Penantian 2 Tahun Berakhir | Google Adsense Capai 100USD!!

55
Assalamualaikum
Bismillah

Alhamdulillah, penantian 2 tahun akhirnya berakhir apabila berjaya mencapai target Google Adsense 100USD. It;s not easy guys. Nampak macam senang je tapi sebenarnya tidak. I'm crying because this is what we called hard word and effort finally been paid off. 



Kalau rasa menulis blog itu senang then cubalah untuk buat blog sendiri dan menulis baru tahu senang atau tidak. Menulis itu memang senang tetapi nak tulis artikel atau info yang ramai orang cari dan baca bukannya semudah kita menaip di papan kekunci.

Mudah sahaja kalau nak tulis gosip viral ataupun cerita politik. Tetapi maaflah aku tak nak tulis perkara yang tidak pasti kesahihan infonya. Takut menjadi fitnah bikin tambah dosa saja. 

Nak menulis kena fikir macam mana nak tulis artikel yang memberi manfaat kepada orang yang membacanya. Kena buat banyak research dan pembacaan bagaimana nak tarik orang untuk membaca artikel di blog kita. Semuanya mengambil masa. 

Kalau berblog itu orang fikir mudah sahaja, buat blog dan tulis apa yang kita suka ikut suka hati kita, terus dapat duit berkepuk dalam dompet. You are wrong. Kalaulah semudah itu aku tidak akan mengambil masa yang lama sehingga 2 tahun untuk lihat hasilnya. Hasil yang aku maksudkan di sini ialah hasil pendapatan daripada blogging melalui Google Adsense. (Bukan review atau advertorial).


Aku gembira sebab aku tahu blog aku tak macam orang lain yang banyak berkongsi tentang travel, review produk, ataupun cerita pasal makanan. Blog aku tak selalu dapat job event, review dan sebagainya. Oleh sebab itulah aku kena berfikir alternatif lain untuk aku tarik pembaca supaya singgah di blog aku. Aku terpaksa menulis konten yang berbeza dari orang lain yang mana target audience aku sepenuhnya adalah dari carian google. 

When I decided to be a fulltime blogger, I know it's not an easy job to do. Ada masa mood berblog turun naik. Ada ketika idea tidak muncul walaupun duduk berjam menghadap laptop. Ada juga masa dimana artikel yang kita tulis tiada yang baca. Ada ketika job review datang menggunung. Ada juga yang langsung tak dapat mana-mana job. 

Apabila aku pilih berblog sebagai kerjaya sepenuh masa aku tahu aku kena banyak korbankan masa untuk cari banyak infomasi terkini dan tingkatkan pembacaan supaya kualiti konten pada blog ini dapat diperbaiki dari semasa ke semasa. 

I stay up to write entry for 1 - 3 hours per post. Semuanya bukan semata-mata mahu dapatkan duit tetapi kerana minat aku terhadap berblog itu sendiri tidak dapat aku nak gambarkan kepuasannya. Aku berharap apa sahaja yang aku kongsikan dalam blog ini dapat memberi manfaat kepada pembaca. Itulah keutamaan yang paling penting sekali bagi aku.

It's okay sekiranya hasil yang kita dapat tidak sebesar gaji orang lain yang penting semoga nilai yang sedikit itulah yang betul-betul ada berkat-Nya. Semoga yang sedikit itulah yang menjadi pahala yang berterusan walaupun suatu hari nanti aku sudah tidak dapat menulis lagi. T-T Sebaknya memikirkan hal itu. 

Sebab itulah aku tidak risau lagi. Mungkin berkat apa yang aku kongsi di blog, orang lain yang baca dapat manfaatnya. Siapa tahu dengan cara inilah Allah kurniakan rezeki kepada aku mahupun kepada ahli keluarga aku yang lain.

Siapa tahu kerana perkongsian di blog ini sedikit sebanyak telah permudahkan urusan orang lain dan Allah pun permudahkan urusan dan murahkan rezeki aku dengan cara yang aku sendiri tak jangka. 

Boleh jadi rezeki itu bukan berupa duit tetapi dikurniakan adik-beradik yang baik akhlaknya. Rezeki diberikan kesihatan kepada kedua ibu bapa ataupun dipanjangkan umur ibu bapa kita. Ataupun dikurniakan sahabat yang sentiasa bersama kita dikala susah dan senang. Boleh jadi juga rezeki diberikan ilham untuk menulis dengan lebih baik lagi.

I'm a bit emotional right now. Aku sangat bersyukur dengan apa yang Allah kurniakan kepada aku. All of this achievement not because of my hard work only. Tetapi berkat doa anda semua dan sokongan yang tidak terhingga daripada rakan blogger yang lain . Dan atas rahmat dan kurniaan-Nya aku diberikan kesempatan untuk berada di tahap ini. 

Terima kasih sangat-sangat. Semoga Allah SWT sentiasa permudahkan urusan korang dunia dan akhirat, diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezeki. Aamiinn~


Catat Ulasan

55Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. alhamdulillah tahniah. you deserve it ^_^

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah Nurul, teruskan menulis konten2 menarik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah kak.. InsyaAllah.. semoga ada ilham utk menulis dgn lebih baik lgi

      Padam
  3. tahniah nurul, content Nurul pun memang baik2 dan pasti menjadi rujukan ramai, Alhamdulillah teruskan perkongsian yang baik2 naa :)

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah. Tahniah, teruskan menulis dan memberi manfaat pada pembaca :)

    BalasPadam
  5. wahhhh.. tahniah ciknurul.. bestnya dah cecah 100USD.. ekin masih mendaki lagi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah ~ terima kasih Ekin..
      semoga dimurahkan rezeki buat Ekin juga.. aaminn

      Padam
  6. alhamdulillah.. tahniah!
    semoga terus maju dlm dunia blogging.. =)

    BalasPadam
  7. Tahniah Nurul, moga kejayaan sentiasa mengiringi !

    BalasPadam
  8. i got sad whenever i saw google adsense because mine doens't work anymore.

    BalasPadam
  9. Alhamdulillah, tahniah Nurul di atas kejayaan awak, semoga terus dapat menabung lagi..

    BalasPadam
  10. tahniah. dapat merasa kan. nice

    BalasPadam
  11. alhamdulillah.. apa lagi ? open table lah.. hee~

    BalasPadam
  12. Alhamdulillah nurul .rezeki.. perkongsian ni menaikkan semangat blogger utk terus tabah dan dan bersabar..inshaallah setiap kesabaran itu ada hasilnya.. ;). Salam singgah dna perkenala

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah.. terima kasih Ummi ^ .. salam perkenalan juga

      Padam
  13. tahniah nurul, semoga dimurahkan rezeki selalu dan teruskan menulis :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thank you Tiara.. InsyaAllah.. semoga dimurahkan rezeki buat Tiara juga.. aminn keep it up!

      Padam
  14. Tahniah..
    akak pun
    ernah cash out with western union duit addsense ni..100usd dpt rm400 lbh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah.. syukur .. ada juga kan bikin tambah belanja..

      Padam
  15. alhamdulillah.. tahniah!
    semoga terus maju dlm dunia blogging.
    Membalas kunjungan awak kat blog saya.. sy follow blog awak jgk!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah.. terima kasih Han kerana sudi balas kunjungan blog sy ^^
      InsyaAllah aminn.. semoga dimurakan rezeki buat Han juga ..

      Padam
  16. wah bestnya..tahniah..kena berguru la macamni..hehehe.. saya pun dah lama tak aktif blog sejak dah berkahwin & ada anak ni..hehehe..anyway tq blogwalking & saya nak follow blog ni ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih Syazwani.. Terima kasih sbb blogwalking di blog ini.. Semoga dimurakan rezeki utk syazwani ..

      Padam
  17. Tahniah...terinspirasi nk menulis lebih baik

    BalasPadam
  18. Congrate..kena rajin up entry..sha bru ja 20 dollar cmtu haha..doakan sha pula ya haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih kak Sha ^^
      Semoga dimurahkan rezki akak selalu ..

      Padam
  19. TAHNIAH KAK NURUL . DOAKAN RABIA YA.. SEMOGA ADA INCOME DENGAN GOOGLE ADSENSE NI. NAK MERASA JUGAKKK DUIT ADSENSE NI..

    BalasPadam
    Balasan
    1. teima kasih Rabia .. Semoha dimurahkan rezeki selalu utk Rabia..

      Padam
  20. Alhamdulillah tahnniah..kita follow hihihi

    BalasPadam
  21. Bestnyaaa. saya maybe lagi 4/5 tahun klu x belajo pasal keyword semua tuuu. fuhhh

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !