Rezeki Tersangkut atau Rezeki Bocor

4
Assalamualaikum
Bismillah

Hari ini jom kita sembang santai sesuatu yang mungkin sudah ramai yang tahu, tetapi selalu kita lupa atau abaikan - iaitu, REZEKI.

Ada ketika kita rasa dah bekerja keras tetapi rezeki nampaknya tidak kunjung masuk. Ada juga saat-saat di mana walaupun pendapatan masuk, tetapi keluarannya lebih cepat dari masukannya. Apakah yang sebenarnya terjadi?

cute-muslimah

1. Pergantungan Kepada Allah, Bukan Manusia

Apabila kita bekerja, kita tidak boleh hanya bergantung pada bos atau pelanggan. Rezeki sebenarnya datangnya dari Allah.

Jadi, pastikan hubungan kita dengan-Nya sentiasa kukuh. Solat fardhu diawal waktu, solat sunat Dhuha, baca al-Quran, dan zikir adalah amalan-amalan yang boleh memperkukuhkan hubungan kita dengan Allah.

2. Amalan Baik dan Sedekah

Banyak amalan yang mungkin sudah kita lakukan, tetapi mengapa rezeki masih tidak kunjung? Ada dua kemungkinan.

Pertama, Allah mungkin sedang menguji keikhlasan kita dalam beramal. Kita harus terus berdoa dan beramal dengan ikhlas.

Kedua, mungkin ada lubang dalam amalan kita yang menyebabkan rezeki tersangkut.


3. Jaga Lubang Maksiat

Lubang maksiat boleh menyebabkan rezeki kita tersangkut. Contohnya, kita sedekah kepada orang susah, tetapi tidak bersikap baik kepada ibu bapa atau saudara.

Kita mungkin rajin solat sunat Dhuha, tetapi perniagaan atau pekerjaan yang kita lakukan tidak mengikut syariat Islam. Setakat beribadah sahaja belum cukup. Berbuat baik dan hindari dosa yang dilarang Allah. 


4. Hidup dalam Syariat Islam

Hidup yang dekat dengan Allah bukan hanya akan memudahkan rezeki, tetapi juga akan membawa ketenangan dan keamanan dalam hidup. Jangan hanya berusaha untuk rezeki, tetapi tutup juga lubang-lubang maksiat dalam kehidupan kita.


5. Berusaha dan Berdoa Tanpa Henti

Meskipun kita berusaha dan melakukan amalan-amalan baik, kita tidak boleh berhenti untuk terus berdoa dan memohon kepada Allah. Kita mungkin tidak tahu ujian atau hikmah di sebalik setiap keadaan. Teruslah meminta pertolongan dan petunjuk dari-Nya.


6. Bersyukur dan Redha

Rezeki yang kita terima mungkin tidak selalu sesuai dengan apa yang kita harapkan. Namun, kita perlu bersyukur dengan apa yang telah diberikan dan bersikap redha dengan qada' dan qadar Allah. Bersyukur membuka pintu rezeki yang lebih banyak.


7. Berhati-Hati dalam Pengurusan Kewangan

Kecekapan dalam mengurus kewangan juga merupakan satu aspek yang penting. Pastikan kita bijak mengurus gaji atau pendapatan yang diterima. Melabur dengan bijak dan berhati-hati dalam berbelanja dapat membantu kita menjaga kestabilan kewangan.


8. Kemahiran dan Peningkatan Diri

Teruslah meningkatkan kemahiran dan pengetahuan dalam bidang kita. Rezeki juga datang melalui usaha dan kebolehan yang kita miliki. Sentiasa berusaha untuk meningkatkan diri supaya dapat memberikan nilai tambah kepada masyarakat dan majikan.


9. Bersosial dan Membina Hubungan Baik

Jaringan sosial dan hubungan baik dengan orang lain turut memainkan peranan dalam membuka pintu rezeki. Kepercayaan dan kerjasama dengan orang lain dapat membantu membuka peluang-peluang baru yang tidak terduga.


10. Menjauhi Diri dari Sifat Dengki dan Hasad Dengki

Sifat dengki dan hasad dengki dapat merencatkan aliran rezeki. Selalu gembirakan kejayaan orang lain, dan hindari perasaan dengki. Bersyukur dengan apa yang kita ada dan berdoa untuk kebahagiaan orang lain juga membawa keberkatan.


Kesimpulannya

Sebagai penutup, ingatlah bahawa rezeki bukan hanya tentang jumlah wang, tetapi juga mencakupi kebahagiaan, ketenangan, dan keberkatan dalam hidup.

Dengan memelihara hubungan yang baik dengan Allah, menjauhi maksiat, terus berusaha dan berdoa, serta bijak mengurus kewangan, kita dapat menghadapi cabaran hidup dengan lebih baik. Semoga kita semua mendapat rezeki yang melimpah dari Allah yang Maha Pemurah.

Ingatlah, dunia ini hanya persinggahan. Hidup dalam naungan taufiq hidayah Allah akan membawa kita ke jalan yang benar. Jangan lupa, di akhirat nanti, kita akan menuai hasil amalan kita. 

Semoga kita sentiasa dalam lindungan Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang. Kembalilah pada-Nya, hiduplah dalam Syariat Islam, dan moga selamat dunia dan akhirat.

Catat Ulasan

4Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. aamin2x...semoga kita dapat menuai hasil yang baik2 di akhirat kelak...

    BalasPadam
  2. kita kena mencari keberkatan dlm mencari rezeki. InsyaAllah hidup akan bahagia...

    BalasPadam
  3. Terima Kasih untuk remindernya kak ❤️❤️. Terkadang manusia lupa, hal2 yg tak sengaja dia buat, tapi ternyata bisa menyebabkan rezekinya menyangkut . Semoga kita semua bisa dijauhkan dari sifat2 begitu

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !