Tips Untuk Mengelak Daripada Malas Berblogging

32
Assalamualaikum
Bismillah

Kebelakangan ini ada tak perasaan malas berblogging dan berasa kurang produktif dalam menulis blog? Biasalah, menulis ini pun ada kalanya mood macam roller coaster ada turun naiknya.

Tapi kalau malas sampaikan blog bersarang labah-labah tak ber'update, then you need to do something. 

Tips Untuk Mengelak Daripada Malas Berblogging

Tetapi salah satu sebab mengapa kebanyakkan bloggers gagal dalam berblog adalah kerana sikap MALAS itu sendiri.

Gagal dalam berblog di sini bermaksud "tutup blog" ataupun "berhenti berblog". Memang betul, ada kalanya kita ketandusan idea dan berasa kurang motivasi untuk menulis sesuatu. Dan kalau korang berada dalam situasi begini, jangan risau. 

Di sini aku ada beberapa tips untuk mengelak daripada malas berblogging. Antaranya ialah :

1. Dapatkan sumber atau idea untuk menulis

Alasan kebanyakkan blogger jadi malas untuk berblog adalah kerana kekurangan idea dan tak tahu nak tulis apa di blog.

Ada banyak cara untuk kita mendapatkan sumber atau idea untuk menulis. Salah satunya adalah dengan blogwalking kat blog orang lain. Daripada entry bloggers lain pun kita boleh jana idea baharu, TETAPI JANGAN PLAGIAT! 

Selain itu, kita juga boleh mendapat ilham untuk menulis berdasarkan pengalaman yang pernah kita alami. Contohnya seperti pengalaman bercuti ke suatu tempat yang menarik. 

Bukan itu saja, kita boleh dapatkan sumber daripada menonton televisyen dan juga membaca. 

Dengan tips ini kita akan dapat mengelakkan diri daripada malas berblogging sebab kebanyakkan blogger kekurangan idea dan sumber untuk menulis menyebabkan mereka kurang bermotivasi untuk menulis.

2. Tetapkan Masa Untuk Menulis

Dalam penulisan blog juga amatlah penting sekiranya blogger menetapkan berapa masa yang diperuntukkan untuk sesuatu artikel. Apabila kita telah menetapkan masa untuk menulis, maka kita akan jadi berdisiplin dan konsisten.

Dan sekiranya kita tidak sempat untuk publish entri, sekurang-kurangnya kita sudah punya bayangan tentang apa yang kita mahu kongsi dalam blog.

Salah satu tips untuk aku tetapkan masa adalah dengan membahagikan waktu tertentu untuk aktiviti berblog. Sebagai contoh, tetapkan berapa lama masa untuk menulis sesuatu entri? Berapa tempoh masa untuk blogwalking dan beramah-mesra dengan bloggers lain?

Tetapkan masa untuk membalas komen para pembaca yang setia dan juga berapa lama masa yang diperlukan untuk kerja-kerja penambahbaikan dalam blog?

Korang kena cari masa bila korang rasa motivasi untuk menulis blog. Sebagai contoh, korang peruntukkan selama 30 minit untuk blogwalking. Dengan membaca blog rakan yang lain mungkin korang akan lebih bermotivasi untuk menulis.

3. Ingat Kembali Matlamat Menulis Blog

Cuba kenang dan throwback kembali zaman-zaman keghairahan untuk menulis blog. Apakah faktor yang mendorong kita pada suatu ketika dahulu untuk menulis blog? Adakah sekadar untuk suka-suka? Adakah kerana ingin mendapatkan pendapatan sampingan?

Adakah kerana minat dan hobi? Dan sebagainya. Fikirkan kembali matlamat kita menulis blog, Insya'Allah kita akan kembali bersemangat dan bermotivasi untuk menulis.

Matlamat aku berblog adalah menjadikan blog sebagai medan perkongsian ilmu disamping memperbaiki cara penulisan blog.

4. Tulis Apa Yang Korang Suka

Abaikan apa yang orang lain fikir dan tulis apa yang kita suka dan buat kita rasa nyaman. Kadang kala apabila tengok blog orang lain pageview dah berjuta, income dah puluhan USD tu just abaikan sahaja. 

Perbandingan membuatkan kita rasa semakin ketinggalan. Tidak salah untuk jadikan sesebuah blog itu sebagai motivasi untuk capai seperti blogger tersebut. 

Tetapi jangan sesekali membandingkan blog kita dengan blog orang lain. Percayalah blog kita ada keunikan dan personalitinya tersendiri. Tulislah apa yang kita suka walaupun mungkin topik yang kita pilih tidak dibaca oleh ramai orang. 

5. Berehat dan Jangan Paksa Diri Untuk Menulis

Sesuatu yang dipaksa ini tidak akan bertahan. Sekali sekala ambil masa untuk berehat dari dunia blog. Tutup laptop dan buat aktiviti yang korang suka. Luangkan masa dengan keluarga dan sahabat.

Salah satu cara aku selalu buat adalah menonton anime kegemaran aku. Selain itu aku suka menonton channel youtube reaction untuk kurangkan rasa stress apabila seharian penat menghadap laptop.

Idea kebanyakkan akan muncul apabila kita rasa senang dan gembira. 

6. Post Artikel Secara Berjadual

Ramai blogger yang buat schedule posting. Apabila ada idea yang datang mencurah-curah mereka terus tulis dan tetapkan masa bila untuk post artikel tersebut di blog.

Cara ini akan menjimatkan masa korang untuk menulis. Bahkan sekiranya korang tiada masa ataupun sibuk, korang dah ada artikel yang nak diterbitkan. 

Ada beberapa orang blogger yang aku kenal menggunakan cara ini. Mereka tetapkan posting jam 8 pagi setiap hari. Kemudian dorang boleh buat apa yang dorang suka sepanjang hari dan tak perlu fikir sangat dah update blog atau belum.

7. Enjoy Your Blogging!

Come on! Blogging nie bukanlah perlu serius setiap saat. Nanti akan bertambah kedut di muka. Hehe~ Cuba untuk rasa seronok apabila menulis blog. Bayangkan yang kita sedang bercerita dengan seseorang. Be passionate about the topics you would like to share!

Jadilah seorang yang optimistik dalam berblog. Terdapat bloggers di luar sana yang berhenti blogging kerana mereka terlalu fokus untuk mendapatkan hasil ataupun outcome dalam berblogging.

Contohnya, blogger yang menetapkan matlamat untuk mendapatkan pendapatan sampingan. Apabila mereka tidak mendapat income atau mencapai matlamat yang ditetapkan maka mereka berhenti berblog.
Remember, profitable blogs are not made overnight (don't try to be fooled by those "guru" telling you to be rich overnight)

Ada banyak lagi tips blogging sebenanya, tetapi TIADA SIAPA YANG DAPAT MEMBANTU ANDA UNTUK BERHENTI MENJADI MALAS MELAINKAN DIRI ANDA SENDIRI. 

Mungkin korang ada lebih banyak idea ataupun cara yang lebih baik berbanding ini tentang cara-cara untuk mengelak diri daripada malas berblogging. Bolehlah share tips kat komen untuk bertukar-tukar pendapat dan idea.

So, korang pula bagaimana cara mengatasi masalah malas dalam berblogging nie?

Tags

Catat Ulasan

32Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. Sekarang Siqah sedang alami blogging slump. Ada juga masa nak buat entri baru tapi malasnya la hai. Sekarang lebih kepada nak buat benda lain. But at least, seminggu sekali nak juga blog ber-update =)

    Keep blogging Nurul =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yeaa.. sometimes tue rasa malas nak berblogging.. tp sy x boleh tinggalkan blog lebih daripada 2 hari.. hahaha mmg rindu sgat nak menulis..

      Thanks Siqah :D

      Padam
  2. SETUJU ! sis sdiri tetap mtlmt utk blog, xmau langsung xda entry bhari2.. even simple cmna pun entry, tetap post ikut jadual =D

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha.. Susah nak menulis kalau tak ada matlamat dlm blog,, rasa mcm cakap kosong saja.. dulu dah berapa kali tukar blog sbb suka merapu hahaha xD

      Padam
  3. Good tips Nurul! Syed pula sekarang ni tak tahu la jadi malas sebab apa.
    Mungkin sebab phone rosak so tak boleh nak buat hotspot.
    Bila buat hotspot pula internet lambat sebab phone ni tak support 4G pun haha macam2 halangannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thank you Syed! Yeaa..baru2 nie dah jarang nampak Syed bercerita d blog hehe.. sy pun ada masalah line internet juga baru2 nie.. Insya'Allah readers Syed akan sentiasa menanti entry baru srp Syed :D

      Padam
  4. Seronok baca blogger yg komited untuk update. Blogger picisan mcm saya pon terasa semangat kejap. Memang selalu plan utk tetapkan masa tertentu nak blog tapi last-last ikot mood je. :P

    // afifahaddnan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha sy pun kdg ikut mood juga kalau mao update entry.. cuma sy dah byak koleksi draf hahaha.. tinggal edit dan publish ja..

      Padam
  5. aida happy berblogging.
    aida langsung x letak ia sbg kewajipan.
    ia adalah santai.
    ada masa.
    ada citer. update.
    share ilmu. share experience.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha yea.. kdg berblog nie pun x leh paksa diri untuk menulis juga :D yg penting kita rasa seronok utk berkongsi..

      Padam
  6. akak ni, cumakurang masa ja mau menulis. kdg tu mg sah malas hahaha... tp sekarang klu boleh 1 hari 1 entry.. jd xla blog bersawang haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha Insya'Allah kak.. kdg hidup kita nie bukan utk berblog ja kan.. ada byak lgi perkara kita nak buat :D
      Apapun keep on blogging!

      Padam
  7. keep on blogging babe.. yang penting.. kita enjoy hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha betul tue Haslina .. yg penting Enjoy!

      Padam
  8. Blog saya dah lama tak ber update. Ni baru nak aktif balik :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha it's okay .. nti sy singgah blog Iman :)

      Padam
  9. Rabia biasanya suka berblogwalking blog orang lain.utk mengeratkan lagi hubungan dgn blogger kan.menulis blog pun rajin jugak lah.tapi kalau tak ada idea tak menulis lah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeaa.. Rabia rajin sgat komen..Apapun yg penting happy :D

      Padam
  10. Betul la info tu... Bila rasa malas je, paah pun terpikir macam tu... So skang nak blog kene tunggu anak tido baru buat... Kalau tak fon kene campak...

    Jemput jalan ke blog saya...

    https://sihatbertenagabyfarhah.wordpress.com/2017/08/25/pemakanan-untuk-penghidap-cyst-yang-sedang-hamil/

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mesti busy nak urus anak lgi kan.. apapun respect dgn mereka yg dah berkeluarga tetapi masi ada masa nak berblog :)

      Padam
  11. tahun nih tengah try nak istiqamah menulis dekat blog :)

    BalasPadam
  12. Setuju.. Tetapkan masa dan follow our schedule. Yang penting jangan hangat2 tahi ayam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yups.. berblog kena lah bersungguh2 juga nak sampaikan pengalaman ataupun ilmu :)

      Padam
  13. Kalau takda idea, selalunya VM blogwalking ja..
    Kadang ada idea, but dont know how to put into words..
    A nice sharing Nurul hehehe

    BalasPadam
  14. Setuju sangat! Kami pun pernah alami hal ni. Kadang keseronokan nak berblog tu jatuh merundum sebab sibuk kerja, susah nak cuti, stress, belum gaji lagi (hihi) dan kadang sebab minda terlampau banyak berfikir hingga passion nak menaip artikel blog tu jadi hilang..

    BalasPadam
  15. setuju! Diri sendiri yang punca malas tu terjadi.

    BalasPadam
  16. nica sharing. Macam kena kat diri sendiri pulak bila baca .

    BalasPadam
  17. Thank you for sharing, pernah terpikir nak berhenti dari menulis sebab sibuk dengan kerja. tapi bila baca post nurul harap dapat aktif dan selalu post

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !