Petua Rumah Memudahkan Kerja Suri Rumah yang Mesti Dicuba

Sii Nurul
By -
2
Petua Rumah Memudahkan Kerja Suri Rumah

Setiap hari, kita menghadapi pelbagai masalah kecil di rumah yang kadang-kadang memerlukan penyelesaian segera. Kali ini aku ingin berkongsi beberapa tips berguna yang dapat membantu memudahkan kerja suri rumah dengan mudah dan cepat.

1. Menghilangkan Bau Botol (Balang)

Untuk menghilangkan bau botol atau balang, cuba gunakan campuran air panas dan sabun, atau campurkan baking soda dengan sedikit air untuk buat pes, gosok dan biarkan sekejap sebelum bilas. 

Sekiranya korang lebih suka cara klasik, remukkan kertas surat khabar, masukkan dalam botol dan biar beberapa hari. Pastikan bilas dan keringkan botol lepas guna salah satu cara ni supaya bau hilang sepenuhnya.

Apabila botol atau balang yang anda gunakan masih berbau meskipun sudah dicuci, ada cara mudah untuk mengatasinya. Masukkan arang kayu yang telah dibersihkan ke dalam botol tersebut. Tutup botol dan biarkan arang menyerap bau selama kira-kira 2 jam. Selepas itu, keluarkan arang dan lap bahagian dalam botol dengan kain kering yang bersih. Bau tidak sedap pasti hilang!


2. Mengharumkan Bilik Tidur

Untuk mengharumkan bilik tidur dengan mudah, korang boleh cuba beberapa cara seperti gunakan penyegar udara semulajadi seperti minyak pati lavender atau lemon, atau letakkan lilin wangi yang beraroma lembut seperti vanilla. Tumbuhan hijau seperti lavender juga bukan sahaja mengharumkan, tetapi membersihkan udara. 

Jangan lupa cuci langsir, kain bantal, dan gunakan pelembut fabrik yang wangi kegemaran korang. Selain itu, korang harus membuka tingkap secara berkala bagi membantu udara segar masuk. 

Bilik tidur yang harum dapat memberikan kesan menenangkan dan menyegarkan. Untuk mendapatkan bau yang menyenangkan secara semulajadi letakkan beberapa biji limau kasturi yang telah dibelah dua di beberapa sudut bilik tidur. Bau segar dari limau kasturi akan menyebar ke seluruh bilik, menjadikannya lebih nyaman untuk digunakan.

3. Menghilangkan Kesan Kunyit pada Pengisar

Untuk menghilangkan kesan kunyit pada pengisar, korang boleh cuba menggunakan baking soda, cuka, atau jus lemon. Campurkan baking soda dengan air atau gunakan cuka atau jus lemon secara langsung.

Gosok dengan lembut dan biarkan beberapa minit sebelum bilas. Ini akan membantu menghilangkan noda kuning dengan cepat dan mudah! Ingat, pastikan untuk membilas pengisar dengan baik selepas itu. Pengisar anda akan kembali bersih seperti sedia kala.


Tags:

Catat Ulasan

2Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. Noda kunyit itu memang susaaaah sangat nak hilang 😂😅..jadi harus pakai baking soda dan cuka ya kak. Nanti nak coba. Bukan cuma di alat2 pengisar, tapi di tangan pun susah hilang 😄

    BalasPadam
  2. Mengharumkan bilik tidur part i like it

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn more
Ok, Go it!