Bila Nak Buat Kelas Blog Secara Online

Assalamualaikum
Bismillah

Sejak aku mula membina Belajar Buat Blog, ramai juga yang bertanya dan mencadangkan untuk aku menganjurkan kelas blog. Aku masih mempertimbangkan cadangan tersebut. 

Bukan sebab aku tidak yakin dengan kemampuan aku tetapi aku cuma risau dengan expectation orang lain terhadap apa yang aku kongsikan sekiranya aku membuat keputusan untuk buat kelas blog.

Dan masih terlalu awal untuk aku jadi pengajar. Banyak lagi yang aku tidak tahu dan cuba untuk memperbaiki lagi kemahiran dalam berblog.

Kadang-kala expectation orang ini terlalu tinggi dengan kita. Apabila mereka join kelas dan membayar yuran, mereka berharap untuk belajar sesuatu yang baru dari kita. Sekiranya kita ajar perkara yang sudah diketahui, jadi mereka akan menganggap duit yuran tu sia-sia sahaja. 

Benda boleh cari kat Google, buat apa susah payah join kelas. Aku cuma mahu mengelak kejadian-kejadian seperti itu. 

kelas blog online

Manfaat Membuat Kelas Blog Secara Online

Ada banyak kelebihan apabila buat Kelas Blog Secara Online ni. Antaranya :

1. Peserta dapat belajar secara langsung 

Apabila join kelas, peserta dapat belajar ilmu blogging secara langsung (live). Tak sama kita membaca apa yang ditulis dengan mendengar orang bercakap secara berhadapan. Kadang-kala apa yang disampaikan melalui lisan lebih difahami kerana ada intonasi dan suara. 

2. Dapat lihat tutorial dengan jelas

Apabila buat kelas blog online, peserta dapat melihat tutorial cara membuat blog dengan lebih jelas melalui video berbanding tutorial bergambar. Tutorial bergambar nie penulis terpaksa buat banyak kerja editing seperti printscreen, crop, format gambar dan lain-lain. Tidak semua ditunjukkan di gambar. Ada yang terpaksa di skip. 

3. Peserta boleh aplikasikan teknik dan kemahiran blog

Selain itu juga, peserta boleh aplikasikan teknik dan kemahiran yang diajar di hadapan pengajar. Jadi pengajar boleh mengenal pasti adakah teknik yang digunakan tepat dan betul. Pengajar boleh betulkan dan bagi cadangan untuk memperbaiki blog. 

4. Sesi soal jawab 

Bukan itu sahaja, peserta juga boleh bertanya soalan kepada pengajar secara langsung sekiranya ada perkara yang tidak difahami pada ketika itu juga. Tidak perlu email ataupun tunggu update entri baru kita dapat bertanya. Kadang kita pandai terlupa nak tanya soalan apa.

5. Dapat ilmu yang tidak diperoleh melalui penulisan artikel di blog

Tidak semua benda penulis blog dapat sampaikan di blog. Ada beberapa point yang kadang terpaksa dipecahkan mengikut kategori. Dan penulis tinggal mengaitkan sahaja dengan artikel yang sebelumnya. Masalahnya di sini apabila pembaca blog kita sendiri tidak baca semua info sekaligus. 

Kelebihan Buat Kelas Blog Kepada Pengajar

1. Jana pendapatan sampingan melalui kutipan yuran penyertaan

Pertama sekali penganjur dan yang mengajar boleh jana pendapatan melalui kutipan yuran setiap penyertaan. Kenapa perlu yuran? Bukan sebab ilmu sahaja tetapi kita kena fikir dari sudut masa dan tenaga. 

Even nak buat event kecil pun perlu dana, inikan pula nak buat kelas blog secara online. Peserta dapat ilmu dan boleh amalkan ilmu dan kemahiran tersebut. Manakala pengajar pula dapat reward, gaji atau income hasil dari apa yang dia buat. Win - win situation.

2. Dapat menjawab persoalan

Bagi aku as a teacher tugas kita bukan mengajar sahaja. Tetapi menjawab soalan-soalan pelajar. Jadi apabila kita dapat menjawab persoalan peserta yang selama ini dia mahukan jawapan, merupakan satu kepuasan kepada pengajar. At least kita dapat bagi sesuatu yang bermanfaat.

3. Penyampaian yang lebih jelas

Buat kelas blog secara online memudahkan pengajar untuk menyampaikan topik-topik penting dengan lebih jelas berbanding perkongsian secara penulisan. Apabila menulis kita kena susun ayat yang sesuai agar mudah pembaca kita faham.

Kalau kita bercakap, walaupun orang tak faham kita boleh jelaskan berulang-kali sampai dia faham. Dalam erti kata lain ada banyak cara untuk menyampaikan sesuatu topik sebab tahap kefahaman seseorang tidak sama.

4. Menyediakan latihan / nota / powerpoint

Selain itu juga, pengajar boleh menyediakan nota dan powerpoint untuk peserta sebelum sesi mengajar bermula. Jadi peserta lebih bersedia dan tahu topik yang bakal diterangkan dalam sesi tersebut. 

Kekurangan Buat Kelas Blog Kepada Pengajar

1. Penyertaan yang terhad

Buat kelas secara online nie tak macam kita hadir ke kelas secara fizikal. Penyertaan terpaksa dilimitkan untuk beberapa orang sahaja dalam setiap sesi. Sejujurnya, aku lagi suka mengajar one to one session. Maksudnya tidak semualah dapat join kelas tu. Dan terpaksa buat kelas pada waktu lain lagi. 

2. Perlu membuat persediaan mengajar

Sebelum kita ajar orang, kita kena lebih bersedia dengan sesi pengajaran. We don't know what to expect masa sesi tu. Sekiranya kita kurang bersedia, rugilah masa kita dan peserta tersebut. 

Sebagai contoh, buat sesi selama 1 jam, tetapi tak sampai 1 jam dah selesai. Kemudian tak tahu dah nak buat apa untuk lebihan masa tersebut. 

3. Kekangan masa 

Kekangan masa pengajar dari segi persediaan, jadual untuk buat sesi dan sebagainya. Nak buat sesi 30 minit cukupkah? Ataupun 1 jam sesi tu cukup ka untuk sampaikan apa yang perlu disampaikan? Time is money! Hahaha

4. Masalah internet / teknikal

Gangguan dari segi internet dan masalah teknikal yang lain pun boleh berlaku yang kita tidak jangka. Kalau boleh kita mahu manfaatkan masa 1 jam dengan lancar tanpa gangguan internet dan masalah teknikal yang lain.

Hal ini demikian kerana ia akan memakan masa. Buat sesi 1 jam nanti ter'drag ke 1 jam 30 minit. Hal macam tu yang kita tidak mahu berlaku semasa sesi. 

5. Waktu mengajar 

Walaupun aku kerja fulltime as blogger tetapi kena tahu juga nak urus masa untuk kerja-kerja di rumah dan mencari masa yang sesuai untuk buat kelas blog. Sebab peserta ini ikut masa kita saja sebenarnya, kalau kita yang tiada masa, susahlah nak buat kelas blog online. 

6. Yuran Peserta 

Akhir sekali dari segi yuran penyertaan. Yuran penyertaan inilah yang buat aku terfikir banyak kali nak buat kelas online ataupun tidak. 

Sejujurnya RM50 bagi aku masih kurang berbaloi untuk mengajar sesuatu topik. Misalnya nak mengajar macam mana nak cari keyword blog atau nak buat artikel SEO. Banyak sangat benda aku nak kongsi kalau pasal SEO nie.

Dan aku suka orang yang betul-betul mahu belajar. Bukan setakat join kelas sebab nak tahu cara tu sahaja. Nak instantly berjaya saja. 

Ini bukan soal kedekut ilmu ataupun apa. 1 ilmu yang korang dapat tu kalau betul-betul dipraktikkan boleh buat banyak benda sebenarnya. 


Kesimpulannya

Setelah pertimbangkan banyak benda dari segi masa, persediaan, kos dan sebagainya. Aku buat keputusan untuk hold dulu nak buat kelas blog secara online ni. It's not about money.

Sedangkan Belajar Buat Blog sendiri pun ada yang tanya bila nak ajar SEO, buat duit dari blog dan sebagainya. Menuntut ilmu nie kena sabar. Apatah lagi menuntut ilmu agama.

Aku tahu perkongsian aku tiada kaitan pun dengan agama. Cuma mahu kita semua jadi seorang blogger yang menulis kerana ingin berkongsi manfaat. Seseorang yang suka berkongsi manfaat dengan orang lain akan sentiasa berusaha untuk memperbaiki dirinya dan sentiasa ingin belajar sesuatu. 

Marilah kita sama-sama jadi lebih baik tidak kira apapun pekerjaan yang kita lakukan.

Menulis kerana ALLAH.
Menulis kerana ingin berkongsi manfaat.
Menulis kerana ingin mencari reda dan diredai Allah SWT.
Menulis sebagai bekalan akhirat kita.
Menulis agar menjadi contoh yang baik buat orang lain.
Menulis hal-hal kebaikan.