Pemimpin Berjiwa Rakyat

1
Assalaumualaikum
Bismillah

Alhamdulillah 'ala kulli hal. Terharu sebenarnya melihat rakyat dibawah bayu berkongsi video Program Kembara Kenali Borneo di Tiktok dan Instagram.

Sepanjang hidup tidak pernah lagi lihat mana-mana YDPA datang ke Sabah. Rakyat jelata sanggup menunggu ketibaan YDPA berjam-jam semata-mata nak berjumpa dan bersalaman. 


Meriah sungguh sambutan daripada orang-orang Tawau. Kalau aku dekat Sabah confirm mahu datang juga. Even mak sendiri kata kalau lalu berdekatan rumah, nak juga tengok Agong lalu. 

Hari ke-4 barulah Agong berangkat ke Kota Kinabalu. Tak sabar nak tengok kemeriahan di KK pula macam mana. 


Kalau korang tengok kat Tiktok, Tuanku siap menyanyi lagi di Majlis Santapan & Pelancaran Kembara Borneo. 

Bukan itu sahaja, Tuanku juga memandu sendiri dari Airport ke Tawau supaya dapat beramah-mesra dengan rakyat. Sungguh pemimpin berjiwa rakyat dan disenangi seluruh rakyat Malaysia. 



Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah berkenan bergambar kenangan sebelum memulakan perjalanan Kembara Kenali Borneo di Bulatan 0KM Padang Perbandaran Tawau. 


Sejujurnya penat melihat pemimpin dan isu-isu politik di Sabah. Dengan keadaan pembangunan Sabah seperti jalan raya, bekalan elektrik dan air yang tidak tahu bila mahu selesai. 

Tagline 'Sabah Maju Jaya' cuma propaganda sahaja. 


Oleh sebab itulah rakyat Sabah sangat bersyukur kerana Baginda menyatakan hasrat untuk datang dan menjelajah sendiri ke Sabah dan Sarawak. 

Rakyat berharap supaya baginda dapat melihat sendiri betapa korupsinya pemimpin dan pegawai yang diberi amanah tetapi tidak menjalankan amanah yang diberikan.

Dan hikmahnya lihatlah sekarang, jalan raya yang ibarat di bulan terus diperbaiki (bukan ditampal-tampal lagi). Mungkin tidak semua tempat, tetapi boleh nampak sendiri betapa paniknya orang atasan dan betapa cekapnya pengurusan (tiba-tiba) yang selama ini hanya duduk berdiam sahaja. 

Ada yang kata hidup 73 tahun baru dapat merasa jalan raya yang bagus. Boleh bayangkan tak kesengsaraan rakyat macam mana? Sampaikan ada yang mengadu kepada YDPA mengenai keadaan jalan raya yang sangat teruk.

Hal ini kerana berbakul-bakul aduan masyarakat Sabah tidak diendahkan oleh kerajaan dan menteri walaupun perkara tersebut adalah tanggungjawab mereka.

Sepatutnya pemimpin seperti ini berasa malu kerana diberi amanah dan tanggungjawab malah gaji juga hasil daripada cukai rakyat tetapi gagal memikul amanah tersebut. Aku tak nak mention pun siapa kerana dari dulu tidak kira kerajaan atau pembangkang semuanya makan dan masuk poket sendiri. 

Kesimpulannya di sebabkan oleh YDP agong mau buat tour borneo juga lah terus semua bergerak seiring dan peruntukan fokus pada jalan raya borneo untuk keselesaan dan keselamatan YDP Agong.

Sekian luahan daripada rakyat marhaen. Apapun semoga perjalanan Tuanku dipermudahkan sepanjang di bumi Borneo. Daulat Tuanku. Ampun Tuanku beribu ampun. Sembah patik harap diampun.

Tags

Catat Ulasan

1Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. Bersyukur memang kak kalau dapat pemimpin yg amanah. Yang mau terjun langsung ke lapangan, melihat fakta seperti apa. Ini masalah yg sama dengan di Indonesia. Banyak pemimpin daerah yang korup, dewan rakyat sama saja. Tapi kami bersyukur Presiden sekarang mau turun langsung ke lapangan. Dan biasanya jalan2 rusak pun langsung diperbaiki 🤣. Ntahlaah, pejabat korup macam mereka, apa lah nanti balasannya.. pada berani makan uang haram

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !