Anugerah Guru Inspirasi McDonalds 2021 | Cabaran Cikgu Dahlia Sebagai Guru Pra Sekolah Di Pedalaman

4
Anugerah Guru Inspirasi McDonalds 2021 : Cabaran Cikgu Dahlia Sebagai Guru Pra Sekolah Di Pedalaman | Dah baca kisah inspirasi dua orang guru iaitu Cikgu Eva dan Cikgu Mohd Hasnizan yang aku kongsikan sebelum ini yang telah dicalonkan untuk Anugerah Guru Inspirasi McDonalds 2021? 

Kisah yang aku rasa sangat menyentuh hati dan memberikan inspirasi kepada guru-guru yang lain. Kisah calon Anugerah Guru Inspirasi McDonalds 2021 pada kali ini yang aku nak kongsikan adalah mengenai seorang guru pra sekolah iaitu Cikgu Dahlia. 

AnugeCabaran Cikgu Dahlia Sebagai Guru Pra Sekolah Di Pedalaman

Jika nak dibandingkan kisah di antara Cikgu Dahlia dengan Cikgu Eva dan Cikgu Mohd Hasnizan, pengalaman Cikgu Dahlia agak berbeza sedikit cabarannya kerana Cikgu Dahlia merupakan seorang guru pra sekolah SK Kaingaran Tambunan, Sabah yang terletak di pedalaman.

Latar Belakang Cikgu Dahlia

Nama penuh Cikgu Dahlia ialah Dahlia binti Ali. Cikgu Dahlia dilahirkan pada 22 Disember 1993. Usia Cikgu Dahlia sudah mencecah 28 tahun pada tahun ini. Cikgu Dahlia mempunyai kakak kembar iaitu Rahimah binti Ali Berasal dari Kampung Pantai Sipitang, tapi menetap di Kampung Laut Kinarut Papar. Cikgu Dahlia merupakan anak bongsu daripada empat adik beradik..

Pendidikan Awal Sebelum Bergelar Guru

Cikgu Dahlia mendapat pendidikan awal di SK Pekan Putatan semasa beliau di sekolah rendah. Kemudian, beliau melanjutkan pelajarannya di SMKA Tun Dato Mustapha semasa di peringkat sekolah menengah. Cikgu Dahlia menyambung pengajiannya di Maktab Perguruan Keningau. Di sana beliau mengambil jurusan pra sekolah. Dan kini beliau mengajar dalam pendidikan Prasekolah.

"Sejurus tamat  pengajian di Institut Pendidikan Guru Kampus Keningau, ambilan pada tahun kami  terus dipanggil untuk panggilan interim atas sebab pada tahun tersbut (2017) ramai guru memohon untuk pindah dan terlalu banyak kekosongan. Saya ditempatkan di kawasan sekolah pedalaman iaitu Sk Kaingaran, Tambunan dan menjalani perkhidmatan sebagai guru interim selama 4 bulan. Pada 2 Mei 2017, saya diserap semula menjadi guru tetap di sekolah yang sama sehinggalah ke hari ini." Kata Cikgu Dahlia semasa sesi interview bersama beliau dijalankan. 

Pencapaian Sepanjang Bergelar Guru Prasekolah
  • Tempat ke-5 individu dalam kejohanan catur PSKPP peringkat bahagian 2017
  • Menjadi juru utama daerah tambunan bagi standard kualiti pendidikan kebangsaan (2018)
  • Johan (kumpulan) kejohanan bola jaring PSKPP peringkat bahagian.

Aktiviti Yang Dijalankan di SK Kaingaran Tambunan

Program Sambutan Hari Jadi Murid SK Kaingaran Tambunan
Program Sambutan Hari Jadi Murid

Anugerah Guru Inspirasi McD 2021
Proram 3 dalam 1, Sambutan Hari Raya Aidilfitri, Kaamatan dan Hari Jadi Prasekolah 
Peringkat Sekolah

Penyampaian sijil tamat prasekolah peringkat daerah
Penyampaian Sijil Tamat Prasekolah Peringkat Daerah

Sambutan Hari Sukan Sekolah

Lawatan sambil belajar murid dan ibu bapa prasekolah
Lawatan sambil belajar murid dan ibu bapa prasekolah


Rintangan yang Terpaksa Ditempuhi Ketika Menjadi Guru Pra Sekolah Di Pedalaman

Cikgu Dahlia telah mempunyai pengalaman mengajar menjadi seorang guru pra sekolah lebih kurang 5 tahun di SK Kaingaran Tambunan, Sabah.

Setiap hari Cikgu Dahlia akan berulang alik memandu kenderaannya sendiri dari rumah sewa ke sekolah. Perjalanan dari rumah sewa ke sekolah mengambil masa yang agak lama untuk tiba. Setiap kali memandu ke sekolah, Cikgu Dahlia terpaksa mengharungi jalan yang berlumpur dan berbatu. Liputan telekomunikasi di kawasan sekolah pon tidak begitu bagus, sekejap ada sekejap tiada.

"Rintangan paling mencabar yang pernah saya lalui apabila pertama kali saya dilantik sebagai guru interim. Pada ketika itu, saya menggantikan guru prsekolah yang telah diluluskan perpindahan beliau. cabaran dirasai apabila murid yang diajar beliau cuma sempat bersama saya selama setahun..dalam masa setahun itulah,saya perlu mengenalpasti kekuatan dan kelemahan setiap murid. dalam masa itu juga, saya didedahkan dan dilantik dengan tugas baru selain daripada guru prasekolah seperti setiausaha, guru pembimbing sukan dan sebagainya. pada ketika itu, cabaran tersebut merupakan cabaran yang sangat besar terutamanya bagi guru baharu". Kata Cikgu Dahlia.

Selain itu beliau juga menambah "Rintangan kedua adalah laluan kesekolah terutamanya ketika hujan yang mana kadangkala berlaku tanah runtuh, jalan tanah terlalu licin yang menghalang guru ke sekolah.. Tambahan lagi dengan keadaan jalan yang dahulunya batu-batu tajam yang boleh menyebabkan tayar kereta pancit. Tapi rintangan tersebut tidak pernah melunturkan semangat saya untuk pergi ke sekolah."

Tak dinafikan, menjadi seorang guru pra sekolah, agak mencabar. Cikgu-cikgu perlu menghadapi kerenah murid-murid yang berumur 5 dan 6 tahun. Tambahan pula, Cikgu Dahlia merupakan cikgu pra sekolah di sekolah pedalaman, situasinya amatlah mencabar.

Di SK Kaingaran Tambunan, kadangkala murid-murid yang hadir ke sekolah kurang daripada 10 orang sehari. Disebabkan semangat yang ada dalam diri untuk mendidik, Cikgu Dahlia sentiasa melakukan yang terbaik untuk anak muridnya walaupun jumlah murid yang hadir tidak ramai.

"Saya mencalonkan adik kembar saya sendiri untuk mendapat anugerah inspirasi ini, kerana adik saya seorang wanita yang berani dan cekal walaupun sebagai seorang wanita yang kudratnya tidak sekuat lelaki tapi mampu mengharungi perjalanan setiap hari ke sekolah dengan memandu kenderaan pacuan 4 roda sendiri dengan dugaan tayar pancit dan sebagainya," kata kakak kembarnya, Rahimah.

Cabaran yang Dihadapi Sepanjang Sebagai Guru di Pra Sekolah

Menjadi seorang guru pra sekolah bukanlah mudah seperti yang disangka. Aku percaya, kalau orang luar yang melihat kerjaya sebagai seorang cikgu pra sekolah ni mudah. Hanya ajar anak-anak murid apa itu A, B, C dan 1,2,3. Apalah sangatkan? Tapi, sebenarnya tanggungjawab cikgu pra sekolah ini lagi meluas.

Antara cabaran yang dihadapi sepanjang menjadi guru di SK Kaingaran Tambunan ialah masalah untuk mengakses internet dan kekurangan bahan mengajar. 

Beliau berkata "Saya sukar mencari maklumat secara pantas untuk dapatan pembelajaran murid. kekangan ini menjadi lebih sukar apabila murid- murid mengikuti pengajaran dan pembelajaran di rumah yang mana menyukarkan lagi guru untuk berhubung dengan ibubapa dan murid-murid apatah lagi memberi tugasan. Memandangkan sekolah saya merupakan salah satu sekolah jenis pedalaman dan jauh dari bandar, sedikit sebanyak boleh menganggu proses pdp apabila bahan yang disediakan disekolah tidak cukup dan kurang sesuai untuk jangka masa lama. (mudah rosak)."

Tanpa guru pra sekolah, anak-anak tak kenal A, B, C dan 1, 2 ,3. Bagaimana hendak membaca dan mengira kalau tiada asas ini kan? Aku juga percaya, kerjaya sebagai cikgu pra sekolah bukan sekadar menjadi "guru" malahan menjadi seperti seorang ibu kepada anak-anak ini. Cikgu pra sekolah perlu melayan kerenah anak-anak yang menangis, perlu memujuk murid-murid, menguruskan urusan tandas dan pelbagai lagi situasi yang dihadapi oleh cikgu pra sekolah.

Strategi dan inisiatif yang dilakukan oleh cikgu untuk menarik minat murid datang ke sekolah/belajar.

"Saya mengaplikasikan beberapa program untuk menarik minat murid ke sekolah. salah satu daripadanya adalah sistem token. bintang kecil akan diberi kepada setiap hari bagi murid yang hadir. ianya dikumpul dan akan diberikan hadiah pada setiap bulan. semua murid tetap akan mendapat hadiah biarpun kehadiran cuma sedikit supaya dapat menarik lagi minat murid untuk terus hadir ke sekolah. Selain itu, saya juga sedaya upaya menyediakan bahan pdp yang melibatkan pelbagai aktiviti seperti seni,  kraftangan dan aktiviti kendiri dalam masa sama boleh menerapkan kemahiran 3M agar murid tidak bosan". Kata Cikgu Dahlia

Tugas seorang cikgu pra sekolah bukan hanya sekadar mengajar. Cikgu Dahlia setiap hari perlu berfikir tentang modul dan pelajaran yang harus diajar untuk kanak-kanak yang masih kecil ini dan yang baru mula pandai mengenal huruf dan membaca. Bukan senang hendak tarik perhatian supaya anak-anak ini untuk belajar dan memberikan tumpuan di dalam kelas. Cikgu Dahlia perlu sentiasa memikirkan idea yang kreatif supaya anak-anak ini minat untuk belajar.

"Saya hormat terhadap cikgu-cikgu yang bekerja sebagai cikgu kerana tahap kesabaran mereka sangatlah tinggi. Begitu jugalah dengan semangat yang ada pada Cikgu Dahlia Ali yang sentiasa berusaha untuk memberi ilmu kepada anak didiknya," kata Rahimah.

"Semoga ada rezeki buat adik kembar saya dan berharap pihak McDonalds dapat membuat lawatan ke pra sekolah SK Kaingaran Tambunan dan merasai sendiri pengalaman bagaimana hendak menyusuri perjalanan ke sekolah tersebut," kata Rahimah lagi.

Impian dan harapan Cikgu Dahlia hanya ingin melihat anak muridnya berjaya & tidak ketinggalan dalam pendidikan.

"Impian dan harapan utama saya pada masa akan datang adalah melihat anak-anak murid saya berjaya dan tidak ketinggalan dalam pendidikan. juteru, saya berharap pihak yang berkenaan dan terlibat bolehlah membantu untuk menaikkan lagi taraf kualiti pendidikan bagi kawasan pedalaman dan luar bandar iaitu dengan menambahbaik akses internet agar jurang capaian pendidikan sama rata antara bandar dan luar bandar dapat dikurangkan sepertimana yang di nyatakan dalam 5 aspirasi pendidikan yang mana salah satunya adalah ekuiti" Kata Cikgu Dahlia. Begitulah besarnya harapan beliau untuk melihat anak muridnya mendapat pendidikan yang sama seperti di luar bandar. 

Anugerah Guru Inspirasi McDonalds 2021 (AGI 2021)

Anugerah Guru Inspirasi McDonalds (AGI 2021) tahun ini merupakan anugerah tahun yang kelima yang telah dilaksanakan oleh pihak McDonalds Malaysia. Anugerah ini diwujudkan bagi menghargai jasa-jasa guru yang senitiasa bersemangat dan berdedikasi membimbing anak-anak murid.

Untuk AGI 2021 ini, seramai 25 orang guru yang dipilih daripada ribuan pencalonan yang diterima. Guru yang memenangi anugerah ini akan menerima wang tunai RM5,000, trofi dan sijil penghargaan.


#AnugerahGuruInspirasiMcDonalds2021 
 #AnugerahGuruInspirasi2021 
 #HariGuruMcD 
#TerimaKasihCikgu 
#CikguLuarBiasa


Catat Ulasan

4Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. Sungguh tak terbalas jasa guru yang sanggup bersusah demi menyampaikan ilmu.

    BalasPadam
  2. Terima kasih kepada para guru yang sentiasa berdedikasi mengajar anak murid dengan sabar.

    BalasPadam
  3. jasa guru2 tak terbalas
    rinduuu suasana dgn anak2 tadika utk keramaian mcm ni

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !