Hidup Ini Perjalanan Yang Ada Akhirnya

 


Thanks to facebook memories for always remind me what I wrote for the past years.

Hidup Ini Perjalanan Yang Ada Akhirnya ... ke mana arah perjalanan kita?

Firman Allah SWT :

Maksudnya : "Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang-orang yang beriman. Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." ( Surah Adh-Dhariyat 51 : Ayat 55-56)

Sumber : Quran.com

Dalam apa jua situasi kehidupan sama ada baik atau buruk, kita perlu sentiasa kembali kepada Allah agar perjalanan hidup kita sentiasa berada di landasan yang diredhaiNya.

Firman Allah SWT:

Maksudnya: "Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu), dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat). Dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya." (Surah al-Hadid 57 : Ayat 20)

Sifat Dunia 

Dunia mempunyai beberapa sifat, iaitu:

1. 
La’ibun (permainan) -  iaitu permainan jasmani dan ini adalah perbuatan anak-anak yang mereka itu menjadikan diri mereka sangat letih dan kemudian setelah permainan tersebut selesai tidak ada faedah yang diperolehi.

2. Lahwun (Sesuatu yang melalaikan/senda gurau) - iaitu yang menjadikan hati lalai. 

Ini adalah perbuatan orang dewasa yang kebanyakannya setelah perbuatan yang melalaikan itu selesai, maka yang tinggal hanyalah penyesalan. 

Ini kerana, orang yang berakal setelah melakukan perbuatan yang melalaikan dia melihat bahawa hartanya hilang, umurnya berkurang (pergi) dan kelazatannya habis. 

Sedangkan nafsu/jiwa semakin rindu dan haus akan hal tersebut, namun nafsu tidak memperolehinya, sehingga terkumpul kesan buruk dan berkesinambungan (tidak pernah puas).

3. Zinah (perhiasan) - iaitu berhias dalam hal pakaian, makanan, minuman, kenderaan, rumah, istana, kedudukan, dan lain-lain. 

Ibnu Abbas R.Anhuma berkata, “Maksudnya adalah bahawasanya orang kafir sibuk sepanjang hidupnya untuk mencari perhiasan dunia tanpa beramal untuk akhirat.”

4. Saling berbangga terhadap sifat-sifat yang fana’ (tidak abadi) dan pasti hilang - iaitu boleh jadi berbangga-bangga dengan nasab, kekuasaan, kekuatan, bala tentera yang semuanya itu pasti lenyap.

Dan saling berbangga di antara kamu iaitu masing-masing dari penduduk dunia ingin membanggakan atas yang lain dan ingin supaya dia menjadi jaguh dalam semua urusannya dan ingin mendapatkan populariti dalam semua keadaannya.

5. Berbangga-bangga dengan harta dan anak - iaitu masing-masing menginginkan dia lebih banyak dari yang lainnya dalam hal harta dan anak. Semua ini hanya terjadi pada diri pencinta dunia dan yang merasa damai dengan dunia. 

Ibnu Abbas R.Anhuma berkata, “Mengumpulkan harta dalam kemurkaan Allah dan membanggakan harta terhadap wali-wali Allah serta mengeluarkan harta dalam perkara-perkara yang mendatangkan murka Allah maka dia menjadi kegelapan yang bertumpuk-tumpuk.” 

Hasan al-Basri Rahimahullah berkata, “Apabila kamu melihat orang yang mengalahkanmu dalam perkara dunia, maka kalahkan dia dalam hal akhirat.”

Sumber : AL-KAFI #1059: SIFAT KEHIDUPAN DUNIA (TAFSIR SURAH AL-HADID AYAT 20

Ringkasan :

1. Hidup hanya untuk menyembah dan beribadah kepada ALLAH SWT. Hidup hanya untuk ALLAH.

2. Dunia hanya hiburan yang melalaikan.

3. Dunia hanya perhiasan sementara bagi mereka yang hidup bertujuan untuk bermegah-megah dengan kelebihan, keturunan, dan mengumpul harta dan anak.

4. Dunia kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya dengan keindahan dunia dan lupa dengan kehidupan abadi di akhirat. Yakni semuanya itu hanya merupakan kesenangan fana, yang menipu sesiapa sahaja yang cenderung kepadanya. Sesungguhnya manusia yang tertipu olehnya dan dibuatnya terkagum-kagum, sehingga dia meyakini bahawasanya tidak ada alam lain selain dunia 

Hidup di dunia punya tujuaan. Jangan sampai kita hilang tujuan hidup kerana leka dengan kesenangan yang sementara. 



Sii Nurul

Fulltime sabahan blogger since 2015 who love to write and sharing in her blog. Married with Mohamad Syafrie

1 Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. Ya..Begitulah...Dunia hanya hiburan yang melalaikan 😨 Semoga mendapat ketenangan di dunia Dan Akhirat...Aamin

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama