Cikgu Ling Fong Pemenang Anugerah Guru Inspirasi McDonalds 2021, Mencadangkan Shadow Theatre untuk Membentangkan Hasil Kerja Pelajar

Tahniah aku ucapkan kepada semua 25 pemenang Anugerah Guru Inspirasi McDonald’s 2021 ni. Memang tak dinafikan semua 4,000 guru yang telah dicalonkan untuk anugerah ini memang luar biasa dan hebat-hebat belaka. Jasa mereka tidak ternilai jika dibandingkan dengan wang ringgit.

Sebelum ini aku ada ceritakan tentang 3 orang guru hebat yang telah dicalonkan untuk AGI2021 ini iaitu Cikgu Eva, guru yang ingin mewujudkan STEM Centre di SK Sipinong Sabah, sekolah yang terletak di dalam pulau.

Cikgu Mohd Hasnizan, guru yang digelar ayahanda di kalangan pelajar serta guru di SMA MAIWPL, Labuan kerana banyak peristiwa menyentuh hati terhadap bantuan yang disalurkan dari segi kewangan, inspirasi serta motivasi oleh beliau.

Cikgu Dahlia yang merupakan cikgu pra-sekolah di SK Kaingaran Tambunan yang terletak di pedalaman yang tidak mengeluh, malah bersemangat hadir dan mengajar murid-murid walaupun majoriti setiap hari kehadiran murid-murid kurang daripada 10 orang!

Rezeki berpihak kepada Cikgu Mohd Hasnizan kerana pada 31 Mei yang lepas, pihak McDonald’s telah mengumumkan bahawa Cikgu Mohd Hasnizan merupakan salah seorang daripada 25 orang guru yang menerima anugerah Guru Inspirasi McDonald’s 2021. Tahniah Cikgu Mohd Hasnizan!

Seorang lagi penerima AGI2021 yang aku nak ceritakan di sini ialah Cikgu Ling Fong, guru di SMK Datuk Peter Mojuntin, Penampang, Sabah. Di sini aku kongsikan kisah Cikgu Ling Fong yang sangat aku kagum dengan semangatnya kerana pada awalnya, beliau bukanlah seorang guru yang berlatarbelakangkan guru pendidikan khas.

Cikgu Ling Fong Pemenang Anugerah Guru Inspirasi McDonalds 2021

McDonald’s Mengumumkan Pemenang Anugerah Guru Inspirasi McDonalds 2021!

Pada 31 Mei 2021 yang lalu, McDonald's Malaysia mengumumkan 25 penerima Anugerah Guru Inspirasi 2021, bersempena dengan sambutan Hari Guru Kebangsaan pada tahun ini. Anugerah edisi kelima ini menerima lebih daripada 4,000 pencalonan dari seluruh rakyat Malaysia yang bermula dari 2 April sehingga 18 April 2021. Daripada pencalonan yang menonjolkan guru luar biasa di seluruh negara ini, 25 guru dipilih sebagai penerima anugerah.

Penerima anugerah dipilih oleh panel hakim yang terdiri daripada wakil dari McDonald's, Kementerian Pendidikan dan media. Kriteria pemilihan dalam mengenalpasti guru yang dipilih termasuklah meningkatkan prestasi akademik para pelajar, menggunakan kaedah pengajaran yang inovatif dan berfikir di luar kotak, melaksanakan kerja yang diluar daripada tugas untuk membantu pelajar dan perubahan positif pelajar kesan daripada pengajaran dan pembelajaran oleh guru terhadap pelajar.

Setiap daripada 25 penerima Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 menerima hadiah wang tunai RM5,000, trofi dan sijil pengiktirafan, sementara pencalon guru tersebut menerima baucar hadiah McDonald’s bernilai RM200 sebagai tanda penghargaan.

Belajar Bahasa Isyarat Demi Anak Murid

Cikgu Ling Fong merupakan seorang guru yang berkelulusan dalam jurusan ekonomi. Cikgu Ling Fong bukanlah seorang guru yang berlatarbelakangkan guru pendidikan khas. Beliau tiada pengalaman mengajar pelajar-pelajar khas.

Disebabkan kegagalan penempatan akibat tiada kekosongan untuk guru ekonomi, Cikgu Ling Fing ditawarkan untuk mengajar pelajar pendidikan khas.

"Saya kagum dengan guru saya di mana dia datang ke sekolah ini tanpa kemahiran untuk berkomunikasi dalam bahasa isyarat tetapi telah berjuang untuk menguasai bahasa isyarat setelah 6 bulan berkhidmat," kata bekas pelajarnya, Jesnih.

Sumbangan dan Pencapaian Semasa Dalam Perkhidmatan

Peringkat Antarabangsa / Kebangsaan

• Pembentang Peringkat Negeri Sabah - Pencalonan Anugerah Princess Maha Cakri.
• Pertandingan International Young Scientist Innovation.
• Pingat Emas dan Perak Pertandingan Pencipta Inovasi.
• Pingat Emas dan anugerah khas Pertandingan International Young Scientist Innovation.
• Pertandingan Special Education International Conference.
• Sumbangan bahan pembelajaran subjek Matematik 'Ungkapan Algebra'.
• Sumbangan bahan pembelajaran subjek Matematik 'Kadaran'.
• Pertandingan Reka Cipta Poster UNITAR.

Peringkat Negeri / Daerah

• Membina Google Sites Pengajaran dan Pembelajaran Alternatif.
• Penceramah "Project Base Learning & Teknik Penulisan Modul".
• Kursus Bahasa Isyarat Bersama Persaruan Remaja Sda Kota Belud.
• Pertandingan Inovasi Dalam Pendidikan Sabah.
• Bengkel Sabah ICT Challenge.
• Penyelaras Program GForce PT3 & SPM.
• Peserta Peningkatan Bahasa Isyarat Malaysia.
• Penyelaras Program Outreach.
• Program ICT.
• Penceramah dalam Rancangan Pengajaran Individu - Jemputan sekolah-sekolah.
• Bengkel Kumpulan Inovatif dan Kreatif.

Peringkat Institusi / Sekolah

• Program GForce
• Majlis Anugerah Kecemerlangan Murid

Penglibatan Cikgu Ling Fong Dalam Kokurikulum

Peringkat Antarabangsa / Kebangsaan

• Pertandingan Mysce - Pingat Emas Anugerah Khas
• Jurulatih Pertandingan Robocon Malaysia Junior Workshop - Johan

Peringkat Negeri / Daerah

• Pertandingan Ekad Hari Guru - Johan
• Iceaf Kdca - Pingat Emas
• Pertandingan melukis sketch gaya street (Pam) - Naib Johan

Peringkat Institusi / Sekolah

• Panji Lestari - Naib Johan


Cikgu Ling Fong Mencadangkan "Shadow Theatre" untuk Membentangkan Hasil Kerja Pelajar

Cikgu Ling Fong merupakan seorang guru yang peramah dan pandai bergaul dengan pelajar. Beliau tidak segan untuk belajar bahasa isyarat dengan para pelajarnya.

"Saya berasa sangat terinspirasi dengan Cikgu Ling Fong. Pada kami beliau sangat istimewa kerana beliau sentiasa memberi sokongan dan percaya bahawa kami boleh," kata Jesnih.

Semasa pertandingan membuat poster yang dianjurkan oleh UNITAR, pelajar dari SMK Datuk Peter Mojuntin yang dikelolakan oleh Cikgu Ling Fong menjadi Johan dalam pertandingan tersebut di peringkat negeri Sabah. Pelajar sekolah ini terpilih untuk mewakili UNITAR Sabah bertanding di Peringkat Nasional. SMK Datuk Peter Mojuntin mendapat tempat ketiga dalam pertandingan tersebut.

"Apa yang menggembirakan kami bukanlah pingat atau hadiah yang kami menangi tetapi kepercayaan yang diberikan olehnya," kata Jesnih.

Salah satu syarat pertandingan adalah pelajar dikehendaki membuat pembentangan untuk hasil poster. Pelajar SMK Datuk Peter Mojuntin merupakan satu-satunya kumpulan peserta yang terdiri daripada pelajar khas. Cikgu Ling Fong memberitahu bahawa dia tidak dapat membantu menjadi penterjemah bahasa isyarat dan pelajarnya perlu yakin pada diri sendiri.

Cikgu Ling Fong mencadangkan untuk menghasilkan rakaman video "Shadow Theatre" untuk melakukan pembentangan poster tersebut. Pembentangan pelajar berjaya meyakinkan para juri dan mendapat pujian daripada banyak pihak.

"Memang kami tidak menyangka bahawa kecacatan kami sebenarnya merupakan kekuatan bagi kami. 'Shadow Theatre' adalah usaha cikgu, di mana beliau mendapat inspirasi daripada menonton rancangan televisyen 'British Got Talent'. 'Shadow Theatre' yang dipersembahkan tidak menggunakan suara tetapi berjaya memikat hati dan perasaan penonton," sambung Jesnih lagi.

Menubuhkan Kumpulan "Shadow Theatre" di Sekolah

Sejurus daripada pertandingan itu, Cikgu Ling Fong telah menubuhkan sekumpulan pelakon "Shadow Theatre" yang terdiri daripada murid pekak. Cikgu Ling Fong telah mendapat peruntukan untuk membeli LCD yang bertindak sebagai sumber cahaya dari belakang tabir dan kain putih dijahit untuk mendapatkan skrin mengikut ukuran yang diperlukan. 

Setiap posisi pergerakan untuk membentuk bentuk bayangan yang diingini, Cikgu Ling Fong mengkaji bersama-sama dengan pelajar dan hadir ke sekolah pada waktu malam untuk melakukan latihan bersama. Hasilnya, kumpulan "Shadow Theatre" SMK Datuk Peter Mojuntin selalu menerima undangan dari kerajaan dan NGO untuk membuat persembahan.

Membawa Pelajar Khas Melihat Dunia Luar Melalui Program "Deaf-Jam"

Cikgu Ling Fong mendorong pelajarnya supaya melihat dunia luar. Satu pengalaman yang paling menggembirakan kepada pelajarnya kerana dapat menaiki kapal terbang ke Semenanjung Malaysia. Bukan sahaja untuk bertanding tetapi Cikgu Ling Fong juga membawa pelajarnya melawat di sana apabila ada waktu senggang. Cikgu Ling Fong tidak pernah kedekut untuk belanja dan menghabiskan masa dengan pelajarnya.

Selain itu, beliau juga membawa pelajarnya ke program "Deaf-Jam" untuk melatih meningkatkan keyakinan diri. Program ini merupakan program persembahan lagu menggunakan bahasa isyarat, puisi dan juga bengkel bahasa isyarat bersama-sama orang ramai di tempat awam seperti hotel, sekolah, pantai atau pusat membeli-belah. Dengan adanya program seperti ini, masyarakat berpeluang mengenali mereka, bahasa isyarat dan juga merapatkan silaturrahim. Pada masa yang sama, dapat melatih sifat kepimpinan mereka.

Cikgu Ling Fong Menjadi Youtuber Ketika Musim Pandemik Covid-19

Akibat Pandemik Covid-19, semua sekolah terpaksa ditutup termasuklah SMK datuk Peter Mojuntin. Semua pelajaran dilaksanakan secara PDPR di mana belajar secara online. Bagi pelajar kurang upaya yang menpunyai masalah pendengaran, melaksanakan PdPR adalah sukar kerana pelajar belajar secara visual.

Cikgu Ling Fong yang kreatif sentiasa mencari penyelesaian kepada masalah tersebut dan menjadi sebagai youtuber dengan merakam dirinya mengajar menggunakan isyarat untuk membuat penerangan dan menghantar rakaman video kepada setiap pelajar. Ini adalah bertujuan untuk mengurangkan penggunaan data pelajar dan memudahkan pelajar memuat turun video tersebut. Tidak terhad setakat itu sahaja, beliau juga menyedikan bahan pengajaran dan pembelajaran dalam bentuk power point, papan hitam, perakam dan sebagainya.

She Makes Our Disability To Ability - Jesnih

"Kadang kala, Cikgu Ling Fong mengorbankan waktu rehat dan masa percutiannya untuk membantu kami menyiapkan tugasan. Beliau dihormati bukan kerana ketegasannya sahaja malahan karakternya yang seperti seorang rakan kawan dan boleh bergurau dengan kami. Apa yang paling penting adalah "She makes our disability to ability," kata Jesnih.

Cikgu Ling Fong telah dianugerahkan sebagai Guru Cemerlang pada tahun 2011 dan 2019. Beliau juga mendapat anugerah sebagai Guru Pendidikan Khas Cemerlang di Peringkat Daerah pada tahun 2019 dan Guru Pendidikan Khas Tokoh di Peringkat Negeri pada tahun 2020.

Aku yang bukan anak muridnya pon merasa terharu menonton video yang dibuat khas untuk Cikgu Ling Fong oleh bekas pelajarnya, Jesnih.

Kisah Inspirasi 25 Pemenang Guru Inspirasi McDonalds 2021 yang Mengujakan!

Korang boleh baca semua kisah inspirasi 25 pemenang guru inspirasi di sini :

Video Anugerah Guru Inspirasi McDonald’s 2021 (AGI2021) :


Sekali lagi aku ucapkan tahniah kepada semua penerima Anugerah Guru Inspirasi McDonald’s 2021. Tahniah juga kepada semua guru-guru yang dicalonkan untuk AGI2021. Semua jasa dan semangat guru-guru mendidik pelajar-pelajar mereka akan dikenang sampai bila-bila.

#AnugerahGuruInspirasiMcDonalds2021
#AnugerahGuruInspirasi2021
#AnugerahGuruInspirasiMcD
#HariGuruMcD
#TerimaKasihCikgu
#CikguLuarBiasa

Sii Nurul

Fulltime sabahan blogger since 2015 who love to write and sharing in her blog. Married with Mohamad Syafrie

4 Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. wow kenapa kita baca mcm sedih plak rasa nya hehe..
    pape pun tahniah cikgu Li ng Fong... Semoga jasa dan penat lelah beliau akan sentiasa diingati dan dihargai sampai bila2..

    BalasPadam
  2. Tahniah cikgu Ling Fong! satu usaha yg membanggakan :)

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama