Dikelilingi Orang Yang Baik Adalah Rezeki

Assalamualaikum
Bismillah

Alhamdulillah segala puji bagi Allah, Yang Maha Baik kepada hambaNya. Aku sangat bersyukur kerana dikelilingi oleh keluarga, sahabat, jiran dan orang-orang yang baik. 

Dikelilingi Orang Yang Baik Adalah Rezeki

Hari ini berlaku peristiwa tiang elektrik hadapan rumah tiba-tiba meletup. Mujurlah tiada kebakaran berlaku. Kejadian berlaku dalam jam 9.30 malam tadi. Suami tiada kat rumah sebab kerja. Mungkin hari Isnin baru balik. 

Apabila duduk sorang kat rumah ni memang cepat panik jugalah. Aku keluar rumah sahaja nampak ramai orang keluar. Semua pun tak nak duduk di rumah. Tak lama lepas tu bomba pun datang. 

Apabila tanya kat jiran katanya kabel elektrik macam ada masalah. Risau saja litar pintas. Masa tu dalam fikiran cuma pegang handphone saja. 

Sebenarnya aku agak trauma dengan kebakaran sebab dulu rumah aku pernah terbakar. Kalau banjir korang boleh sempat lagi packing barang-barang. Tetapi bab api nie memang tak boleh main-main. 

Sambil tunggu ipar dan mertua aku datang rumah, sempat lagi cerita dengan makcik cina sebelah rumah. Aku bagitau aku tinggal seorang sahaja. Baru saja pindah. 

Makcik cina prihatin dan stay dengan aku sebab nampak aku macam takut dan panik. Apabila aku tengok macam ramai dah masuk rumah, makcik tu kata aku okay tak sendiri-sendiri. Aku kata okay. Terharu sebenarnya dengan keprihatinan jiran kat sini.

Jiran sebelah rumah pun tanya kalau aku ada lampu atau lilin. Jarang sebenarnya bercerita dengan jiran sebelah sebab sekali sekala saja terserempak. 

Ada yang aku tengok sampai bawa anak-anak keluar. Ada yang sampai keluar rumah dengan kerusi roda lagi. Yelah kita pun tak tahu kan apa yang jadi. Dengan keadaan yang gelap gelita lagi. Memang kena berwaspada juga.

Alhamdulillah 'ala kulli hal. Semuanya dipermudahkan. Pukul 12.30 AM juga baru ada elektrik. Syukurlah tak perlu bergelap semalaman. Dengan cuaca hujan dan angin tak menentu lagi. Memang risau juga bergelap malam-malam.

Apapun aku bersyukur sangat-sangat kerana dikelilingi oleh orang yang baik. Salah satu bentuk rezeki Allah kepada kita apabila dikelilingi oleh orang yang baik-baik. Apabila kita dalam kesusahan orang sekeliling datang membantu. 

Baginda S.A.W dalam menyeru agar umatnya sentiasa mambantu dan memudahkan urusan orang lain agar dipermudahkan urusan di hari akhirat kelak. Ini seperti hadis daripada Abi Hurairah R.A sabda Nabi S.A.W:

مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ

Maksudnya: Sesiapa yang melepaskan saudara mukmin daripada kesusahan di dunia maka Allah akan melepaskan kesusahannya pada hari kiamat (Rujuk: 40 Hadis Imam Nawawi: 36)

Sebenarnya rasa nak menangis jugalah sebab terasa sangat jauh dari keluarga. Apapun Allah sentiasa ada dan sentiasa jaga. Alhamdulillah. Allah Yang Maha Baik. Rasa terharu dan bersyukur dengan ipar-ipar, mertua, keluarga dan jiran-jiran yang baik. 

Hanya Allah sahaja yang mampu balas kebaikan mereka.