Kenali apa itu Matcha dan Di Mana Boleh Dapatkannya!

4
Salam sebagai pembuka kata. Jangan lupa sentiasa ikut SOP semasa Covid 19 ni tau! Okay, hari ni saya nak cerita tentang Matcha. Pernah dengar tentang Matcha tak? Untuk pengetahuan semua, Matcha ni dulu pernah terkenal di Indonesia. Matcha selalu ada dalam pelbagai bentuk makanan dan minuman di Indonesia. 

Kalau nak tahu, Matcha ni sebenarnya adalah teh hijau bubuk dari Jepun yang dibuat dari teh khusus dan diolah menggunakan method khusus. Baiklah, nak tahu mana nak dapatkan rasa matcha yang enak ini? Jom baca artikel ni sampai habis. 

1. Niko Neko Matcha

Kalau korang tinggal di KL dan peminat matcha, tempat ni adalah tempat yang korang mesti pergi! Tempat ni dapat banyak review dari orang ramai. Kalau tak percaya, cuba buka Trip Advisor. 

Bukan sahaja sedap, tapi tempat ni memang specialize dalam membuat minuman jenis matcha, dari jenis sejuk ke panas, semuanya menyelerakan. Tempat ni juga ada buat matcha dessert yang sangat sesuai minum dengan minuman. 

Jadi, korang boleh lawat tempat ni kalau korang pergi Kuala Lumpur.

Niko Neko Matcha

Alamat: 82A , Lorong Maarof, Bangsar Park, 59000 Kuala Lumpur

2. Oh Cha Matcha

Ini tempat kedua untuk dilawat kalau nak rasa keenakan matcha yang sebenar. Tempat ni menyediakan pelbagai jenis minuman matcha termasuklah Ceremonial Matcha, yang dibuat hanya dengan air tau, Genmaicha, dibuat dengan roasted rice, dan Hojicha, dibuat dengan roasted green tea. 

Kalau korang minat dengan gaya estetik, boleh pergi tempat ni. Selain nak minum matcha, boleh ambik gambar lawa-lawa. 

Oh Cha Matcha

Alamat: 130, Jalan Burhanuddin Helmi, Taman Tun Dr Ismail, 60000 Kuala Lumpur

3. 108 Matcha Sero

Kalau kat tempat ni, dorang sediakan minuman dan dessert matcha yang sangat berkualiti tinggi. Nak tau kenapa? Sebab bahan-bahan yang dorang guna datang daripada Kyoto, Japan. 

Korang mesti beli dan rasa Obanyaki yang ada kat tempat ni, soft serve ice cream dan Matcha Parfait dorang. Kalau dah rasa, conform korang nak datang lagi next time.

Matcha Sero

Alamat: Lot 251, Level 2, Suria KLCC, 50088 Kuala Lumpur

4. Mei by Fat Spoon

Kalau korang minat pergi café, korang boleh try pergi dekat café ni yang ada Japan minimalis vibe. Sangat sesuai untuk ambik gambar lawa ataupun untuk lepak dengan kawan-kawan yang dah lama tak jumpa. 

Kalau kat sini, mesti cuba Mei by Fat Spoon yang dihidang dengan homemad green tea butter. Kalau dah cuba, mesti nak lagi!

Mei by Fat Spoon

Alamat: Hartamas: 22-G, Jalan 27/70A, Desa Sri Hartamas, 50480 Kuala Lumpur


5. Green Tea McFlurry @ Mc Donald

McDonald pun ada sediakan Ice Cream Matcha. Kalau tak minat minuman matcha, mungkin boleh try ice creamnya dulu. Green Tea McFlurry dari McDonald ni akan beri rasa manis dan sedap dari vanilla dengan green tea favorite korang. 

McDonald ni banyak cawangan, jadi kalau korang singgah McDonald, boleh try ice cream ni. Mesti nak lagi lepas tu. 

Green Tea McFlurry @ Mc Donald


6. Matcha Green Tea @Starbuck

Kat Starbuck pun, korang boleh rasa minuman Mactha yang penuh dengan khasiat ni. Kalau nak tahu, Matcha ni ada lebih banyak natural caffeine yang boleh orang rasa lebih bertenaga tanpa ada side effect. 

Korang boleh cuba menu Matcha Green Tea Latte, Matcha Lemonade, Iced Matcha Green Tea Latte, dan Matcha Green Tea Crème Frappuccino. Belum cuba belum tau rasanya. 

Matcha Green Tea @Starbuck

Baiklah, selesai sudah cerita tentang antara tempat yang korang boleh pergi untuk dapatkan rasa Matcha yang enak. Kalau takda masa nak pergi ke sana, jangan risau, Online Food Delivery kat Foodpanda. 

Hanya perlu download apps Foodpanda dan cari tempat kat atas untuk dapatkan Matcha anda. Kalau bukan sekarang bila lagi? Order dari Foodpanda dan stay jer kat rumah. Memandangkan musim Covid-19 belum selesai, mari sama-sama duduk rumah dan kurangkan penularan penyakit ni. Stay safe guys!

Catat Ulasan

4Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. sedap pula tgk semua ni.. terbaik la list ni.. =D

    BalasPadam
  2. matcha dah trending sekarang kat mana2 pun ada kan

    BalasPadam
  3. i pernah tried pure macha.. omg pahit gila

    BalasPadam
  4. Cik TK layan juga matcha ni.. dari minuman, aiskrim, coklat

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !