McDonald's Malaysia Menunjukkan Penghargaan kepada Frontliner Perubatan melalui Kempen #KitaBoleh

McDonald's Malaysia Menunjukkan Penghargaan kepada Frontliner Perubatan

McDonald's Malaysia Menunjukkan Penghargaan kepada Frontliner Perubatan melalui Kempen #KitaBoleh

McDonald’s Malaysia baru-baru ini penghantaran makanan kepada lebih 70 buah hospital yang merawat pesakit COVID-19 di seluruh negara, yang menjangkau sekitar 30,000 pekerja penjagaan kesihatan (frontliners).

Kempen ini merupakan salah satu usaha terbaru dari McDonald’s Malaysia. Ini adalah kesinambungan dari rali organisasi #KitaBoleh di seluruh negara, yang dimulakan syarikat itu semasa Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) pertama tahun lalu.

"Sudah lebih dari satu tahun sejak Perintah Kawalan Gerakan (MCO) pertama dilaksanakan di Malaysia. Sejak itu, kita rakyat Malaysia telah melalui berbagai tahap kehidupan selama wabak ini," kata Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan McDonald's Malaysia.

Kita sendiri sedia maklum dengan suasana di hospital yang merawat pesakit Covid-19 melalui berita-berita harian. Mereka semua memainkan peranan yang sangat penting sejak berlakunya penularan penyakit ini.

McDonald's Malaysia Menunjukkan Penghargaan kepada Frontliner Perubatan melalui Kempen #KitaBoleh

Usaha para frontliner sudah sewajarnya dihargai dan dipuji. Tanpa mereka, sudah pasti Negara akan menjadi semakin nazak dalam mengharungi penularan penyakit Covid-19 ini. 

Sebelum ini Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pernah melakukan sidang video bersama petugas kesihatan Hospital Sungai Buloh di Bangunan Perdana Putra. 

Dalam sidang video tersebut Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata “Mereka bersama ribuan petugas di seluruh negara adalah wira negara. Wira yang tak didendang. ‘Unsung heroes’ yang bekerja keras sejak dari awal wabak ini dikesan. Saya sampaikan kepada mereka yang dunia kini mengiktiraf keupayaan negara dalam menangani penularan COVID-19. Ini semua adalah kerana peranan yang dimainkan mereka dan semua barisan hadapan dalam menjayakan langkah yang diambil kerajaan. Kita adalah antara yang terbaik di dunia! Terima kasih kepada semua ahli keluarga mereka kerana memahami dan merestui para ‘frontliners’ bertugas.Pengorbanan mereka cukup besar dan tidak ternilai harganya.” - Berita Harian

Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri telah berkali-kali merakamkan perhargaan kepada para petugas barisan hadapan yang sudah bertungkus lumus dalam menangani penyakit ini. Mereka sanggup mengambil risiko tinggi untuk berjuang bersama-sama demi kebaikan Negara. Hal ini sudah cukup untuk membuat mereka disayangi dan dihargai oleh semua orang. 

McDonald’s Malaysia, yang turut serta membantu para frontliners telah memulakan seruan #KitaBoleh dengan tujuan untuk meningkatkan semangat semua rakyat Malaysia untuk terus bersatu dan menjaga semangat juang walaupun pada masa-masa sukar. 

"Apa yang tetap konsisten sepanjang masa-masa mencuba ini adalah ketekunan berterusan para barisan hadapan kami, yang pekerjaan hariannya menjadikan kehidupan kita lebih selamat setiap hari ketika kita melawan wabak ini," tambah Azmir.

Sejak 11 Mac 2020 iaitu sebelum bermulanya Perintah Kawalan Pergerakan (MCO), McDonald’s Malaysia merupakan salah satu organisasi terawal yang bangkit memberikan sumbangan kepada petugas barisan hadapan. 

Seiring dengan usaha petugas barisan hadapan yang bertungkus lumus dalam mengawal dan merawat pesakit Covid-19 ini, McDonald’s Malaysia juga turut serta dalam menyumbangkan pertolongan dari segi penghantaran makanan.

McDonald's Malaysia Menunjukkan Penghargaan kepada Frontliner Perubatan melalui Kempen #KitaBoleh

Panggilan #KitaBoleh McDonald’s juga merupakan panggilan nasional untuk memberitahukan keberanian diam para barisan hadapan yang bekerja tanpa lelah dalam memerangi wabak tersebut. Sejak bermulanya MCO ini, McDonald’s turut serta membantu frontliner dengan menaja makanan ke lebih 70 buah hospital yang merawat pesakit-pesakit COVID-19.

Semua individu juga perlu menjalankan tanggungjawab masing-masing untuk menangani penularan penyakit Covid-19 ini. Setiap arahan dan nasihat daripada kerajaan perlu dipatuhi terutama dari kebersihan diri masing-masing dan pengamalan penjarakan sosial.

Azmir juga turut mengenali pasukan restoran yang telah bertugas untuk menghantar makanan ke hospital, dan hasilnya meletakkan senyuman di wajah para petugas barisan hadapan di hospital.

Inisiatif ini sekaligus menunjukkan keprihatinan McDonald’s Malaysia untuk menyumbangkan pertolongan dari aspek pemakanan selain mengetengahkan pengorbanan semua frontliner yang sudah berjuang untuk bekerja di hospital.

“Sorakan hebat diberikan kepada pasukan restoran McDonald’s yang telah terlibat dengan hospital, dan memastikan agar barisan perubatan mendapat makanan kegemaran mereka” kata Azmir.

Para frontliners juga masih berjuang untuk menangani penyakit ini. Jika semua pihak mengambil langkah untuk mengikut nasihat daripada kerajaan, pastinya penyakit ini dapat dikurangkan. Untuk maklumat terkini mengenai McDonald’s Malaysia, sila lawati www.facebook.com/My.McDonalds/