Target 200k Pageviews Tercapai, Bila Waktu Sesuai Post Artikel?

Assalamualaikum
Bismillah

Target 200k Pageviews Tercapai!

Alhamdulillah, aku tidak expect pun bahawa aku dapat capai target 200k pageviews Bulan Lepas. Hal ini demikian kerana tidak banyak artikel yang aku tulis pada bulan November berbanding dengan bulan Oktober.


Menulis blog ini memang tidak boleh jangka dengan kita punya trafik. Ada masa trafik naik dan ada ketika trafik menjunam habis. 

Bila Waktu Sesuai Post Artikel?

Tiada jawapan yang tepat untuk tahu bila waktu yang sesuai untuk post artikel blog. 
Tetapi aku boleh kongsi dengan korang pengalaman aku sendiri macam mana nak tentukan bila nak post artikel.

1. Niche Blog

Apa yang aku perhatikan niche blog sangat mempengaruhi waktu posting artikel. 

Kalau korang perasan, blog yang popular seperti Siakap Keli, Sirap Limau, The Vocket dan Denai Hati. Website mereka post artikel setiap sejam. Dalam sehari mereka post lebih dari 50 artikel. 

Dan kebanyakkan niche blog isu semasa post artikel lebih banyak dalam sehari. 

Hal ini demikian kerana artikel berbentuk isu semasa cuma hangat pada waktu tertentu sehaja. Selepas beberapa masa orang dah tak kisah pun pasal isu tersebut. 

Malah, sekiranya korang posting isu yang sama, netizen akan menganggap korang post isu yang telah basi, konten lapuk dan penulis hanya kitar semula artikel. 

Berbeza dengan niche kesihatan, kekeluargaan, kecantikan, teknologi dan seumpamanya. Kebanyakan artikel yang ditulis berbentuk evergreen dan sentiasa dicari orang. 

Jadi untuk niche blog seperti itu, waktu posting tidak mempengaruhi trafik blog sangat kerana artikel evergren kebiasaannya tidak mempunyai trafik tinggi secara mendadak. 

Tetapi disebabkan artikel tersebut sentiasa dicari, maka trafik blog sentiasa ada dan konsisten walaupun blog tidak update untuk tempoh masa tertentu. 

Oleh yang demikian, korang kena tahu niche blog korang pasal apa? Cari blog yang hampir sama dengan niche blog dan lihat timing mereka posting macam mana. 

Sebaik-baiknya cari blog yang memang terkenal dan tiru apa yang mereka buat. InsyaAllah akan ada perubahan dalam blog korang. 

2. Post Secara Berkala

Untuk blog aku, paling berkesan ialah post secara berkala. Samada waktu posting ataupun tarikh posting. 

Sebagai contoh, sekiranya aku post artikel pada waktu pagi. Dan pada hari yang sama aku nak post artikel baru, aku akan post pada waktu malam. 

Maksudnya ada gap masa antara satu artikel ke satu artikel. 

Bila Waktu Sesuai Post Artikel

Kenapa aku buat macam tu? Hal ini demikian kerana aku nak bagi masa kepada blogger untuk update artikel aku ke Reading List. 

Korang perasan tak kalau kita post artikel kat bahagian reading lists kita selalu lambat update?

Sebagai contoh artikel Bayaran Google Adsense Kali Ke-24 aku post pada jam 11 malam, blogger update artikel ke Reading List pada jam 2 petang. 

Nampak tak? 

3. Google Search Console Insight

Selain menunggu artikel dikemaskini di Reading List, aku juga biasanya menunggu artikel yang baru publish muncul di Google Search Console Insight.

1. Korang pergi ke Setting Blogger

2. Pergi bahagian Crawlers and indexing dan klik Google Search Console

3. Pada bahagian halaman utama, korang akan nampak Google Search Console Insight

Google Search Console Insight

Apabila artikel tersebut berada dalam Google Search Console Insight, barulah aku publish artikel baharu. Sekiranya artikel tersebut tidak muncul. ada kemungkinan artikel tersebut tidak berjaya diindeks. 

4. Jurang Posting Artikel

Selain itu juga aku tidak akan membiarkan jurang posting artikel terlalu jauh. Apabila kita membiarkan jurang posting terlalu jauh pageviews blog akan jatuh. Apatah lagi kalau pageviews blog kita memang tak tinggi. 

Biasalah mood menulis blog sekejap naik turun. Benda tu normal. 

Apabila korang tak post apa-apa artikel tetapi trafik blog korang tidak terkesan apa-apa dengannya. Itu bermakna korang mempunyai trafik blog yang stabil. 

Tetapi sekiranya korang tidak post sehari trafik blog menjunam, itu bermakna trafik korang belum termasuk dalam kategori stabil lagi. 

Stabil tidak semestinya pageviews kena ribuan. Sebagai contoh, trafik harian korang 500pv sahaja. Apabila korang tak post artikel dalam masa 2 -3 hari tetapi trafik korang tetap dengan 500pv. Ini bermaksud korang mempunyai trafik blog yang stabil. 

Ada artikel korang yang sentiasa menarik trafik ke blog walaupun korang tak update. Which is good!

5. Promote Blog

Akhir sekali, korang kena promote blog korang tidak kira di laman sosial apapun. Aku tahu ayat ini cliché sangat dah. 

Kenapa kena promote blog?

Kita blogger marhean sahaja. Bukan instafamous, youtuber terkenal, artis dan sebagainya. Aku sedar blog aku kurang followers. Orang tak tahu kalau aku tak bagitau yang aku ada update artikel baru. 

Tidak perlu pun promote semua artikel kita. Korang boleh pilih mana-mana artikel blog yang penting dan perlu pembaca tahu. 

Sebagai contoh blog aku, tidak semua artikel yang aku post di blog aku kongsi di Facebook. Aku cuba kongsi tips berkenaan blogging sahaja. Hal ini demikian kerana aku tahu kebanyakkan followers facebook aku pun semuanya dalam kalangan blogger.

Jadi, kena tengok siapa followers dan audience korang. Artikel apa yang menarik mereka untuk klik link tersebut. 

Itulah cara bagaimana aku tentukan bila waktu sesuai post artikel. 

Kenapa aku tidak bagitau masa bila yang sesuai kerana aku tidak pernah tetapkan masa jam berapa kena post artikel. 

Untuk niche blog aku, inilah cara yang aku selalu buat. Sekiranya korang rasa cara ini sesuai untuk korang, bolehlah cuba. 

Maaf ya bagi yang chat dan tanya tips. To be honest apa yang aku buat aku selalu kongsi kat blog. Tiada cara yang aku sembunyikan. 

Tiada tricks pun nak cepat naik pageviews atau naikkan earning Google Adsense. 

Hanya perlu banyakkan membaca dan belajar dari blogger lain, banyak buat eksperimen ke atas blog sendiri, usaha serta tidak putus asa untuk buat yang terbaik untuk blog korang. Itu sahaja cara. 

If you looking for an instant, then I'm not the one you're looking for. 

Semoga bermanfaat!