Cara Install Printer Tanpa CD

Assalamualaikum
Bismillah

Actually entri ini aku dah buat lama masa masih belajar di UMS dulu. Masa study ini memang tidak boleh dipisahkan dengan printer. Mulanya tu tak kisah sangat pasal printer sebab koperasi kan ada. 

Cuma masalahnya apabila buat assignment tengah malam. Lepas tu esok pagi awal lagi nak buat presentation. Kalau waktu tu koperasi dah buka takpa lah. Tapi kalau belum buka lagi macam mana?

Lain lagi nak terkejar-kejar dengan bas pula. Memang kelam-kabut dibuatnya. Akhirnya, aku beli juga printer. Sebelum ini aku guna printer canon, tetapi mahal gila ink dia haha. Jadi akupun tukarlah guna printer hp pula. 

Cuma apabila dah ada printer, kena install pakai CD lah pula. Baru laptop aku ini pun tak ada tempat CD. Agak lama juga printer tu aku tak guna sebab aku langsung tak tahu ya yang kita boleh install walaupun tidak menggunkan cd. 


Sebenarnya aku baru tahu yang kita boleh install printer walaupun tanpa menggunakan CD. Thanks to my housemate yang bagitau aku pasal ini. Bagi laptop yang ada tempat CD untuk install printer maka tutorial ini bukan untuk korang hehe. 

Bagi mereka yang mempunyai masalah yang sama seperti aku, yang mana laptop tidak mempunyai tempat CD untuk install, anda tidak keseorangan. Maka korang harus baca nie sampai habis. Aku nak ajar cara paling simple nie nak install printer.

Cewaahh! Mentang-mentanglah dah tau kan hehe. Berikut merupakan Cara Install Printer Tanpa CD (HP Deskjet 1515).



1. Search di Google jenis printer yang anda gunakan. Dan download driver printer tersebut. Aku guna printer HP 1515 (klik di sini untuk DOWNLOAD)



2. Apabila dah download driver, OPEN untuk install. Then, klik NEXT.



3. Klik NEXT lagi.

4. Loading kejap..... Nampaklah Printer Setup is Complete!

5. Dah siap install. Simple saja.


Selamat mencuba. Semoga dipermudahkan urusan kalian semua ya. Semoga tutorial ini bermanfaat buat semua.