Kaedah Rawatan Kesuburan Untuk Hamil

pregnant-photo

Apakah Maksud Hubungan Kelamin Semasa Subur?

Hubungan kelamin semasa subur ialah suami isteri mengadakan hubungan kelamin semasa isteri subur. Ia sangat sesuai bagi pasangan muda yang tidak mempunyai masalah kesuburan lain. 

Ovulasi dirangsang dengan ubat seperti Clomiphene Citrate. Pertumbuhan folikel dipantau dengan ultrasound trans-vagina (melalui faraj). 

Apabila ultrasound menunjukan telur sudah matang, suntikan hcg akan diberi untuk meransang ovulasi, kemudian pasangan akan mempunyai hubungan seks 24 hingga 48 jam itu.

Kebanyakan kehamilan dicapai melalui rawatan ini berlaku dalam 3 atau 4 bulan pertama. Jika pasangan itu gagal untuk hamil di luar masa ini, pilihan lain perlu dipertimbangkan.

Kaedah Rawatan Kesuburan Untuk Hamil

Apa itu Intrauterine Insemination (IUI)?

Inseminasi intrauterine (IUI) adalah prosedur di mana air mani lelaki yang mengandungi sperma dimasukkan ke dalam rahim wanita yang mengandungi telur.

Kaedah rawatan ini biasanya dengan meletakkan sperma suami yang bergerak pantas ke dalam rahim isteri semasa ovulasi. Ia melibatkan prosedur makmal untuk memisahkan sperma yang bergerak cepat dari sperma kurang bergerak atau tidak bergerak. Tiub fallopian mestilah normal dan tidak tersumbat untuk IUI.

Inseminasi intrauterine (IUI)


Bagaimana Inseminasi intrauterine (IUI) berfungsi?

Suami diminta untuk menghasilkan sampel sperma dan ia dicuci supaya sperma yang tercuci bergerak pantas. Sperma ini akan diletakkan di dalam kateter kecil (tiub) yang akan dimasukkan ke dalam rahim.

Jika ubat kesuburan tidak digunakan, IUI dilakukan antara hari 12 dan 16 kitaran bulanan (hari 1 adalah hari pertama haid). Alat peramal ovulasi (menggunakan air kencing) boleh digunakan untuk mengesan peningkatan hormon yang menandakan ovulasi berlaku.

Jika ubat kesuburan digunakan untuk merangsang ovulasi, imbasan ultrabunyi (ultrasound) faraj digunakan untuk menjejaki perkembangan telur. Sebaik sahaja telur matang, pesakit diberi suntikan hormon supaya boleh ‘menetas’ keluar. Sperma dimasukkan 36-40 jam kemudiannya dengan membuat IUI.

Satu kateter kecil (tiub fleksibel yang lembut) kemudiannya dimasukkan ke dalam rahim melalui serviks dan sperma tadi dimasukkan melalui kateter. Keseluruhan proses mengambil masa hanya beberapa minit dan biasanya prosedur ini tidak menyakitkan. Pesakit boleh berehat sebentar sebelum pulang ke rumah.

Berikut adalah huraian proses kaedah IUI dijalankan:
  • Air mani lelaki yang dikeluarkan melalui onani itu akan dibasuh terlebih dahulu bagi menyingkirkan protein yang boleh menjejaskan kesuburan.

  • Doktor akan menggunakan instrumen khas bernama spekulum untuk menyuntik air mani itu masuk ke dalam lubang faraj seterusnya pada rahim.

  • Wanita akan diminta untuk berbaring sekitar 15 ke 30 minit bagi memberi peluang kepada sperma masuk ke dalam serviks lalu ke rahim.

  • Wanita boleh meneruskan aktiviti seharian seperti biasa dan akan melakukan ujian kehamilan selepas 2 minggu atau lebih

Apa itu In vitro fertilization (IVF)?

In vitro fertilization (IVT) ataupun dikenali sebagai Persenyawaan in vitro (IVF) yang sebenarnya bermaksud ‘persenyawaan di kaca’ adalah sinonim dengan istilah ‘bayi tabung uji’. 

Semasa proses IVF, telur dikeluarkan dari ovari dan disenyawakan dengan sperma dalam makmal. Embrio tersebut kemudiannya diletakkan di dalam rahim wanita.

IVF boleh disyorkan jika pesakit:
  • Telah didiagnosis dengan kemandulan yang tidak dapat dijelas sebabnya (unexplained)
  • Tiub fallopio tersumbat
  • Teknik-teknnik lain gagal (seperti IUI).
  • Bilangan sperma suami yang amat kurang atau tiada – dirawat dengan suntikan sperma intra-cytoplasmic (icsi).

Dalam proses IVF, wanita itu akan menerima ubat untuk mengawal kitaran haid semula jadinya. Rawatan diberikan sebagai suntikan harian (yang biasanya disuntik oleh pesakit sendiri). Ini berterusan selama kira-kira dua minggu.

Kemudian hormon kesuburan dipanggil Follicle-Stimulating Hormone (FSH) untuk merangsang hormon akan dimulakan. 

In vitro fertilization (IVT)

Ini biasanya diambil sebagai suntikan harian untuk sekitar 10-12 hari supaya bilangan telur yang lebih banyak dapat dihasilkan, justeru lebih telur boleh disenyawakan. Dengan ini lebih banyak embrio dapat digunakan dalam rawatan itu.

Sepanjang rawatan ubat, doktor akan memantau perkembangan pesakit. Ini dilakukan dengan imbasan ultrasound faraj dan mungkin, ujian darah. 

Suntikan hormon diberi untuk membantu telur itu matang dan 34-38 jam kemudian telur akan disedut keluar dari ovari wanita.

Dalam IVF, proses pengumpulan telur dilakukan dengan bantuan imbasan ultrabunyi (ultrasound). Ubat pelali akan digunakan. Satu jarum akan dimasukkan ke dalam ovary dan telur akan disedut. Sedikit pendarahan faraj boleh berlaku selepas prosedur ini.

Pada masa telur pesakit disedut, suami diminta untuk menghasilkan sperma. Ini disimpan untuk masa yang singkat sebelum sperma dicuci dan diputar pada kelajuan yang tinggi. Ini adalah supaya sperma yang sihat dan paling aktif boleh dipilih.

Telur wanita tadi akan dicampur dengan sperma suaminya dan dikultur dalam makmal untuk 16-20 jam. Telur yang telah disenyawakan (kini dikenali sebagai embrio) akan terhasil. 

Satu atau dua embrio yang terbaik akan dipilih untuk pemindahan. Selepas pengumpulan telur, pesakit diberi ubat untuk membantu menyediakan lapisan rahim untuk pemindahan embrio. Ini adalah seperti pesari, suntikan atau gel progesterone.

Bagi wanita yang berumur kurang daripada 40 tahun, satu atau dua embrio boleh dipindahkan. Jika 40 tahun, atau lebih, tiga embrio boleh dipindahkan. Pemindahan bilangan embrio yang banyak boleh memberi risiko kelahiran kembar. Baki embrio akan dibekukan dan boleh digunakan untuk masa hadapan, jika ia adalah sesuai.

Apakah suntikan sperma intra-cytoplasmic (ICSI) dan bagaimana ia berfungsi?

Suntikan sperma Intra-cytoplasmic (ICSI) melibatkan menyuntik satu sperma terus ke dalam telur untuk pensenyawaan. Telur yang tersenyawa itu (embrio) kemudiannya dipindahkan ke rahim wanita. ICSI bukan jaminan bahawa persenyawaan akan berlaku.

intra-cytoplasmic (ICSI)
kredit : inviTRA

ICSI sering digunakan jika:
  • Suami mempunyai jumlah sperma yang rendah

  • Masalah lain dengan sperma seperti rupa bentuk morfologi yang tidak normal (bentuk yang luar biasa) dan / atau motiliti tidak normal (perenang yang tidak normal)

  • Ivf gagal menghasilkan persenyawaan

  • Suami telah menjalankan vasectomy. Sperma dikeluarkan dari buah zakar atau epididimis (takungan air mani).

  • Suami tiada sperma

  • Suami tidak apa-apa ejakulasi sperma tetapi sperma telah dikumpul daripada buah zakar

  • Suami mempunyai masalah mendapatkan ereksi dan ejakulasi. Ini termasuk orang-orang yang mengalami kecederaan saraf tunjang, diabetes dan lain-lain.

Embryologist (pakar embriologi) akan mengkaji sperma di bawah mikroskop dan membuat keputusan sama ada melakukan ICSI atau IVF. Satu hingga tiga embrio yang terbaik akan dipindahkan ke rahim dalam hal suami tiada sperma (azoospermia).

Jika suami mempunyai azoospermia, sperma boleh didapatkan dengan kaedah pembedahan kecil oleh PESA, TESE atau TESA. 

Sperma boleh diambil terus dari epididimis (tiub yang kecil di dalam skrotum, di mana sperma yang matang disimpan) dengan menggunakan sejenis jarum suntikan halus. Ini dikenali sebagai ‘Percutaneous epididymal sperm aspiration’ atau PESA.

Sperma juga boleh diambil daripada buah zakar, proses yang dikenali sebagai ‘Testicular sperm aspiration (TESA or TESE) ialah proses mengeluarkansperma dari tisu buah zakar.

Apakah itu Gamete Intrafallopian Transfer (GIFT)?

Gamete Intrafallopian Transfer (GIFT) ialah pemindahan gamet ke dalam tiub fallopian. Dalam kaedah ini, telur dan sperma sihat diletakkan bersama-sama dalam tiub fallopio wanita. Pensenyawaan itu berlaku dalam badan.

Gamete Intrafallopian Transfer (GIFT)

GIFT telah digunakan dalam kes-kes di mana:
  • Pasangan mempunyai kemandulan yang tidak dapat dijelaskan

  • Tiub fallopion wanita tidak tersumbat atau rosak

  • Orang yang mempunyai kiraan sperma yang rendah, atau terdapat masalah dengan sperma

  • Terdapat bantahan terhadap ivf atas sebab-sebab agama atau lain-lain.

  • Ivf gagal menyebabkan kehamilan yang berjaya.

Walau bagaimanapun, garis panduan klinikal terhadap kesuburan yang dikeluarkan oleh NICE (Institut Kebangsaan untuk Kesihatan Kecemerlangan Klinikal) menyatakan:
‘Tidak cukup bukti untuk mengesyorkan kaedah pemindahan gamet intrafallopian ini lebih baik dari IVF bagi kelamin yang mempunyai masalah kesuburan. Pada masa ini, tidak ada klinik di Malaysia yang menawarkan GIFT.'

Apakah itu pemindahan embrio?

Pemindahan embrio berlaku selepas telur telah dikumpul dan disenyawakan dalam makmal. Bergantung kepada situasi, antara satu atau dua embrio yang terbaik akan dipilih dan kemudiannya dipindahkan ke rahim isteri. 

Embrio ini mesti boleh melekat pada dinding rahim untuk menghasilkan kehamilan.

Prosedur pemindahan embrio  biasa mungkin melibatkan perkara berikut:
  • Prosedur pemindahan embrio bermula dengan meletakkan spekulum ke dalam faraj untuk membuka serviks dan mudah dibersihkan dengan media dan kapas.

  •  Imbasan ultrabunyi diperlukan untuk membantu doktor untuk menempatkan ‘catheter’ berhampiran dengan fundus dan mengurangkan trauma terhadap endometrium.

  • Kebiasaannya, ‘catheter’ yang lemput akan digunakan untuk pemindahan embrio dan dimuatkan dengan embrio dan seterusnya diserahkan kepada doktor selepas beliau mendapat gambaran rahim pesakit.

  • ‘Catheter’ dimasukkan melalui saluran serviks dan seterusnya ke dalam rongga rahim.

  • Dengan bantuan ultrabunyi kedudukan cathether yang betul 1-2 cm dari fundus dapat dicapai. Bukti menunjukan terdapat  peningkatan yang ketara dalam kehamilan klinikal menggunakan bimbingan ultrasbunyi berbanding tanpa ultrabunyi.

  • Anestesia biasanya tidak diperlukan.

  • Pemindahan embrio khususnya memerlukan ketepatan untuk penempatan embrio dalam rongga rahim. Sasaran optimum untuk penempatan embrio , yang dikenali sebagai potensi implantasi maksimum (MIP) mata, dikenalpasti menggunakan ultrasound 3D/4D.

  • Selepas memasukkan ‘catheter’ , media yang mengandungi embrio akan dikeluarkan dalam rahim

  • Penarikkan ‘catheter’ dari rahim juga dilakukan dengan perlahan-lahan.

  • Setelah‘catheter’ dikeluarkan. Catheter itu diserahkan kepada embryologist untuk melakukan pemeriksaan di bawah mikroskop bagi memastikan bahawa semua embrio sudah ditempatkan dalam uterus.

  • Keseluruhan prosedur mengambil masa 5 minit sahaja.

  • Pemindahan embrio dilakukan lebih kurang 2 hari selepas pengutipan osit

Prosedur ini biasanya tidak sakit dan tidak perlu ubat pelali. Pesakit mungkin mengalami sedikit ketidakselesaan kerana pundi kencing yang penuh diperlukan jika imbasan ultrabunyi (ultrasound) digunakan.

Kira-kira dua minggu selepas pemindahan embrio, ujian darah kehamilan dilakukan. Jika ia positif maka imbasan imbasan ultrabunyi (ultrasound) akan dilakukan kira-kira dua minggu kemudian.


Sumber Rujukan :

Sii Nurul

Fulltime sabahan blogger since 2015 who love to write and sharing in her blog. Married with Mohamad Syafrie

1 Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. banyak proses boleh cuba selain IVF yang kosnya tak semua org mampu. apa pun cuba dan tawakal pd Allah.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama