cuma nak menyesuaikan diri lagi dengan persekitaran baru dan ambil masa untuk cari masa yang sesuai apabila berblog. Biasalah kerja blogger ini tak macam kerja yang ada masa pejabat. Kita yang kena urus masa sendiri.

Aku cuma kongsikan sahaja buat kenangan di sini. Lain hari bolehlah baca balik. Aku percaya masa berblog bagi wanita yang berkerjaya mahupun suri rumah yang mempunyai anak pun berbeza. 

Sekian itu sahaja perkongsian hari ini.