UJIAN PSIKOMETRIK JAWATAN PEGAWAI PEMBANGUNAN MASYARAKAT GRED S41

Assalamualaikum
Bismillah

Semalam bila buka email, eh dapat email dari SPA9.. Ada ujian psikometrik nanti 15 Julai 2022 untuk pengambilan jawatan Pegawai Pembangunan Masyarakat Gred S41 di Sabah. 

Ujian Psikometrik ni ada dua objektif utama iaitu nak kurangkan jumlah calon untuk ditemuduga dan nak cari calon yang sesuai untuk jawatan yang ditawarkan. 

Terus teringat Ebook Ujian Psikometrik.. Aku baru ja beli sebenarnya sebab mau tau apa yang ada dalam ebook nie.
spa9 soalan ujian psikometrik

Review Ebook Ujian Psikometrik

Dalam Ebook Ujian Psikometrik nie terdapat 3 ebook yang akan diberikan apabila korang beli. Antaranya ialah Rujukan Psikometrik, Ebook Tambahan Khas SPiER dan Ebook Extra Matemetik.

Dalam Rujukan Psikometrik ini mempunyai 91 muka surat. Korang juga akan dapat 200 contoh soalan, senarai semak, kit persediaan, beserta jawapan dan penerangan.

Contoh Soalan Psikometrik Beserta Jawapannya 

1. Saya suka memberi penerangan awal kepada pekerja bawahan saya sebelum mereka melakukan kerja harian.

Jawapan : A - Setuju

Penerangan : Ketua yang bagus memberikan ‘clearity’ kepada pasukan supaya mencapai objektif yang diinginkan sebelum memulakan tugasan tersebut.

2. Saya suka menegur pekerja bawahan saya di khalayak ramai.

Jawapan : B - Tidak

Penerangan : Menegur secara berhemah dimulakan dengan teguran tertutup.


3. Saya akan rasa gentar setiap kali mesyuarat tergempar diadakan.

Jawapan : B - Tidak

Penerangan : Sentiasa bersedia termasuk dalam domain penilaian KOMPETENSI (daya tahan, keberanian)


4. Jika terdapat kecemasan semasa dalam perjalanan ke pejabat, saya akan serta-merta memaklumkan kepada ketua saya.

Jawapan : A - Setuju

Penerangan : Jangan biarkan majikan/ketua anda menanti. Berikan keadaan/situasi anda yang membuatkan anda lewat ke pejabat.


5. Saya akan memaklumkan pesanan ringkas kepada ketua saya sebelum bercuti ke luar negara.

Jawapan : B - Tidak Setuju

Penerangan : Untuk bercuti dalam atau luar negara, perlu maklumkan secara formal mengikut tatacara yang dikeluarkan oleh pejabat anda. Tidak boleh hanya menggunakan ‘pesanan ringkas’.


6. Masalah kewangan membuatkan saya rasa kurang bersemangat untuk bekerja.

Jawapan : B - Tidak

Penerangan : Jangan biarkan masalah peribadi (seperti masalah kewangan) mengganggu prestasi kerja. Nilaian positif adalah pada domain penilaian PERSONALITI ‘kestabilan emosi’.


7. Saya rasa tidak berpuas hati apabila rakan sejawatan mendapat penilaian cemerlang.

Jawapan : B - Tidak

Penerangan : Tidak berpuas hati pada orang lain membawa kepada elemen negatif. Kita harus rasa tercabar dan berusaha meningkatkan diri untuk mendapat penilaian cemerlang juga.


8. Saya suka menjauhkan diri daripada perkara negatif di pejabat.

Jawapan : A - Ya

Penerangan : Sentiasa positif dan jauhkan diri dari perkara negatif adalah ciri pekerja yang cemerlang.


9. Saya lebih gemar menyembunyikan rasa tertekan akibat lambakan kerja daripada pengetahuan ketua saya.

Jawapan : B - Tidak

Penerangan : Cabaran kerja harus diserap dan diselesaikan jika ianya dalam skop tugasan. Tetapi jika ianya ‘lambakan kerja’ yang tidak sepatutnya, dan disebabkan oleh rakan sekerja, ianya harus dimaklumkan kepada ketua jabatan supaya dapat diselesaikan. Jadi tindakan tepat ‘tekanan akibat lambakan kerja’ harus dimaklumkan dan bukan disembunyikan. Untuk khidmat nasihat akibat tekanan, ketua jabatan akan merujuk Bahagian Psikologi Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)


10. Saya lebih mementingkan hasil kerja daripada cara melakukan kerja.

Jawapan : B - Tidak

Penerangan : Cara melakukan kerja yang tidak terkawal semata-mata untuk mencapai hasil yang diharapkan boleh mendorong kita membuat kerja tanpa mempeduli undang-undang atau batasan. Ianya boleh menyusahkan orang lain dan melebihi had yang sepatutnya. Ini adalah nilaian negatif. Jika nilaian positif ia sepatutnya; “Saya akan berusaha semaksimum mungkin untuk mencapai objektif kerja tanpa melanggar prinsip integriti”.


11. Apabila saya melakukan kesalahan saya takut untuk bertanggungjawab

Jawapan : B - Tidak Setuju

Penerangan : Bertanggungjawab atas kesalahan dan berusaha membetulkan kesalahan adalah domain penilaian INTEGRITI.


12. Apabila perlu membimbing orang lain menjalankan tugas, saya berasa kurang senang

Jawapan : B - Tidak Setuju

Penerangan : Tugasan membimbing orang diberikan kepada mereka yang layak sahaja. Apabila anda diberikan tugasan seperti ini, ertinya anda dirasakan layak oleh majikan untuk memikulnya. Jadi anggap ianya sebagai satu penghormatan dan peluang untuk anda pergi lebih jauh.

13. Apabila melakukan pekerjaan berkumpulan segala tindakan perlulah mendapat persetujuan dari ketua kumpulan.

Jawapan : A - Setuju

Penerangan : Ketua kumpulan memainkan peranan membawa kumpulan mencapai objektif. Setiap ahli kumpulan harus bergerak selari dengan koordinasi ketua kumpulan dan tidak mengambil tindakan secara solo tanpa izin ketua kumpulan. Itu adab dan tatakelola dalam berkumpulan.


14. Apabila memuji orang bawahan, perkara tersebut bukanlah sesuatu yang memalukan

Jawapan : A - Setuju

Penerangan : Memuji dan memberi penghargaan kepada orang bawahan adalah nilaian
positif dalam mewujudkan ekosistem organisasi yang sihat.



15. Saya berasa simpati apabila ada kutipan derma dilakukan untuk mereka yang ditimpa kemalangan.

Jawapan : A - Setuju

Penerangan : Rasa simpati pada kesusahan orang yang ditimpa kemalangan adalah nilai diri yang tinggi dalam kehidupan. Jika tidak dapat membantu dari segi wang atau barangan, melahirkan simpati juga satu medium bantuan emosi.


16. Apabila ada tugas yang perlu membimbing orang, saya berharap agar saya tidak diberi tugasan tersebut.

Jawapan : B. Tidak Setuju

Penerangan : Tugasan membimbing orang diberikan kepada mereka yang layak sahaja. Apabila anda diberikan tugasan seperti ini, ertinya anda dirasakan layak oleh majikan untuk memikulnya. Jadi anggap ianya sebagai satu penghormatan dan peluang untuk anda pergi lebih jauh.


17. Apabila saya melakukan sesuatu kerja, saya berharap agar ada orang yang memberi perhatian

Jawapan : A - Setuju

Penerangan : “BERHARAP orang memberi perhatian” kerana kerja kita bagus. “BERHARAP orang tidak beri perhatian” kerana kerja kita tak bagus. Nilaian positif di sini adalah kita akan memastikan kerja/tugasan kita dalam keadaan terbaik. Keberadaan kita diharapkan. Pekerja yang bagus akan diberi perhatian atas kerjanya. Contohnya jika Lionel Messi atau Christiano Ronaldo berada di padang, kita akan beri perhatian dalam gerakan permainan bola sepaknya kerana kita tahu mereka terbaik dunia.Tetapi, soalan sebegini akan jadi nilaian negatif jika ianya diubah menjadi; “Apabila saya melakukan sesuatu kerja, saya berharap agar ada orang memberi pujian”.


18. Membincangkan sesuatu idea dengan orang lain disukai oleh saya

Jawapan : A - Ya

Penerangan : Pada tahap cambahan idea, perbincangan dengan orang lain diperlukan sebelum masuk ke fasa perlaksanaan. “Two heads are better than one”.


19. Semasa merancang sesuatu projek, saya tidak menggemari untuk mengajak orang lain menyertainya

Jawapan : B - Tidak

Penerangan : Dalam fasa perancangan, percambahan idea diperlukan. Mengajak orang lain untuk turut serta boleh memberikan impak positif dalam perancangan anda. “Two heads are better than one”.


20. Apabila saya tidak setuju dengan pandangan pihak atasan, saya berani untuk menyuarakan pendapat saya.

Jawapan : A - Ya 

Penerangan : Memberi pendapat untuk perbincangan apabila tidak bersetuju adalah nilaian yang positif. Beremosi apabila tidak bersetuju pula adalah nilaian negatif yang perlu dielakkan.

Manakala untuk Ebook Tambahan Khas SPiER pula mempunyai 28 muka surat. Korang akan dapat lihat contoh soalan dan cara menjawab. Selain itu juga disertakan sekali jawapan penilaian SPiER untuk senang semak jawapan korang. 

spa9 soalan daya menyelesaikan masalah

Bukan itu sahaja, korang juga akan dapat Ebook Extra Matematik dalam 54 muka surat. Dalam ini korang boleh ulangkaji Nota Matematik dan diberikan 50 contoh soalan beserta jawapan dan jalan penyelesaian.

Harga ebook nie RM40 tetapi memang berbaloi sangat untuk dibeli.. Sesuai untuk buat latihan sebelum exam.. dan memang sangat details jawapan yang diberi terutama bahagian daya penyelesaian masalah (Matematik)

Ujian Psikometrik ini sebenarnya ujian yang paling mudah nak jawab.

Kita hanya diberi 2 atau 3 pilihan jawapan (Ya atau Tidak), (Betul atau Salah), (Ya atau Betul atau Tidak Pasti) ataupun 4 - 5 jawapan yang menguji keyakinan korang (Sangat Setuju, Setuju, Tidak Pasti, Tidak bersetuju, Sangat Tidak Bersetuju) sebagai refleksi keyakinan dalam membuat pilihan.

Nampak mudah kan? Tetapi ramai yang terperangkap dengan masa dan atitude suka hentam sebab tak cukup masa.

Tahu tak, bila kita hentam, sebenarnya kita terperangkap dengan susunan soalan yang telah dicerakinkan dari beberapa isu sahaja. Banyak lagi tips dan trick yang dikongsikan dalam
rujukan ini. 

Memang tidak expect jugalah ebook nie bagus betul.. So sesiapa yang dapat ujian psikometrik bolehlah beli ebook nie.. Boleh simpan lama dan boleh guna untuk mana-mana jawatan dalam SPA9. 


Korang inginkan lagi contoh soalan ujian psikometrik 2023? Jom klik butang di bawah untuk baca.



Contoh Soalan Psikometrik Beserta Jawapan & Penerangan




Aku highly recommended kepada korang untuk baca satu rujukan psikometrik ini. Dalam tu, Tim Infokerjaya telah terangkan secara terperinci dalam menjawab ujian psikometrik. Dalam tu ada 200 soalan berserta jawapan disediakan untuk anda.

Soalan pulak sentiasa dikemaskini mengikut standard yang dikeluarkan oleh SPA dan mengikut format psikometrik yang terkini.

Rujukan untuk Ujian SPiER / Psikometrik / SPIK. Ianya adalah rujukan umum sesuai untuk semua jawatan yang ada ujian Psikometrik.

Sii Nurul

Fulltime sabahan blogger since 2015 who love to write and sharing in her blog. Married with Mohamad Syafrie

1 Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

Terbaru Lebih lama