Pass Out Challenge Is Not A Game

8
Assalamualaikum
Bismillah

Budak-budak sekarang dah semakin extreem. Baru-baru ini aku ada ternampak video kat Twitter tentang "Pass Out Challenge". Mulanya aku ingatkan budak tu dibuli, tetapi aku agak terkejut juga apabila budak tue tersedar daripada pengsan dan kawan-kawannya pula tergelak. OMG! Apa dah jadi dengan budak-budak nie. Tak sayangkan nyawa betul!




Ibu bapa sepatutnya ambil tahu tentang permainan ini. Pass out challenge bukanlah permainan yang boleh dibawa main sesuka hati apatah lagi melibatkan kanak-kanak yang dibawah umur. 

Is not a game! Permainan yang melibatkan nyawa seolah-olah kita membunuh diri kita sendiri. Pastikan anak-anak kita tahu tentang akibat bermain game ini. 
Menurut Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid, The ‘pass-out challenge’, a game which involves applying enormous pressure to the chest until the person is rendered unconscious. Bagaimana cabaran ini dimainkan adalah dengan menekan dada oleh dua atau tiga orang rakan beberapa saat sehingga jatuh pengsan.

Selain itu, permainan ini juga dikenali sebagai "skip challenge", "choking game", dan "fainting game". Malah, ada juga terdapat video yang mengajar kanak-kanak atau remaja untuk melakukan game ini tanpa pengawasan daripada ibu bapa atau penjaga, which is even more dangerous.

Sedih sebenarnya apabila melihat permainan ini viral dengan begitu cepat dan mendapat perhatian ramai remaja di luar sana tanpa memikirkan kesan buruk yang bakal berlaku. 

Terdapat facebook page yang telah dibuat khas untuk mereka yang berminat untuk melakukan cabaran ini. Dalam masa 2 hari page itu telah mendapat 400 likes. Allahu~ Guys, please report the page to facebook! Are you really  crazy going to allow this videos for kids to learn how to hurt themselves? 



Mungkin bagi mereka perkara yang boleh membunuh diri mereka sendiri itu merupakan sesuatu yang melucukan. Adakah permainan yang melibatkan nyawa orang itu suatu perkara yang lucu?? Think about it! Check your kids facebooks too!



Tags

Catat Ulasan

8Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. Macam tak ada permainan lain je kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeaa huhu ... byak lagi permainan lain tp x tau napa benda2 pelik mcm nie yg dorg buat main..

      Padam
  2. haih la budak sekarang. mengarutnya la mainan

    BalasPadam
  3. Salam singgah. Anda dijemput join GA saya! :)

    http://www.akuseorangtraveler.com/2017/10/tak-nak-sunyi-sepi-lagi-giveaway-by.html

    BalasPadam
  4. allah.. Cabaran dunia sekarang.. Memang kena perhatikana anak-anak.. Risau sangat...

    BalasPadam
  5. Saya pon tak paham apa nak jadi dengan golongan2 macam nih... mulanya seronok last2 menangis haihh

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !