Cara Dapatkan 1USD Adsense Setiap Hari

Assalamualaikum
Bismillah

Hari ini aku nak kongsi sedikit pengalaman aku berkenaan Google Adsense. Ada banyak cara yang aku buat untuk tingkatkan pendapatan adsense setiap bulan. Ada yang berjaya, tidak kurang kurang ada yang tidak berjaya langsung. 

Cara Dapatkan 1USD Adsense Setiap Hari

1. Trafik Tinggi Punca Pendapatan Adsense Tinggi

Trafik blog yang tinggi sangat membantu meningkatkan pendapatan adsense. Ini adalah pengalaman aku sendiri. Aku perasan semakin tinggi pageviews probability untuk earning adsense kita meningkat juga semakin tinggi. Mula-mula tu memang tak perasan pun. Daripada sen sahaja lama-lama korang akan dapat 1~3 USD setiap hari. Yang penting rajin update blog. 

2. Niche Blog

Berbanding blog personal, blog yang mempunyai niche tertentu lebih berpeluang untuk mendapat earning yang tinggi dalam adsense kerana kandungan niche blog lebih berfokus. Kalau macam blog aku ini memang blog rojak. Kejap cerita pasal tips, reviews, blogging dan macam-macam lagi.

Kalau yang blog personal mostly bergantung dengan trafik dan kandungan artikel yang kita tulis. Jadi rajin-rajinlah menulis entri yang gempak dan ada kemampuan untuk berada di halaman pertama enjin carian google. 

3. Google Adsense Auto Ads

Cuba gunakan Auto Ads kerana adsense sendiri yang akan tentukan dimanakah yang paling sesuai sesuatu iklan itu dipaparkan di blog korang. Kedudukan iklan yang betul akan memudahkan pembaca untuk klik iklan kita. Selain itu, kandungan artikel kita juga mempengaruhi jenis iklan yang akan dipaparkan. 



4. Template Yang Mesra Mobile

Sebaik-baiknya korang pasang template blog yang mesra mobile. Pembaca sekarang mengakses sesuatu maklumat mostly daripada handphone. Sekarang yang pakai PC atau laptop pun kebanyakkan pelajar sahaja. Jadi pastikan template blog korang yang mesra mobile ya. 

Tutorial Cara Pasang Template Mesra Mobile 


 Simple saja nak buat. 

5. Jangan Letak Iklan Sesuka Hati

Please kalau boleh letak iklan tersebut biarlah sedap mata memandang. Jangan letak iklan banyak sangat. Elakkan menggunakan iklan yang berbentuk pop-up kerana ia sangat mengganggu pembaca. Dan kalau boleh biarlah iklan tersebut tidak menutup kandungan blog kita. Kalau macam bingung tak tahu nak letak iklan tu macam mana. Just guna je auto ads. Simple as that. 

Selepas aku buat tips di atas ada peningkatan sedikit earning adsense aku.. Alhamdulillah..

Aku pun try and error juga google adsense ini. Ada orang tak suka letak iklan. Ada orang suka. Terpulang dengan diri sendiri. Macam aku yang kerja sebagai fulltime blogger ini memang perlu sangat income melalui adsense. 

Jadi kalau ada pembaca yang lari dari blog ini disebabkan iklan nak buat macam mana kan. haha~



Jangan lupa tonton video CARA PASANG GOOGLE ADSENSE AUTO ADS di youtube.

Semoga bermanfaat~