Review Wardah Lightening Day Gel Moisturizer Untuk Kulit Berminyak

Assalamualaikum
Bismillah

Setiap kali pergi watson aku banyak kali dah godek produk daripada Wardah Moisturizer ni. Cuma belum ada keinginan lagi untuk mencuba. 

Sampailah pada suatu hari aku cari kat Shopee moisturizer untuk kulit berminyak. 

Dan antara produk yang bajet ialah Wardah Lightening Day Gel Moisturizer. Jadi aku pun cubalah pelembap muka dari Wardah. Sebenarnya kalai korang nak tahu, produk Wardah ini dari Indonesia. Bukan skincare sahaja, produk kosmetik pun ada. 

Wardah Lightening Day Gel Moisturizer Untuk Kulit Berminyak

Wardah Lightening Day Gel Moisturizer

Wardah Lightening Day Gel merupakan pelembap yang mempunyai tekstur watery gel dan ringan. Ia juga dilengkapi dengan Advanced Niacinamide dan UVA/UVB Filter. Sesuai untuk kulit normal dan cenderung berminyak. 

Manfaat Wardah Lightening Day Gel Moisturizer

Wardah Lightening dengan Advanced Niacinamide memberikan 5 manfaat iaitu :
  • Mencerahkan kulit 
  • Melindungi kulit dari paparan blue light
  • Menjadikan warna kulit sekata
  • Menyamarkan bekas jerawat
  • Menjaga kelembapan kulit
Wardah Lightening Day Gel Moisturizer Ingredient

Wardah Lightening Day Gel Moisturizer Ingredient 

ADVANCED NIACINAMIDE, WATERY TEXTURE FORMULA. Aqua, Niacinamide, Cyclopentasiloxane, Glycerin, Dimethicone, Butylene Glycol, Ethylhexyl Methoxycinnamate, Ammonium Acryloyldimethyltaurate/VP Copolymer, Phenoxyethanol, Butyl Methoxydibenzoylmethane, Polysorbate 20, Carbomer, Disodium EDTA, Allantoin, Chlorphenesin, Silica, Tocopheryl Acetate, Dimethicone/Vinyl Dimethicone Crosspolymer, Pentylene Glycol, Potassium Hydroxide, Fragrance, Amodimethicone, Sodium Hydroxide, Glycyrrhiza Glabra (Licorice) Root Extract, Actinidia Polygama Fruit Extract, Trideceth-9, PEG-40 Hydrogenated Castor Oil, Ethylhexylglycerin, CI 42090.

Cara Penggunaan Wardah Lightening Day Gel 

Senang je nak pakai Wardah Moisturizer ini. Hanya perlu sapu dan urutkan dengan lembut pada muka dan leher. Biasanya aku akan pakai pelembap selepas cuci muka. Lepas tu barulah pakai sunblock untuk perlindungan daripada sinaran UV. 

Packaging & Tekstur

Dari segi packaging pula diperbuat daripada plastik biasa dan di dalam bekas bulat kecil bewarna biru muda. Gel moisturizer ini berisi 30g. Tidak terlalu kecil dan sebesar saiz tapak tangan. Ringan dan travel-friendly. 

Manakala dari segi tekstur pula, seperti yang di-claim mempunyai tekstur watery gel, ringan, cepat meresap dan mempunyai fragrance (bau) tetapi tidak kuat sangat. 

Wardah Lightening Day Gel Moisturizer
Harga Lightening Day Gel 30 g - RM15.90 
(Harga mungkin berubah mengikut lokasi)

Review Wardah Lightening Day Gel Moisturizer

My first impression apabila menggunakan Wardah Lightening Day Gel Moisturizer ini ialah dari segi fragrance. Memandangkan aku mempunyai kulit yang sensitif dan berminyak, jadi kulit aku agak sensitif dengan produk yang mempunyai bau.

Tetapi pelembab ini best sebab tidak mempunyai bau yang kuat. Wangi dan menyenangkan. Apabila apply kat kulit mula, tiada rasa gatal, kemerahan ataupun sensitif dengan pelembap ini. 

Dari segi tekstur pula super lightweight dan cepat meresap ke dalam kulit. Selain itu, mempunyai tekstur watery gel yang mana sangat sesuai buat aku yang mempunyai kulit berminyak. 

Tidak perlu pakai banyak kerana 1 inci sudah cukup untuk cover keseluruhan wajah. Apabila oleskan pada wajah pula aku rasa sejuk dan kulit jadi lebih lembap. 

Moisturizer ini sangat sesuai digunakan pada waktu siang. Walaupun cuaca agak panas, tetapi aku boleh rasa kelembapan itu kekal lama. 

Dari segi kesan pencerahan, setelah menggunakan hampir 2 minggu aku tidak nampak sangat kesan pencerahan pada wajah. Walaupun produk ini claim melindungi kulit dari sinaran UVA & UVB tetapi aku rekomen korang untuk pakai suncreen juga. Aku pakai Suncreen dari Wardah juga. Yang tu nanti di lain entri aku update.

Selain itu, apa yang aku suka dengan pelembap wardah lightening day gel ini adalah apabila apply kat kulit sangat cepat meresap dan tidak melekit. Even walaupun kena panas tak rasa berminyak dan berat. Malah memberikan kesan glowing pada wajah. Jadi nampak berseri-seri gitu.

Bukan itu sahaja, kulit juga semakin sekata dan tidak kusam. Moisturizer ini memang sesuai sangatlah dengan kulit wajah aku. Dan jerawat juga semakin berkurang. 

Secara keseluruhan, Wardah Lightening Day Gel sangat sesuai untuk kulit yang berminyak. Harga juga sangat murah dan mampu milik. 

Dari segi penggunaan, rasanya boleh tahan lebih dari 2 bulan sebab moisturizer ini digunakan pada waktu siang sahaja. Kalau nak guna moisturizer untuk malam pula, boleh guna Wardah Acnederm Night Treatment Moisturizer.

Secara ringkasnya, ini adalah kelebihan menggunakan pelembap Wardah Lightening Day Gel.

Kelebihan Wardah Lightening Day Gel Moisturizer

  • Sesuai untuk kulit normal dan cenderung berminyak
  • Boleh digunakan untuk yang kulit sensitif
  • Tidak mempunyai alcohol
  • Kurang fragrance
  • Melembapkan kulit wajah
  • Menjadikan wajah tampak lebih sekata
  • Cepat meresap, ringan dan tidak melekit
  • Memudarkan dan mengurangkan jerawat
  • Harga mampu milik
  • Packaging yang travel-friendly

Kekurangan Wardah Lightening Day Gel Moisturizer

  • Kurang sesuai untuk kulit kering (Bergantung dengan kulit masing-masing)
  • Produk hanya untuk siang hari sahaja (Malam terpaksa guna moisturizer lain)

Recommended?

Sangat recommend korang guna Wardah Lightening Day Gel Moisturizer bagi mereka yang mempunyai kulit berminyak. Dalam banyak pelembap yang aku guna setakat ini, produk ini paling best! 

Repurchase?

Definitely yes! Aku tunggu dulu pelembap ini sampai habis dan lihat kesannya selepas menggunakan beberapa bulan. InsyaAllah akan dikemaskini konten ini dari semasa ke semasa.

Maklumat lanjut :

(Disclaimer: This is not a paid/sponsored review. I bought all the products using my own money. Every skin is different. What works for me, might not work for you. This is just my personal experience)


Sii Nurul

Fulltime sabahan blogger since 2015 who love to write and sharing in her blog. Married with Mohamad Syafrie

2 Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. Ada tengok juga ramai share moisturizer Wardah ni kat TikTok. Ingat nak cuba tapi tak confident takut tak serasi dengan kulit akak..Smlm ke Watson,ada moisturizer ni. Ingat nak beli tapi bila tengok saiz dia yg agak kecil, akak decide stay dengan moisturizer yang akak guna skrg iaitu Nutox..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama