Dikuasakan oleh Blogger.

THINGS YOU SHOULD TELL YOURSELF EVERYDAY [PART 1]

Assalamualaikum

Bismillah

THINGS YOU SHOULD TELL YOURSELF EVERYDAY [PART 1]

Apa yang kita fikirkan setiap hari akan mempengaruhi kehidupan harian kita. Ini kerana apa yang kita fikir itulah yang kita percaya. Oleh sebab itulah betapa pentingnya kita harus berfikiran positif tentang diri kita. 

1. Set a goal and take action.

Tetapkan matlamat (niat) dalam apa jua yang kita lakukan. Setiap perbuatan itu disertakan dengan niat. Niat merupakan perkara yang penting kerana ia akan menentukan hala tuju perbuatan kita. Ini kerana, niat tidak dapat dipisahkan daripada setiap perbuatan kita.

Daripada Umar bin al-Khattab RA, aku mendengar Nabi SAW bersabda:

 إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَاتِ

Maksudnya: “Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung pada niat”. [Riwayat al-Bukhari (1)].

Sumber : IRSYAD AL-HADITH SIRI KE-142: NIAT SEORANG MUKMIN LEBIH BAIK DARIPADA AMALANNYA


THINGS YOU SHOULD TELL YOURSELF EVERYDAY

Apabila kita meletakkan sesuatu matlamat maka kita akan sedaya upaya untuk melaksanakannya. Apabila niat berblog itu untuk mencari populariti maka itulah yang kita akan dapat. 

Sekiranya menulis blog semata-mata untuk hobi, maka pageviews tinggi atau rendah, ada income atau tiada tidak akan memberi kesan kepada kita. Hal ini demikian kerana dengan menulis saja pun kita sudah cukup gembira. 

Jadi tetapkan matlamat atau niat nak buat sesuatu itu kerana apa?


2. Do what you like not to impress people around.

Hidup ini tidak perlu cuba untuk puaskan hati orang lain. Perlukah kita mendapat "approval" daripada orang lain dalam setiap aspek kehidupan kia? 

Kalau korang rasakan dengan berkongsi itu dapat membuat diri menjadi senang, memberi inspirasi dan membuat diri anda menjadi lebih bahagia maka tidak salah untuk berkongsi.

Think of selfcare as also taking care of who you are inside. 

Hanya diri sendiri yang tahu betapa bekerja kerasnya kita sehingga berjaya sehingga ke saat ini. Hanya diri sendiri yang tahu bagaimana kita cuba kuat untuk terus bertahan dengan sesuatu untuk mencapai matlamat yang kita inginkan. 

Tak perlu orang lain untuk faham, kerana mereka takkan pernah faham.  It was exhausting really… then I realised, we all are doing our best, right?


THINGS YOU SHOULD TELL YOURSELF EVERYDAY

3. Believe in yourself have faith and stay strong!

Tiada siapa yang boleh percaya dengan diri anda melainkan diri anda sendiri. Kalau kita sendiri tidak yakin dengan kebolehan kita, bagaimana mahu meyakinkan orang lain? 

Macam begitu juga bila kita pergi interview kerja, kalau kita tidak yakin dengan jawapan yang kita berikan kepada panel, bagaimana syarikat nak ambil kita bekerja?

So just believe in yourself, do you your thing, and stay strong in what you believe in. Faith that it's not always in your hands or things don't always go the way you planned, but you have to have faith that there is a plan for you, and you must follow your heart and believe in yourself no matter what.


Talking to yourself is weird, but we all do it, don’t we?

The way you see yourself is crucial. You know exactly what you need and how you feel. Don’t let anyone else tell you different.

There can be millions of people telling you how great you are. It won’t make a difference if you are not feeling great yourself already.

However, if you are aware of how good you are and you know your worth, no words should affect you. Remember: regardless of what they say, know yourself the best!


13 ulasan:

  1. im setting the goal and taking the action.. 4 years now but its hard to achieve hehehe

    BalasPadam
  2. Hanya kita yang mampu kawal diri kita kan.. jadi ayuh positif selalu

    BalasPadam
  3. a bit hard for me to have faith in myself. i care too much about what people say. but i'm still trying! thank you for the tips :)

    BalasPadam
  4. Woahhh kak Nurul... this is so motivating! hehe
    .
    Thank you for your tips ;)

    BalasPadam
  5. Yes, trust yourself and stay strong. Semoga dipermudahkan mencapai matlamat yang di inginkan.

    BalasPadam

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.