Mengapa Perlu Memilih Kuantan Sebagai Destinasi Percutian?

10
Assalamualaikum
Bismillah


Hari ini terdetik dihati mahu menulis tentang “Traveling”. Memandangkan aku tak pernah travel mana-mana even di negeri sendiri kat Sabah pun tak berpeluang untuk berjalan jauh but still aku ada keinginan juga nak berkunjung ke tempat selain Sabah. Sekali-sekala mahu juga travel ke negeri orang kan? Last sekali aku menjejakkan kaki di Semenanjung iaitu di Negeri Sembilan. Hahaha itupun tak sempat nak berjalan-jalan sebab padat dengan jadual dan aktiviti program.

Tak lama lagi cuti semester. Mungkin ada yang sudah plan nak buat apa semasa cuti. Mungkin ada yang belum ada perancangan lagi. Orang kata percutian itu salah satu terapi sebab bukan badan saja yang perlu direhatkan tetapi otak dan minda kita juga memerlukan ketenangan yang sangat minima. Tak payah bercuti jauh-jauh pun tak apa. 

Sekiranya berpeluang untuk bercuti, aku akan memilih Kuantan, Pahang sebagai destinasi percutian. Mengapa pula perlu memilih Kuantan sebagai destinasi percutian? Siapa orang Kuantan kat sini? Hmm… Apa yang menarik di Kuantan? Aishh, banyak sangat bha yang menarik dan diantaranya ialah pantai. Hehe sebab aku memang berminat sangat dengan laut dan pantai.

Tetapi kenapa mesti Kuantan? Banyak lagi tempat yang menarik kot. Suka hatilah, dah aku nak pilih kat sana. Hohoho Takda lah, aku ada member yang asal daripada Kuantan. So, adalah sedikit dia cerita tempat kelahiran dia. Insya’Allah, kalau ada rezeki mahu juga ke sana. Yang bestnya apabila memilih tempat percutian itu jauh dari pusat Bandar dan dekat dengan alam semulajadi.

Kalau merancang nak bercuti jauh nie mestilah pandai memilih tempat penginapan kan? Sebenarnya ada banyak tempat penginapan tetapi untuk memudahkan pencarian hotel yang sesuai, boleh cuba membuat carian secara online di laman web Traveloka dan terus membuat tempahan secara online di situ. Mudah dan cepat.

Percutian di Kuantan pula, tempat penginapan yang sesuai untuk bermalam adalah di Hotel Sentral Kuantan, Pahang. Penginapan ini terletak di tepi jalan dan menariknya lagi, dekat belakang penginapan ada Sungai Kuantan di mana merupakan tempat tarikan pengunjung untuk datang ke sini.




Ruangan lobi yang bertemakan moden kontemporari

Kalau nak senang, korang boleh cari dan book Hotel Kuantan on Traveloka. Mudah dan cepat. Hanya perlu masukkan tarikh dan pilih destinasi percutian. Bukan itu saja, korang juga boleh tengok senarai tempat-tempat menarik yang berdekatan dengan penginapan pilihan korang.

Penginapan ini juga menawarkan 97 buah bilik tetamu dengan pelbagai kemudahan seperti tuala, kopi segera percuma, TV, hair dryer, mini bar dan yang paling utama ada WIFI free di setiap bilik dan di tempat awam.

Kalau nak bawa anak-anak bercuti sekali memang sangat sesuai sebabnya ruangan biliknya sangat besar dan luas. Memang budak-budak puas lah nak berlari, berguling semua. Enjoy saja rasa, tidaklah bosan kalau nak stay dekat dalam bilik saja pun. Ruangan untuk buat kerja pun ada disediakan. 

Selain itu, apa yang menjadi daya tarikan pelancong adalah kerana persekitarannya yang sangat terjaga dan kedudukannya berhampiran dengan Masjid Sultan Ahmad Shah, Mahkota Square dan Kuantan Parade. Setiap negeri mempunyai keunikan Masjidnya yang tersendiri kan.


Selain itu, penginapan ni berdekatan dengan Pantai Teluk Cempedak. Kawasannya mungkin taklah besar sangat, tapi kata orang pantai ni sangat meriah dan banyak aktiviti yang boleh dilakukan. Dah namapun pergi bercuti, kalau tak lepak tepi pantai memang tak sah lah kan.

Antara tarikan pelancong utama di Teluk Cempedak ni ialah mempunyai pantai yang menarik untuk bermandi-manda atau bersantai sambil menikmati bayu laut. Terdapat juga banyak deretan gerai di tepi pantai yang menjual pelbagai barangan seperti keychain, fridge magnet, gelang nama dan macam-macam lagi. Seperti yang aku nyatakan pada awal entry tadi, aku memang suka dengan pantai dan laut.


Jika korang bercuti bersama keluarga lebih-lebih lagi yang ada anak kecil, bolehlah singgah di Zoo Mini Taman Teruntum yang terletak tidak jauh saja dari Teluk Cempedak. Korang boleh pergi ke Blog AZHAFIZAH MD NOR kalau nak tahu lebih lanjut tentang Mini Zoo Taman Teruntum. Kata Sis Azhafizah,

Mini Zoo Taman Teruntum tak seperti Zoo yang biasa kita pergi tu. Kat sini kecil je sebab tu namanya mini. Zoo ni seperti dalam taman bukan macam dalam hutan zoo tu. Tempat ni lebih terbuka dan sesuai untuk aktiviti riadah/percutian keluarga. Tempat pun bersih.

Apabila baca Blog Azhafizah tue, di dalam Zoo nie terdapat beberapa jenis binatang seperti kura-kura gergasi, burung unta, kancil, arnab, buaya, landak dan banyak lagi. Pasti anak-anak akan rasa lebih seronok untuk mengenali dengan binatang tu.

Tambah lagi, disebabkan tak semua pantai di Malaysia ni ada penyu, ramai yang sarankan untuk ke Cherating Turtle Sanctuary. Ianya terletak berdekatan dengan Club Med. Dekat tempat ni, kita boleh tengok dan mengetahui segala jenis maklumat tentang penyu. Sangat sesuai jika anak-anak dibawa ke sini. Bukan itu saja, boleh tengok penyu bertelur! Haha aku tak pernah lagi tengok penyu bertelur.


Dari segi makanan pula, aku survey kat Google memang terdapat banyak deretan kedai makanan yang sedap-sedap dan antaranya ialah di Restoran Dallah yang menyajikan pelbagai pilihan menu masakan Arab. Sekali-sekala layan tekak pak arab, apa salahnya kan.

Lagipun, harga makanan di sini sangat affordable. Selain tu, korang juga boleh cuba ke Gerai Cendol Mustafa untuk merasai keunikkan cendolnya kerana segala jenis bahan-bahan untuk membuat cendol ni adalah dibuat sendiri oleh pengusaha kedai. Bukan setakat dua jenis cendol saja, malah terdapat lebih 13 jenis cendol yang korang boleh nikmati


Apapun yang paling best tetap pantai jugalah hahaha. Sekarang dah tahu kan mengapa perlu memilih Kuantan sebagai destinasi percutian? Kalau berminat nak ke sana bolehlah buat tempahan awal di laman web https://www.traveloka.com/en-my/hotel

Insya’Allah, ada rezeki nanti aku pula bakal menyusul hehe.

Catat Ulasan

10Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. Pantai Cerating dekat kuantan kan?? Dah masuk dalam bucket list insyaallah. Hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waa.. dah masuk dlm list ya.. mmg kaki travelling betul haha xD

      Padam
    2. Rasa nak pusing 1 Malaysia. hahaha..

      Padam
  2. Semoga Nurul murah rezeki,
    Nnt boleh pergi traveling.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insya'Allah kak Pip :)
      Ramai2 Sabahan blogger bercuti hehe

      Padam
  3. boleh masuk dlm list next travel ni. heee

    BalasPadam
  4. Takpernah lagi sampai kuantan, tapi nampak seronok ^^

    BalasPadam
  5. Ooo Nurul! Siqah suka Kuantan! Siqah pernah tingggal di Kuantan selama 6 tahun dan tiap kali sekarang excited kalau ke Kuantan. Paling Siqah suka TC =)

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum. Kisah yang menarik. Memang kaki jalan. Kunjungan dari #aiskrimlover dan #aiskrimpacaktbs.

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !