Labur Duit Ke Kelas Bisnes, Pertimbangkan 9 Faktor Ini Dahulu

Adakah perlu habiskan wang untuk ke kelas bisnes? Jika baru mula bisnes, pasti kita inginkan ilmu. Ya, tetapi untuk menghabiskan wang, tidak semestinya. Kelas bisnes pun ada banyak jenis yang boleh kita sertai.

Sebelum memilih kelas bisnes yang ingin kita sertai, anda perlu tahu dahulu apa yang anda inginkan. Lebih mudah, pertimbangkan faktor ini sebelum masuk kelas bisnes. 

Faktor Yang Perlu Dipertimbangkan Sebelum Labur Duit Ke Kelas Bisnes

  • Apa kepentingan yang perlu anda lakukan untuk bisnes anda sekarang, adakah perlu buat marketing dahulu, operasi, urus kewangan dan lain lagi? 
  • Kenalpasti perkara yang perlu anda fokus yang paling urgent.
  • Kenalpasti siapa yang bakal mengajar anda, selidik latar belakang mereka.
  • Kenalpasti apa yang akan dipelajari dalam kelas tersebut
  • Ketahui apakah kesan setelah menyertai kelas tersebut
  • Pastikan ada jaminan
  • Harga kelas adakah berbaloi dengan perkara yang bakal dipelajari
  • Adakah anda benar-benar perlukan kelas atau ilmu tersebut pada waktu ini
  • Adakah anda boleh komited untuk lakukan tugasan kelas dalam masa terdekat


Bagi anda yang perlukan ilmu perniagaan, anda boleh mencari kelas atau program seminar yang terbukti kesan. Caranya adalah pasti akan ada testimoni berkaitan kelas tersebut. Ini sangat membantu untuk anda buat keputusan.

Pada masa yang tepat nanti, anda akan mengikut keperluan bisnes anda dalam mengikuti mana-mana kelas atau program bimbingan usahawan. 


Asyraf Khalid, Anak Datuk K Ikuti Kelas Titanium RichWorks

Sekiranya anda tidak mempertimbangkan faktor pemilihan kelas tadi, pasti anda akan marah jika anda sendiri yang perlu mengikuti kelas Titanium RichWorks ini. Sungguhpun begitu, menjadi Titan Richworks adalah impian setiap usahawan yang ingin dibimbing secara dekat dengan Datuk Wira Dr Azizan Osman.

Setelah anak tiri Datuk Seri Siti Nurhaliza ini mengikuti kelas titanium, beliau telah membuat perubahan yang tidak disangka-sangka. Hanya dalam masa 3 bulan sahaja tempoh, perniagaan Asyraf sangat meningkat baik dan begitu juga dengan kehidupannya. 


Datuk K Nak Ucap Sesuatu Kepada Datuk Wira Dr Azizan Osman

Hal ini juga menarik hati Datuk K untuk mengucapkan sesuatu kepada Datuk Wira Dr Azizan Osman. Asyraf berkata, ucapan ini dibuat pada hari mereka semua makan malam bersama sempena sambutan hari lahir bapanya di rumah ibu bapanya Isnin lepas. 

Jom tonton video ini, ia telah ditonton hampir 15,000 orang dalam tempoh beberapa jam saja. Laju betul ya orang nak tahu tentang Asyraf dan Datuk K. 



 "Membuat beliau bangga dengan saya merupakan 'big why' selama ini. 


"Alhamdulillah, semuanya berubah bila bertemu dengan Mentor saya yang betul-betul ubah bisnes Mutyara, malah hidup dan memberikan saya banyak perspektif lebih baik," 


"Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada bapa yang membesarkan saya sebegini, sentiasa beri bimbingan, tak berikan saya kesenangan dan sentiasa percaya meskipun banyak kegagalan dalam hidup. 


"Saya ambil kegagalan itu sebagai pengajaran dan terima kasih kepada Mentor yang dapat mengeluarkan potensi yang ada dalam diri ini," jelasnya. 



Nilai Kelas Bimbingan Usahawan RichWorks

Sebagai seorang yang dahulunya tidak berapa baik, pernah kecewakan bapa, Asyraf faham beliau perlu bermula dari bawah. Apabila dapat mengubah fikiran daripada negatif menjadi positif, beliau melihat banyak nilai yang dapat dari kelas bimbingan usahawan RichWorks ini.

  1. Richworks ajar bisnes, kepimpinan, perkara mengikut silibus atau kategori bisnes yang penting.
  2. RichWorks turut ajar perihal kehidupan, perhubungan sesama manusia dan hubungan dengan yang Maha Esa.
  3. RichWorks menerapkan nilai-nilai baik dalam anak didik mereka
  4. Circle usahawan tidak jemu berkongsi ilmu sesama sendiri
  5. Richworks membina usahawan menjadi jutawan
  6. Datuk Wira Dr Azizan Osman akan membimbing secara direct dengan usahawan titanium RichWorks.
  7. RichWorks selalu mengingatkan tentang akhirat seperti bayar zakat, sedekah, ibadah dan lain-lain.

"Mereka meskipun sudah mencapai kejayaan pada satu tahap yang baik dengan jualan jutaan ringgit masih rendah diri, tidak lokek berkongsi ilmu dan perkara betul dilakukan," - Asyraf 


“Saya pun cemburu dan kagum dengan Azizan, kerana ada kebolehan membina ramai jutawan yang mana saya tak boleh buat.” - Asyraf


“Bayangkan jutawan yang Azizan bimbing ini, boleh mengingati Tuhan, beribadah, bersedekah daripada hasil kejayaan mereka, saya percaya sebahagian pahala akan dapat kepada beliau kembali kerana hasil bimbingan, didikan dan tunjuk ajarnya.  - Datuk K



Datuk K dalam ucapannya turut mencemburui dan kagum kebolehan yang dimiliki Azizan melahirkan ramai usahawan jutawan. 

“Azizan memimpin tangan mereka semua, tunjuk mereka mana longkang, mana tempat nak kena langkah, mana tempat nak kena lompat, awak semua (rakan usahawan jutawan) sangat beruntung. Saya tak dapat ini semua ketika seusia anda dan masa memulakan perniagaan,” jelasnya.

Datuk K turut mengingatkan bangsa usahawan berjaya tidak akan mensia-siakan masa. Terdapat beberapa indvndividu yang masih merangkak dan berusaha keras untuk mencapai kejayaan.


Akhir Kata,


Jika ada usahawan yang ingin melabur wang untuk ke kelas bisnes tidak mengapa tetapi pastikan ia benar-benar kelas yang mengajar tentang apa yang anda mahu. Jadi, tidaklah anda membazir masa dan tenaga.

“Jangan lupa masyarakat lain, di luar sana ada juga orang yang tak berjaya seperti kita, jangan terlalu berbangga dan ego, tapi 'be humble, more humble and more humble', ajar mereka untuk capai kejayaan,” ujarnya.


Sekiranya anda ingin tahu Kelas RichWorks yang dianjurkan, anda boleh layari laman sesawang www.richworks.com

Sii Nurul

Fulltime sabahan blogger since 2015 who love to write and sharing in her blog. Married with Mohamad Syafrie

Catat Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

Terbaru Lebih lama