Aku Tak Jumpa Kerjaya Yang Mampu Memberi Kepuasan Selain Berblog

Assalamualaikum
Bismillah

Kenapa Memilih Blog Sebagai Kerjaya? 

Sebenarnya ini adalah soalan yang paling hangat sekali aku dapat daripada pembaca setia blog ini. Ada yang sampai katakan rugi aku belajar sampai ijazah tetapi akhirnya aku memilih untuk menjadi blogger. Malah blogger sepenuh masa pula tu. 

Dulu kalau cikgu tanya cita-cita aku nak jadi apa? Jawapan yang biasa aku jawab "Nak jadi cikgu". Sebab itu saja satu-satunya pekerjaan yang biasa aku lihat. Lagipun kerjaya sebagai seorang "guru" adalah suatu yang mulia kerana kita menyampaikan ilmu kepada pelajar. 

Apabila dah meningkat remaja, aku mula memikirkan apa sebenarnya aku nak jadi selepas habis SPM nanti. Aku tak yakin boleh jadi guru yang boleh handle ramai pelajar. Haha aku bukan penyabar orangnya. 



BLOGGER SEPENUH MASA

Cita-Cita Dari Dulu Memang Nak Jadi Blogger...

Aku baru sedar selepas aku mula ada blog, aku memang dari dulu ada cita-cita untuk jadi blogger. Hal ini demikian sebab aku SUKA BELAJAR, MENULIS, MEMBACA, BERFIKIR & BERKONGSI. Aku suka belajar banyak benda. Apatah lagi apabila sesuatu ilmu yang dipelajari itu dapat digunakan untuk kehidupan seharian aku. Aku percaya setiap ilmu itu pasti ada sesuatu yang akan mengajar kita. 

Aku belajar tinggi sehingga ada Ijazah bukanlah semata-mata untuk dapat kerja. Aku memang terlalu suka belajar ilmu baru dan kemahiran baharu. Cuma Ijazah Sarjana Muda Psikologi dengan kepujian (Psikologi Kanak-Kanak dan Keluarga) adalah salah satu cabang ilmu yang aku ingin ada dalam diri kerana ilmu ini bagi aku sangatlah mahal. 

Ilmu psikologi ini dapat digunakan hampir setiap hari dalam kehidupan seharian. Malah paling banyak digunakan apabila dah berumahtangga. 

Of course ada juga terfikir nak jadi psikologis atau terapis kanak-kanak cuma aku taklah sampai fikir kalau aku dah habis belajar nanti aku MESTI jadi psikologis. Tapi kalau dah rezeki dapat pekerjaan yang sama dengan bidang yang diambil sudah tentu aku sangat gembira.




Dalam banyak pekerjaan aku tak jumpa pekerjaan yang boleh beri kepuasan kepada aku selain berblog. Mungkin aku tidak akan jadi blogger kalau blog ini tidak boleh buat duit. Syukurlah boleh jana pendapatan melalui Google Adsense & Innity walaupun tak banyak. 

Aku suka menulis dan membaca. Boleh dikatakan hampir setiap hari aku menulis dalam buku nota. Aku minat menulis sejak dari Tahun 4 lagi. Siap ada buku diari sendiri lagi. Aku juga suka membaca sebab tu aku dari sekolah rendah sehingga menengah aku sentiasa jadi Pengawas Pusat Sumber semata-mata mahu baca buku setiap hari. hahaha

Antara salah satu habit yang aku tak boleh buang ialah suka mencatat. Even tengok youtube pun aku mencatat. Hampir semua benda aku catat termasuklah perkataan yang keluar daripada lisan orang lain seperti petua, nasihat tentang kehidupan, tazkirah, mahupun kata-kata daripada seorang kanak-kanak. 

Aku belanja sikit kata-kata motivasi & inspirasi :

"Apabila sakit a few things changes. Kita belajar bahawa kita tidak boleh kawal apa yang sudah diberikan untuk kita (kesakitan & kesenangan). Ini semua dunia semata-mata. Kita jangan takut dengan apa orang nak cakap kerana hubungan kita itu sebenarnya dengan ALLAH. Kalau kita nampak benda positif dekat dengan kita. Ia ibarat isyarat dari ALLAH bahawa apa yang kita buat itu diterima ALLAH. Dan kita akan men jai lebih fokus untuk buat yang terbaik." - Awi Rafael

"Benda yang menyalahi agama kalau dikejar pun walaupun manusia sanjung kita tak guna pun sebenarnya. Lihat matlamat hidup kita. Adakah sama seperti yang Islam ajar? Apa sahaja yang ALLAH suruh buat tidak kiralah kita suka atau tidak. Kalau ALLAH suruh itu pasti yang terbaik untuk kita. Cuma manusia sahaja yang tak faham." - Diana Amir

"Kita kena usaha sekarang untuk hijrah atau mencari hidayah. Hidayah itu memang ALLAH akan bagi tapi tidak akan kekal selama-lamanya kalau kita tidak usaha untuk menjaga hidayah itu. Nak kekal istiamah pun perlu ilmu. Setiap hari itu adalah hijrah kerana kita manusia biasa, iman ada pasang surut."- Farah Asyikin 

Aku Tak Jumpa Kerjaya Yang Mampu Memberi Kepuasan Selain Berblog

Dengan berblog aku rasa otak aku tidak berhenti berfikir untuk mencari idea dan ilham. Aku tak kata yang kerja lain tak banyak fikir. Cuma dengan menulis dapat mengukuhkan pemahaman, mewariskan pengetahuan serta ilmu semakin berkembang melalui tulisan. 

Menulis adalah proses mencatat apa yang kita tahu, merakam apa yang kita alami dan meditasi apa yang kita rasakan. Apabila menulis sesuatu yang kita tahu, alami dan rasakan sendiri menjadikan proses menulis itu sesuatu yang mudah dan memberi kepuasan walaupun seringkali terganggu kerana kekurangan idea. 

Dengan menulis pembaca akan ada kesempatan untuk dapat memahami diri kita. Orang lain tidak akan kenal kita dari berfikir, tetapi apabila apa yang difikirkan ditulis maka kehadiran kita menjadi lebih bermakna. 

Aku percaya apa yang aku ketahui belum tentu diketahui oleh orang lain. Mungkin ada yang tahu tetapi mempunyai sudut pandangan yang berbeza dengan apa yang aku fikirkan. Itulah yang menariknya jadi blogger dapat berkongsi pendapat, pengetahuan dan pengalaman. 

Kesimpulannya...

Aku belajar banyak benda dengan berblog. Aku belajar sehingga ke peringkat pengajian tinggi dan dengan sedikit ilmu itulah aku banyak kongsikan di blog. Blog adalah salah satu medium yang dapat kembangkan pengetahuan yang aku ada kepada orang ramai. 

Oleh sebab itulah aku letak tagline blog "Menulis untuk berkongsi". Dengan berblog aku dapat berkongsi apa sahaja. Dan sudah tentulah aku nak berkongsi sesuatu yang bermanfaat kepada pembaca.

Sudah tentu jugalah semua ini adalah rezeki dari ALLAH juga. Jika ALLAH berkehendak aku untuk mempunyai pekerjaan lain selain berblog, aku tetap akan terima. Cuma buat masa sekarang inilah kerjaya yang paling sesuai untuk aku. 

Agaknya korang faham tak apa yang aku nak sampaikan? Haha