Cara Mudah Kira Lemak Dalam Badan Menggunakan Calculator.net

Assalamualaikum
Bismillah

Sejak mendirikan rumah tangga aku semakin hari semakin concern dengan perkembangan berat badan aku. Alhamdulillah, sihat walafiat dan bahagia. Cuma aku perasan berat badan makin bertambah hahaha. 

Sejujurnya lemak dalam badan pun bertambah. Kadang hairan juga ya kenapa kawan-kawan aku maintain je berat badan dorang walaupun selepas bersalin. 

Suami aku okay saja dengan berat badan aku, cuma aku memang rasa perlu turunkan juga. Hahaha. Rindu dengan berat masa waktu bujang dulu-dulu. Nak juga kekal slim gitu. Tetapi bukan itu tujuan utama aku nak bersenam. Aku cuma nak jaga berat supaya BMI maintain saja. 

Sejak dari itu, aku memang dah mula diet, kurangkan makan makanan dan minuman manis. Aku juga cuba untuk konsisten jaga pola tidur dan bersenam at least tiga (3) kali seminggu. 

Alhamdulillah suami juga sangat supportive dengan bini dia. Aku minta belikan treadmil supaya aku dapat bersenam di dalam rumah memandangkan suami aku selalu outstation. Nak jogging kat luar pun tak berani nak keluar sorang-sorang. 

Nak cerita pasal diet nie pun, aku masih kurang ilmu. 

Aku selalu tengok kat youtube tentang ilmu kesihatan, tips bersenam, tips pemakanan dan banyak info berkenaan gaya hidup yang sihat. 

Dan paling menarik perhatian aku ialah ada beza rupanya antara lemak dan kalori. Dulu aku ingatkan apabila bersenam ni, kalori dan lemak akan terbakar. Rupanya tidak semestinya lemak dalam badan terbakar sewaktu kita bersenam. 

Jadi selama ini penat-penat bersenam rupanya lemak tak terbakar pun. 

Apakah perbezaan antara kalori dan lemak?

Kalori pada dasarnya adalah satu unit tenaga (yang ada pada makanan & minuman). Kalori makanan adalah sesuatu yang tidak bagus untuk kesihatan kita jika diambil secara berlebihan.

Menurut kamus perubatan Medilexicon, kalori adalah satu unit kandungan yang terdapat dalam sesuatu jenis makanan atau minuman.

Atau lebih tepat lagi, ia adalah jumlah tenaga yang diperolehi daripada makanan dan minuman yang akan kita perlukan untuk melakukan pekerjaan seharian dengan baik. Pun begitu, keperluan kalori adalah tidak sama bagi setiap individu.

Lemak dalam tubuh pula ialah apa sahaja makanan & minuman yang kita konsume yang mengandungi kalori apabila diambil secara berlebihan akan berubah menjadi lemak. 

Setiap waktu badan kita menggunakan energi (kalori) sebagai bahan bakar untuk melakukan aktiviti samada aktiviti secara fizikal mahupun aktiviti organ dalaman. 

Sedangkan lemak dalam tubuh kita tidak selalu digunakan untuk bahan bakar untuk melakukan aktiviti. 

Calculator.net

Membakar Kalori vs Membakar Lemak

Membakar kalori - Tubuh menggunakan apapun yang mengandungi kalori untuk bahan bakar (energi). Maksudnya, apa yang kita konsume akan digunakan sebagai energi.

Membakar lemak - Tubuh menggunakan lemak dalam badan sebagai bahan bakar untuk diubah menjadi energi. Ertinya, lemak tubuh kita digunakan untuk dijadikan energi. 

Umumnya, melakukan aktiviti fizikal semasa perut kosong dikenali sebagai puasa kardio (fasted cardio).

Teorinya adalah badan akan menggunakan lemak serta karbohidrat yang disimpan sebagai tenaga dan bukannya melalui makanan baru dimakan – sekali gus membawa kehilangan lemak lebih tinggi.

Di samping itu, menggunakan lemak sebagai tenaga tidak semestinya bermakna korang akan mengurangkan keseluruhan peratusan lemak badan atau membakar lebih banyak kalori.

Jadi bukan senang-senang kan nak kurangkan lemak nie. 

Cara Mudah Kira Lemak Dalam Badan Menggunakan Calculator.net


2. Masukkan umur, berat, ketinggian, ukuran leher, pinggang dan punggung.

Cara Mudah Kira Lemak Dalam Badan Menggunakan Calculator.net

3. Jadi hasilnya korang boleh nampak hasil berapa peratus body fat korang. 

Korang boleh rujuk body fat yang sepatutnya ada pada tubuh wanita tu kurang dari 20%. Jadi kalau lebih dari itu, kemungkinan berisiko untuk mempunyai berat badan berlebihan atau obesiti.

Cara Mudah Kira Lemak Dalam Badan Menggunakan Calculator.net

Cara Membakar Lemak

Untuk menghilangkan lemak, badan korang perlu membuang lebih banyak kalori. Itulah matlamat setiap latihan dan diet.

Formula emas untuk kehilangan lemak tetap sama: diet yang sihat dan kerap bersenam. Lemak terbina secara beransur-ansur di dalam badan dari semasa ke semasa. Ia tidak hanya muncul dalam sekelip mata. 

Jadi, tidak ada cara untuk membuatkanya hilang serta-merta. Apapun jaga kesihatan yang paling penting, amalkan gaya hidup yang sihat dan rajinkan diri untuk bersenam.