Azam Blog 2018 Yang Baru Tercapai

Assalamualaikum
Bismillah

Orang lain mungkin cerita pasal azam tahun baru, aku pula nak kongsi azam tahun 2018 yang baru tercapai tahun ini. Kalau dulu aku selalu target azam aku untuk blog agak tinggi sikit walaupun rasa macam mustahil nak capai dalam tempoh yang singkat.

Alhamdulillah tak sangka apa yang aku target walaupun kedengaran agak mustahil tetapi kini tidak lagi mustahil yang penting usaha dan rajin. 

pinterest image


1. Target 1k Pageviews Per Day

Alhamdulillah syukur, sebenarnya aku rasa benda ini agak mustahil pada mulanya. Daripada 500 views to 1000 views tu rasa macam melampau pula nak target tinggi. Aku saja nak target 1k views at least sekali tu okaylah, tetapi Allah bagi lebih dari cukup. Setiap hari views lebih dari 1k. 

2. Target 5k Pageviews Per Month

Alhamdulillah, angan-angan tercapai akhirnya. Bukan lagi 5k pageviews setiap bulan tetapi lebih daripada 20k pageviews setiap bulan. And that was amazing! 

Salah satu pencapaian dalam blog yang aku sendiri tak sangka akan jadi kenyataan. Walaupun target tak tercapai tahun lalu, tetapi itu bukan alasan untuk aku tidak teruskan target aku untuk tahun ini. 

3. Target 500k pageviews at the end of year

Unfortunately I failed to achieved 500k pageviews in 2018. But Alhamdulillah this year I already reach 500k pageviews. Road to 600k pageviews lagi. 

Tahun lalu aku memang fokus lebih kepada pageviews salah satu sebabnya ialah semakin tinggi pageviews blog, semakin tinggi juga income adsense aku. 

InsyaAllah, aku cuba untuk target cashout adsense dalam tahun ini juga. Setakat ini, memang adsense adalah sumber pendapatan utama aku. That why I have to struggle more. 

Untuk aku capai target semua itu bukan mudah. Kena banyak bersabar dan rajin update blog. Biasanya aku akan tetapkan untuk menulis secara konsisten sebanyak 15 entri setiap bulan. 

Sejujurnya ada masa aku menghadapi masalah writer block, mood turun naik nak update serta penyakit M. Setiap kali aku berhadapan dengan situasi tersebut, aku pasti akan baca balik entri aku yang dulu kat bawah untuk menaikkan semangat berblog aku.

Lepas ini mungkin aku perlu fokus dengan bounce rate pula kot.