9 Penipuan Baharu Dalam Talian dan Telefon Yang Kerap Berlaku Di Malaysia

Assalamualaikum
Bismillah

Berhati-hati dengan penipuan dalam talian. Laporan penipuan dan jenayah siber semakin meningkat, dan pelaku mencari cara baharu untuk mengambil kesempatan ke atas orang biasa. Untuk melindungi diri anda, belajar cara mengenal pasti penipuan dalam talian yang biasa berlaku di Malaysia.

beware-of-scammers

1. Pengklonan SIM

Pengklonan SIM ialah isu serius di mana penipu mencipta pendua kad SIM anda untuk mengakses maklumat yang disimpan dalam telefon anda.

Contohnya, anda menerima notifikasi tentang aktiviti luar biasa pada akaun anda. Ternyata kad SIM anda telah disalin, memberi penipu akses kepada data peribadi dan nombor mudah alih anda, mungkin mengakibatkan kerugian kewangan, kecurian identiti dan penggunaan tanpa kebenaran nombor telefon anda.


2. Penipuan Wi-Fi Awam

Penipuan WiFi awam ialah apabila penjenayah mencipta rangkaian WiFi awam palsu yang kelihatan sah untuk mencuri maklumat peribadi daripada pengguna yang tidak curiga. Selain itu, walaupun sambungan WiFi awam yang sah boleh menimbulkan risiko keselamatan kerana ia boleh digodam dengan mudah.

Contohnya, anda menyambung ke rangkaian WiFi di kafe untuk membuat pembelian dalam talian. Walau bagaimanapun, anda mungkin tidak menyedari bahawa penyerang sedang mengumpul bukti kelayakan log masuk anda, maklumat kad kredit dan data sensitif yang lain.


3. Penipuan Melalui Kod QR

Penipuan kod QR ialah apabila penjenayah mencipta kod QR palsu yang kelihatan sah untuk mencuri maklumat peribadi atau wang.

Contohnya, anda mengimbas kod QR di restoran dan memasukkan maklumat anda untuk memesan makanan dan membuat pembayaran. Tetapi kod QR itu palsu dan maklumat anda sebenarnya dihantar kepada penyerang.

Oleh itu dinasihatkan kepada pengguna untuk mengesahkan sumber kod QR. Hanya imbas kod daripada sumber yang dipercayai dan berhati-hati terhadap permintaan yang tidak dijangka untuk maklumat peribadi atau pembayaran.

4. Penipuan Skim Kebajikan Masyarakat

Penipuan skim kebajikan sosial ialah tempat penipu menghantar mesej teks yang menyamar sebagai organisasi yang boleh dipercayai dan menawarkan bantuan kewangan. Mereka mungkin meminta maklumat seperti nombor akaun bank, menyebabkan mangsa kehilangan wang atau menjadi mangsa kecurian identiti.

Contohnya seperti anda menerima SMS menawarkan bantuan kewangan e-dompet RM500, tetapi sebagai balasan, mangsa diminta memberikan butiran bank mereka yang membawa kepada transaksi tanpa kebenaran.

Oleh itu sentiasa berwaspada terhadap penipuan kebajikan sosial. Jangan dedahkan maklumat peribadi kepada sumber yang tidak diketahui dan lindungi diri dengan mengesahkan sumber maklumat.

5. Penipuan Wangiri

Anda pernah terlepas panggilan daripada nombor antarabangsa yang tidak dikenali? Ini adalah taktik panggilan penipuan yang dilakukan penjenayah. 

Mereka akan menghubungi anda dan akan terus meletakkan panggilan sebelum ia dijawab dengan harapan anda akan menghubungi mereka semula. Kadar panggilan ke nombor ini adalah pada kadar premium dan pengguna yang menghubungi mereka semula akan dicaj dengan harga tinggi.

Pastikan anda tidak menghubungi semula nombor antarabangsa yang tidak dikenali.


6. Penipuan Pelayar & Pop Timbul

Semasa menyemak imbas web, anda mungkin menemui tetingkap timbul yang meminta anda mengklik pada pautan untuk mengisi tinjauan atau memilih kotak hadiah untuk memenangi "hadiah" (seperti telefon, peranti elektronik atau aksesori). 

Anda kemudiannya akan dibawa ke halaman pembayaran di mana anda perlu "menebus hadiah" dengan membayar sejumlah kecil melalui kad kredit, atau masukkan butiran peribadi atau butiran bank anda.

Setiap telco tidak akan sesekali meminta anda mengisi borang dengan maklumat peribadi. Jika anda melayari laman web dan menerima pesanan ini, sila tutup laman tersebut serta-merta.


7. SMS, WhatsApp & E-mel Pancingan Data

Penjenayah selalunya akan menyamar sebagai perniagaan rasmi seperti Maxis menggunakan taktik pemancingan data melalui e-mel, SMS atau WhatsApp. 

Ia selalunya akan mengandungi pautan yang akan membawa anda ke laman web palsu yang nampak seperti laman web rasmi di mana maklumat peribadi anda akan diminta. Ini akan menyebabkan berlakunya kes kecurian identiti dan akses tanpa kebenaran ke akaun bank anda.

Setiap telco tidak akan meminta butiran kad kredit atau nombor PIN pelanggan melalui e-mel.


8. Penipuan TAC

Transaction Authorisation Codes (TAC) adalah langkah keselamatan bagi mencegah transaksi dan aktiviti tanpa kebenaran, akan tetapi penjenayah kini telah berjaya menemui cara untuk mengatasi masalah ini.

Misalnya, penjenayah tersebut akan mendapatkan kod TAC ini menggunakan taktik penyamaran sebagai seorang pekerja dan akan menghubungi mangsa bagi memberi "hadiah" berbentuk data atau kredit percuma. 

Mangsa yang tidak sedar ini akan diminta untuk memberikan kod TAC yang diterima melalui SMS sebelum menerima hadiah mereka tetapi apabila mereka membuat sedemikan, kredit mereka akan ditolak daripada akaun prabayar.

Bahkan taktik ini juga boleh digunakan untuk akaun bank anda.

9. Penipuan Aplikasi Android

Taktik ini disasarkan kepada pengguna aplikasi beli-belah atas talian. Taktik ini memerlukan penjenayah untuk menipu mangsa bagi memuat turun fail APK ke telefon mereka bagi mendapatkan maklumat peribadi.

Penjenayah selalunya menggunakan platform media sosial untuk mengiklankan perkhidmatan mereka. Setelah dipersetujui, mangsa akan diminta untuk memuat turun fail APK dan diminta untuk mendaftar maklumat peribadi, e-mel malah nombor kad kredit mereka. 

Status 'laman ralat' akan diterima sejurus pendaftaran dan penjenayah tersebut akan menggunakan peluang ini untuk mencuri wang daripada akaun bank mangsa.

Oleh itu, elakkan memuat turun fail APK, terutamanya daripada sumber yang tidak disahkan.

Sumber : https://www.maxis.com.my/ms/bewareofscams/

Sii Nurul

Fulltime sabahan blogger since 2015 who love to write and sharing in her blog. Married with Mohamad Syafrie

1 Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. kita kena selalu berhati2 agar tak terpedaya dgn scammer yg amat jahat ini. Thanks for sharing!

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama