Langkah Awal Melabur Dalam Saham

0

Perkara pertama yang perlu dipertimbangkan oleh pelabur sebelum mula melabur dalam saham adalah mengenali diri mereka sendiri.


Setelah mengetahui terdapat 3 jenis orang yang berdagang saham, maka anda sebagai pelabur boleh memilih jenis pemain saham yang anda ingin jadi.


Setelah anda cukup mengenali diri anda, maka berikut adalah langkah-langkah seterusnya yang boleh anda lakukan dalam memulakan pelaburan saham.

melabur dalam saham

#1 Menyedari Kelebihan Pelaburan Saham

Dalam pelaburan saham, terdapat dua jenis faedah yang boleh diperolehi oleh pelabur iaitu Capital Gain dan pembahagian Dividen.


Capital Gain itu sendiri adalah keuntungan yang diperoleh daripada perbezaan harga jual beli saham, di mana turun naik harga saham itu sendiri datangnya daripada permintaan dan penawaran yang berlaku di pasaran. 


Anda boleh mendapatkan Keuntungan Modal ini daripada perdagangan atau pelaburan jangka panjang.


Selain Capital Gain, anda juga layak menerima dividen yang diagihkan oleh PT Semen Baturaja Tbk setiap tahun. Ingat, sebelum berdagang saham tesla, sebagai contoh, pastikan anda menyemak ramalan harga stok tesla.


#2 Mematangkan Pengetahuan Sebelum Melabur

Salah satu keperluan mutlak sebelum memilih dan membeli instrumen pelaburan ialah mengkaji butiran, termasuk saham. Anda membeli saham, bermakna anda membeli sebahagian kecil daripada pemilikan syarikat.


Anda boleh memilih pelbagai saham daripada ratusan syarikat yang disenaraikan sebagai syarikat awam di Bursa Malaysia. Bursa Malaysia (BM) berfungsi sebagai pasaran saham. BM adalah pasar modal, maka fungsinya adalah mempertemukan pihak yang memerlukan modal atau disebut juga emiten, dengan pihak yang dapat memberikan modal atau investor.


Semua syarikat awam pada mulanya menjual saham kepada orang ramai melalui proses tawaran awam permulaan (IPO). IPO sendiri adalah salah satu cara yang diambil oleh syarikat untuk mendapatkan modal, apabila syarikat memerlukan wang.


Sebuah syarikat boleh menjual pemilikan syarikat kepada orang ramai dengan menjual sahamnya, dan anda sebagai pelabur saham perlu mempelajari pengetahuan asas syarikat yang sahamnya akan anda beli.


Setiap pelabur perlu mempelajari cara yang betul untuk melabur dalam saham, pengurusan portfolio, pengurusan risiko malah perlu mempelajari pelbagai kitaran pasaran yang sering berlaku dalam pasaran saham.


Sememangnya anda tidak perlu belajar secara akademik untuk dapat menguasai saham, tetapi jika anda mempunyai asas ilmu perakaunan, sudah tentu ia akan memudahkan anda menilai kewangan sesebuah syarikat.


Satu lagi perkara penting yang tidak boleh diabaikan ialah menjalankan kajian tentang keadaan makroekonomi khususnya dasar kewangan dan fiskal yang dikeluarkan oleh kerajaan. Pelabur juga boleh mengikut agenda ekonomi dunia.


Pergerakan indeks saham baik di rantau Asia, mahupun di seluruh dunia, juga boleh diikuti kerana kadangkala akan mempengaruhi indeks pergerakan harga saham di Malaysia. Pelabur juga perlu mengkaji industri syarikat yang mereka beli, kerana trend indeks sektoral juga banyak mempengaruhi pergerakan saham di dalamnya.


#3 Sediakan Modal Pelaburan

Berapa banyak modal yang saya perlukan untuk mula melabur dalam saham? Pada masa ini, banyak broker membuka deposit modal permulaan minimum yang sangat kecil sehingga RM100,000.


Sekuriti ini bersaing untuk menarik pelanggan, walaupun beberapa sekuriti masih mempunyai had modal awal RM 5 juta hingga RM 10 juta.


Walau bagaimanapun, anda tidak perlu mematuhi minimum yang ditetapkan oleh sekuriti. Anda perlu menentukan sendiri berapa banyak dana yang anda perlukan untuk membeli saham. Terdapat beberapa perkara yang perlu anda pertimbangkan:

  • Modal pelaburan mesti diambil dari cold money iaitu dana terbiar yang tidak digunakan sebagai dana keperluan harian atau dana kecemasan.
  • Saham yang anda akan beli.


Harga saham juga berbeza-beza, ada yang setinggi RM 100 sesaham, tetapi ada yang setinggi RM70,000 sesaham. Oleh kerana anda perlu membeli sekurang-kurangnya 1 lot saham, yang bermaksud 100 saham, anda perlu mendarabkan harga saham dengan bilangan lot yang anda beli.


Sebagai contoh, anda ingin membeli 10 lot saham yang berharga RM 100, anda hanya perlu mengiranya seperti ini:


RM 100 x 10 lot x 100 keping = RM 100,000

Jadi anda memerlukan RM100,000 untuk membeli 10 lot saham yang berharga RM100 per saham. Atau jika anda ingin membeli 1 lot saham bernilai RM 70,000 sesaham, maka anda juga boleh mengiranya seperti ini:

RM 70,000 x 1 lot x 100 keping = RM 7,000,000


Jadi anda memerlukan RM 7 juta untuk membeli 1 lot saham dengan harga RM 70,000 sesaham. 

Dalam memilih saham, penting juga untuk mengenali prospek syarikat kerana tiada gunanya jika anda membeli saham yang murah tetapi ternyata syarikat itu berada di ambang muflis.


Jumlah modal yang anda sediakan juga akan mempengaruhi pengurusan portfolio saham anda. Lebih banyak wang yang anda masukkan ke dalam akaun saham anda, lebih banyak pilihan saham yang boleh anda beli.


#4 Memilih Broker dan Membuka Akaun Sekuriti

Untuk dapat melakukan transaksi di bursa saham, setiap pelabur mesti mempunyai akaun sekuriti terlebih dahulu, sama seperti untuk menyimpan di bank, anda mesti mempunyai akaun simpanan.


Sekuriti atau broker adalah lanjutan dari Bursa Saham Malaysia. Mereka adalah ahli bursa saham yang menghubungkan pelabur dengan syarikat awam, atau menghubungkan satu pelabur dengan yang lain.


Sehingga kini, terdapat lebih daripada seratus sekuriti beroperasi di Malaysia dan telah menjadi ahli bursa. Sebelum anda membuat pilihan pada keselamatan, adalah baik untuk memberi perhatian kepada perkara berikut.

Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

Catat Ulasan (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !