Cara Untuk Mendapatkan Rahmat ALLAH | Surah Ali 'Imran Ayat 132 - 136

Assalamualaikum
Bismillah

Surah Ali 'Imran

Surah Ali 'Imran Ayat 132 - 136



Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, supaya kamu diberi rahmat. (3:132) 


Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa; (3:133) 


Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik; (3:134) 


Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). (3:135) 


Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal. (3:136)


Dalam Al-Quran sendiri telah diterangkan bagaimana cara untuk mendapatkan RAHMAT ALLAH SWT. Salah satunya adalah dengan :

1. Taat kepada ALLAH & Rasul-Nya
2. Bersegera dalam melakukan amal-amal kebaikan
3. Menjadi orang-orang yang bertaqwa, mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, menahan kemarahannya, memaafkan kesalahan orang, berbuat perkara-perkara yang baik
4. Orang yang melakukan dosa segera kembali kepada ALLAH & memohon keampunan.
5. Tidak mengulangi dosa yang sama (bertaubat)