Tips Penjagaan & Cara Penyimpanan Makanan di dalam Peti Sejuk

Assalamualaikum
Bismillah

Peti sejuk merupakan peralatan elektrik yang digunakan untuk menyimpan makanan dan minuman agar tahan lebih lama. Peti sejuk biasanya dikategorikan kepada tiga (3) ruang iaitu ruang pembeku (freezer), ruang penyejuk (chiller) dan ruang penyejuk kedua (second chiller).


Tips Penjagaan Peti Sejuk

1. Jangan buka pintu peti sejuk terlalu lama kerana akan meningkatkan suhu bumi dan penggunaan elektrik. Udara panas akan masuk dan udara sejuk dari peti sejuk akan keluar dan menyebabkan suhu peti sejuk meningkat.

2. Pastikan muatan di dalam peti sejuk tidak terlalu berlebihan kerana ini boleh menghalang peredaran suhu sejuk ke segenap ruang. Penyimpanan makanan yang terlalu padat dalam peti sejuk akan menyebabkan udara sejuk tidak dapat beredar dengan baik untuk menyejukkan makanan.

3. Elakkan menyimpan terus makanan yang terlalu panas ke dalam peti sejuk.

4. Jangan menggunakan bekas kaca untuk menyimpan makanan.

5. Pastikan peti sejuk tidak diletakkan terlalu rapat ke dinding untuk pelepasan haba yang baik.

6. Jangan letakkan peti sejuk berhampiran atau di tepi dapur yang panas.

7. Tidak digalakkan meletakkan peti sejuk berdekatan dengan tingkap bagi mengelak terkena air hujan atau cahaya matahari yang memancar terus pada badan peti sejuk.

8. Pastikan julat suhu diruang peti sejuk di bawah 4°C untuk ruang pendingin peti sejuk (chiller) dan -18°C hingga 0°C bagi ruang sejuk beku (freezer).  Suhu yang lebih tinggi akan merosakkan makanan yang didinginkan dan suhu yang lebih rendah akan menyebabkan masalah pembekuan.

9. Bersihkan peti sejuk setiap minggu menggunakan disinfektan yang sesuai bagi mencegah bau busuk, kotoran dan kulat.  Buka pintu sedikit untuk membolehkan udara beredar sebelum meletak semula makanan ke dalam peti sejuk.

Cara Penyimpanan Makanan di dalam Peti Sejuk

1.  Gunakan bekas plastic (Tupperware) lut sinar dan bertutup atau beg plastic berzip untuk menyimpan lebihan makanan atau bahan-bahan masakan.

2.  Susun bekas-bekas tersebut dengan rapi untuk mengoptimumkan penggunaan ruang.

3. Simpan buah-buahan dan sayur-sayuran berasingan kerana ia boleh menyebabkan pengumpulan gas ethelene dalam peti sejuk yang akan merosakkan makanan.

4. Jangan  menyimpan daging, ikan dan ayam di dalam peti sejuk lebih dari 3 hari. Kandungan protein dan kelembapan yang tinggi di dalam makanan tersebut akan menggalakkan pembiakan kuman dan menyebabkannya cepat rosak.

5. Jangan simpan makanan yang telah dimasak lebih dari 3 hari di dalam peti sejuk.


#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !