Diskaun Bayaran Balik Pinjaman PTPTN Selama 3 Bulan Bermula 1 Mac 2023

Assalamualaikum
Bismillah

bayaran-balik-ptptn
Sumber : https://www.ptptn.gov.my/belanjawan-2023-insentif-kepada-peminjam-ptptn/

Belanjawan 2023: Insentif Kepada Peminjam PTPTN

Pembentangan Belanjawan 2023 oleh Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Anwar bin Ibrahim, Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan Malaysia pada 24 Februari 2023 (Jumaat) memberikan pelbagai inisiatif kepada masyarakat Malaysia termasuk peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

PTPTN amat berterima kasih dan komited untuk melaksanakan inisiatif belanjawan tahun 2023 iaitu insentif diskaun bayaran balik pinjaman PTPTN sehingga 20 peratus selama tiga (3) bulan bermula 1 Mac 2023. 

PTPTN juga menyambut baik inisiatif penangguhan bayaran balik kepada peminjam berpendapatan bulanan RM1,800 ke bawah untuk tempoh enam (6) bulan. 

Permohonan penangguhan boleh dibuat mulai 1 Mac 2023. Inisiatif ini menunjukkan keprihatin Kerajaan dalam keadaan ekonomi yang mencabar pada masa ini sekali gus meringankan beban kewangan peminjam yang terkesan. 

Justeru, pelaksanaan inisiatif ini akan dimaklumkan dalam masa terdekat.


PTPTN sebagai sebuah agensi di bawah Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) sentiasa komited dan bersedia untuk membantu peminjam selaras dengan inisiatif Kerajaan yang telah diumumkan melalui Belanjawan 2023. 

Untuk sebarang pertanyaan, peminjam boleh melayari portal rasmi PTPTN di www.ptptn.gov.my atau menghubungi PTPTN melalui saluran berikut:

Maklumat Lanjut

Sudah menjadi tanggungjawab kepada semua peminjam untuk bayar balik hutang pinjaman tersebut. Kerajaan sudah cukup baik rasanya memberikan penangguhan untuk bayar. Tetapi sebaik-baiknya usahakan untuk bayar.

Ramai yang salah faham, PTPTN kena bayar mengikut apa yang telah ditetapkan. Tetapi sebenarnya korang boleh sahaja bayar berapa yang korang mampu. 

Memanglah RM50 tidak banyak tetapi sekiranya setiap bulan korang konsisten bayar, InsyaAllah hutang tu pun akan semakin berkurang.

Aku tahu ramai yang mengadu gaji tak banyak, keperluan tak cukup. Tetapi usahakanlah untuk bayar dengan niat semoga Allah mudahkan semuanya. 








Sii Nurul

Fulltime sabahan blogger since 2015 who love to write and sharing in her blog. Married with Mohamad Syafrie

Catat Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

Terbaru Lebih lama