Dikuasakan oleh Blogger.

McDonald’s Malaysia Bagi Makanan Percuma kepada 65,000 Rider Sempena #LekLuMcDBelanja

McDonald’s Malaysia Bagi Makanan Percuma kepada 65,000 Rider Sempena #LekLuMcDBelanja

Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh Malaysia, sudah pastinya memberi kesan kepada seluruh rakyat. Termasuk mereka yang bergelar ‘rider’. Mereka juga antara frontliners kita sepanjang pandemik ini. Kadang kala tengok para rider seperti FoodPanda, atau grab Grab ke memang kesian sangat.

Sibuk hantar makanan tidak kira cuaca panas mahupun hujan. Ada yang naik basikal lagi hantar makanan. Tetapi apakan daya, demi sesuap nasi untuk kelangsungan hidup, terpaksa redah juga. Tambahan pula sewaktu PKP ini, semakin ramai yang duduk di rumah, semakin banyak jugalah permintaan daripada pelanggan.

Ingat lagi tak artikel lepas yang aku tulis di blog? Kalau nak cakap pasal kempen McDonald’s, memang dah macam-macam kempen yang McDonald's dah buat. Baru-baru ni, kempen baharu mereka ialah #LekLuMcDBelanja.

McDonald’s Malaysia Rai 65,000 Penghantar Makanan 


McDonald’s Malaysia Bagi Makanan Percuma kepada 65,000 Rider Sempena #LekLuMcDBelanja


Baca nama kempen pun dah rasa terharu. Kempen ini dijalankan sebagai tanda terima kasih McDonald’s kepada semua penghantar makanan Malaysia yang tidak lekang menerima dan menghantar permintaan orang ramai. Sudah semestinya kita hargai mereka yang sanggup berhadapan dengan risiko covid-19 kerana berhadapan dengan ramai orang setiap masa.


Dengan kempen ini, McDonald’s Malaysia rai penghantar makanan seluruh Malaysia yang telah bertungkus-lumus terutama sekali sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini. McDonald’s Malaysia ingin belanja makan penghantar makanan sebagai tanda penghargaan mereka selama ini.


Dengan set hidangan Quarter Pounder dengan Keju, McDonald’s Malaysia telah membelanja seramai 65,000 penghantar makanan di seluruh negara. Jasa para penghantar makanan ini dipandang tinggi sehingga boleh dipanggil frontliners kerana mereka juga antara barisan hadapan dalam menjalankan kerja harian mereka.

McDonald’s Malaysia Bagi Makanan Percuma kepada 65,000 Rider Sempena #LekLuMcDBelanja

“Penghantar makanan seringkali menjadi orang terakhir untuk makan, lebih-lebih lagi ketika sibuk memenuhi permintaan penghantaran pada waktu makan dan waktu puncak. Mereka terpaksa melepaskan waktu makan dan hanya makan selepas semua pesanan telah dihantar.” Kata Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan, McDonald’s Malaysia.

Betul sangat! Aku baru-baru ini ada menggunakan khidmat rider untuk beli makanan, apabila sampai saja kat rumah agak terkejut juga sebab dia datang dengan naik basikal sahaja. Apabila aku tanya, ‘dah makan tak? Katanya belum lagi sebab banyak sangat order’. 

Oleh itu, korang kalau pesan makanan jangan marah kalau makanan tu lambat sampai. Cuba untuk bersikap toleransi dan memahami juga. Kalau mampu berilah sedekah lebih untuk mereka. Pasti mereka happy!

McDonald’s Malaysia Bagi Makanan Percuma kepada 65,000 Rider Sempena #LekLuMcDBelanja

McDonald’s hargai penghantar makanan Malaysia

Dengan Kempen #LekLuMcDBelanja ini menunjukkan betapa pihak McDonald’s sangat menghargai para riders kita. 

Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan, McDonald’s Malaysia berkata “Sesungguhnya, penghantar makanan memainkan peranan penting dalam menghubungkan kedai makanan dan minuman dengan orang ramai bagi memastikan perniagaan mereka terus berjalan lancar. Terima kasih kepada mereka, rakyat Malaysia dapat menikmati hidangan kegemaran mereka di rumah masing-masing dalam keadaan selesa dan selamat.”

“Kami memahami sikap prihatin mereka, sehingga kadang kala terlupa untuk memberi perhatian kepada diri mereka sendiri. McDonald’s ingin mengingatkan semua penghantar makanan bahawa kami menghargai mereka, dan jangan lupa rehat untuk makan.” tambah beliau.

Apa Respon Riders Tentang Kempen LekLuMcDBelanja

Roslina Talhad, salah satu penghantar makanan McDelivery turut serta memberikan sedikit kata. Ibu kepada lima anak ini perlu bekerja demi mendapatkan pendapatan untuk kegunaan keluarga. Suaminya pula tidak lagi dapat bekerja sepenuh masa disebabkan pandemik ini.

“Pelanggan selalunya terkejut melihat penghantar makanan wanita. Saya bertuah kerana pelanggan saya kebanyakannya sangat bertimbang rasa dan baik hati dengan memberikan tip kepada saya. Selalunya, sebelum saya pergi, mereka akan memberi kata-kata sokongan dan berpesan agar saya sentiasa menjaga diri.”

Walaupun mereka mempunyai kekangan dari segi cuaca dan penat semasa menjalankan tugas, mereka tetap menjalankan tugas mereka dengan baik dan berusaha untuk memastikan makanan sampai dengan cepat dan selamat.

William Quah, yang telah bekerja sebagai penghantar makanan untuk McDonal’s selama dua tahun mengatakan,

“Menjadi seorang penghantar makanan sangat mencabar kerana permintaan untuk penghantaran makanan kini semakin meningkat. Dengan adanya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), masa untuk menghantar makanan menjadi lebih singkat. Tetapi, saya tetap berpuas hati dapat menggembirakan pelanggan setiap kali menghantar makanan kepada mereka.” 
“Pernah sekali, ada keluarga yang membuat pesanan yang banyak semasa bulan Ramadan, dan mereka memberi satu set burger mereka kepada saya. Apabila ada yang menghargai penghantar makanan seperti saya, ia membuatkan saya bersemangat untuk terus bekerja.” tambah William.

Melalui kempen ini, semua penghantar makanan termasuk FoodPanda, GrabFood, DeliverEat dan perkhidmatan McDelivery (MDS) layak untuk menerima dan menjamu set hidangan percuma dari McDonald’s Malaysia! Set hidangan yang diberikan ialah Quarter Pounder dengan Keju.

McDonald’s Malaysia Bagi Makanan Percuma kepada 65,000 Rider Sempena #LekLuMcDBelanja

Kita sering lihat pelajar yang bekerja sambil belajar. Baru-baru ini, ada viral video penghantar makanan FoodPanda yang sempat mengikuti kelas secara Zoom walaupun sedang bekerja sebagai riders. 

Video yang dirakam itu telah banyak mendapat pujian dan komen baik dari netizen. Dalam kesibukan mencari nafkah, bukan penghalang untuk meneruskan pelajaran.

Seorang pelajar jurusan kejuruteraan di sebuah univerisiti swasta yang menggunakan pendapatannya sebagai penghantar makanan untuk membiayai pengajian.

Mohamad Azyhan Musa, berkata “Saya gembira dan berterima kasih kepada McDonald’s kerana menghargai kami, lebih-lebih lagi saya juga seorang pelajar separuh masa. Kadangkala semasa bekerja, kami terlupa untuk makan atau terpaksa tahan makan semata-mata untuk memenuhi pesanan pelanggan. Dengan inisiatif ini, saya teruja untuk mendapatkan hidangan yang diberikan kepada kami.”

Kempen seperti ini sememangnya dapat meningkatkan lagi nama baik McDonald’s Malaysia. ini bukan kempen pertama yang mereka pernah laksanakan. Masih banyak lagi kempen-kempen lain yang telah dibuat dengan tujuan untuk membantu negara dan orang ramai.

Kempen ini telah berjaya dilaksanakan dengan baik dimana semua penghantar makanan boleh menebus set hidangan itu di restoran McDonald’s seluruh negara. 

Kalau nak kongsikan gambar atau video bersama mereka di laman sosial, jangan lupa tag #RiderKu #LekLuMcDBelanja #TerimaKasihRider #MekdiBelanjaRider

1 ulasan:

  1. inisiatif yang sangat menghargai para foodpanda , diorang pun forntliner juga berkorban untuk hantar makanan yg customer tempah sampai ke depan pintu rumah

    BalasPadam

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.