Cara Edit Gambar Polaroid Menggunakan CANVA (step by step)

Assalamualaikum
Bismillah

Sebenarnya aku malas nak up entry nie. Cuma kebelakangan nie ramai yang tanya aku macam mana nak edit gambar polaroid. Sebelum ni aku pernah kongsi Cara DIY Gambar Polaroid. 

Thanks to that entry, setiap bulan blog ini sentiasa mendapat kunjungan walaupun aku kurang post.  Baiklah, salah satu website yang aku selalu guna untuk edit gambar polaroid adalah CANVA. 

Disini aku akan kongsi Cara Edit Gambar Polaroid Menggunakan CANVA (step by step). Untuk edit gambar polaroid, apa yang penting adalah ukuran dan frame polaroid. Tetapi untuk permulaan, anda boleh ikut ukuran seperti gambar di bawah. 

https://www.uniquephoto.com/instant-photography-buying-guide

Tak nak ikut ukuran tu pun tak apa, justt download ja frame kat bawah tu. Bagi frame polaroid, boleh google image dan taip 'polaroid frame png' ataupun boleh save frame image kat bawah nie.

http://thenerdnest.com/2012/03/faux-polaroid-frame-download-and-tutorial.html

Langkah 1 : Anda pergi ke laman web Canva dengan klik link ini https://www.canva.com/


Langkah 2 : Anda boleh custom size ataupun pilih design yang sesuai. Untuk permulaan aku pilih 'sosial media'.


Langkah 3: Seperti yang ditunjukkan dalam gambar, pergi ke ruangan upload untuk upload frame polaroid. Setelah itu adjust sehingga memenuhi ruang background tersebut.


Langkah 4 : Seterusnya, pergi ke ruangan element dan pilih grid. Pastikan grid berada dalam fram tersebut. Ini adalah bertujuan untuk memasukkan gambar agar tidak kabur atau blur. 


Langkah 5 : Pergi ke ruangan upload kembali untuk pilih gambar yang disukai. Jangan risau sekiranya gambar tersebut tidak full kerana anda boleh crop dan adjust.

Langkah 6 : Akhir sekali, download dengan memilih PNG image.


Hopefully tutorial ini membantu kepada mereka yang baru belajar untuk edit gambar.