Permohonan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) Pembantu Pengurusan Murid N19 Diterima

Assalamualaikum
Bismillah

Sejak belakangan ini banyak benda aku mahu kongsi terutama sekali berkenaan dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP). Pernah dengar tak tentang Pembantu Pengurusan Murid? Pasal benda nie lah aku nak kongsi dengan korang semua.


Cerita ini sangatlah panjang, tetapi aku cuma kongsi point penting saja. Jangan risau, aku akan cuba kongsi macam mana memohon jawatan dalam Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP), Persediaan semasa temuduga dan soalan-soalan yang bakal ditanya semasa temuduga. Cuma aku tak nak share sekarang. 

Kiranya entry ini merupakan mukadimah lah hehe~ Aku dah lama memohon jawatan Pembantu Pengurusan Murid sejak tahun 2017 lagi. Cuma tahun ini (2019) baru permohonan aku diluluskan.  


Ada 3 jawatan yang telah didaftarkan dalam SPP tetapi yang diterima untuk temuduga hanyalah jawatan bagi Pembantu Pengurusan Murid Gred N19. Ada banyak lagi jawatan yang boleh dipohon dalam SPP ini sebab dalam SPP ada dua kategori iaitu jawatan guru dan bukan guru.

Jawatan Guru
1. Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) Gred DG41 dan DG29

Jawatan Bukan Guru
1. Pegawai Pendidikan Pengajian Tinggi Gred DH41 dan DH29
2. Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) Gred N19
3. Pembantu Tadbir (Kewangan) Gred W19
4. Penyelia Asrama Gred N19
5. Pembantu Pengurusan Murid Gred N19
6. Pegawai Khidmat Pelanggan Gred N19
7. Pembantu Makmal Gred C19
8. Pembantu Operasi Gred N11
9. Pemandu Kenderaan Gred H11


Aku tahu tentang Pembantu Pengurusan Murid ini pun daripada coursemate aku sebab dia selalu dapat temuduga bagi jawatan ini. Apa yang aku suka tentang pembantu pengurusan murid (PPM) ini adalah skop tugasan lebih kurang hampir sama dengan apa yang aku belajar semasa di Universiti. Oleh sebab itulah aku pilih jawatan ini. 

Untuk maklumat lanjut, anda boleh terus ke laman utama
SPP ⇒ https://www.spp.gov.my/ms/ 

 #TemudugaSPP
#PembantuPengurusanMurid