Bacaan Tekanan Darah Normal Mengikut Umur

Cari bacaan darah tinggi mengikut umur? Ya, sebenarnya bacaan tekanan darah yang normal boleh ditentukan mengikut umur dan jantina seseorang. 

Ini beberapa maklumat jantung bacaan tekanan darah tinggi mengikut umur yang korang kena tahu.

blood pressure monitor

Apa fungsi bacaan tekanan darah?

Adakah mengetahui bacaan tekanan darah itu penting? Ya. Pemantauan bacaan tekanan darah secara berkala merupakan antara rutin pemeriksaan kesihatan asas yang perlu dijalani oleh setiap individu.

Malah, ia perlu dilakukan dengan lebih kerap apabila usia semakin bertambah atau jika korang menghidap sebarang penyakit.

Ia juga perlu dilaksanakan oleh setiap individu tidak kira kanak-kanak, orang dewasa, lelaki mahupun perempuan.

Bacaan tekanan darah berperanan mengukur daya yang ditekan pada dinding arteri semasa jantung mengepam darah melalui badan.

Purata tekanan darah berbeza mengikut jantina dan ia cenderung untuk meningkat mengikut usia.

Oleh sebab itu, amat penting untuk mengetahui bagaimana tekanan darah boleh mempengaruhi kesihatan korang.


Apa maksud nombor bacaan tekanan darah?

Bacaan tekanan darah terdiri daripada dua nombor, contohnya, 120/80 mm Hg.

Kedua-dua nombor tersebut adalah bahagian penting dalam bacaan tekanan darah korang. 


Nombor teratas (tekanan sistolik) mengukur tekanan dalam arteri apabila jantung berdegup. Manakala nombor bawah (tekanan diastolik) mengukur tekanan dalam arteri di antara setiap degupan jantung.

Unit ukuran piawai iaitu mm Hg, bermaksud “milimeter merkuri.”

Walaupun tolok tekanan merkuri telah digantikan dengan tolok tekanan elektronik, namun singkatan bagi ukuran piawai ini masih lagi digunakan sehingga kini.

Nombor manakah yang lebih penting?

Lazimnya, lebih banyak perhatian dan tumpuan diberikan oleh doktor kepada tekanan darah sistolik (nombor pertama).

Ini kerana, ia menunjukkan faktor risiko utama untuk penyakit kardiovaskular, khususnya bagi individu yang berumur lebih daripada 50 tahun.

Dalam kebanyakan individu, tekanan darah sistolik meningkat secara berterusan seiring dengan usia disebabkan oleh peningkatan kekakuan arteri besar, pembentukan plak yang sudah lama, dan peningkatan kejadian penyakit jantung dan vaskular.

Walau bagaimanapun, kedua-dua bacaan tekanan darah sistolik atau diastolik tinggi boleh digunakan untuk membuat diagnosis bacaan darah tinggi mengikut umur.


Bacaan Darah Tinggi Bagi Kanak-Kanak

Bacaan tekanan darah tinggi berbeza dalam kanak-kanak, bergantung kepada umur mereka. Jantung bacaan tekanan darah tinggi mengikut umur kanak-kanak adalah seperti berikut:
  • Kelahiran baru sehingga 1 bulan: 60–90 mm Hg (sistolik)/20–60 mm Hg (diastolik)
  • Bayi: 87–105 mm Hg (sistolik)/53–66 mm Hg (diastolik)
  • Kanak-kanak yang masih kecil: 95–105 mm Hg (sistolik)/53–66 mm Hg (diastolik)
  • Kanak-kanak prasekolah: 95–110 mm Hg (sistolik)/56–70 mm Hg (diastolik)
  • Kanak-kanak sekolah: 97–112 mm Hg (sistolik)/57–71 mm Hg (diastolik)
  • Remaja: 112–128 mm Hg (sistolik)/66–80 mm Hg (diastolik)

Namun, bacaan darah tinggi mengikut umur kanak-kanak juga berbeza bergantung kepada tinggi, umur dan jantina mereka.


Bacaan Darah Tinggi Bagi Orang dewasa

Berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada Persatuan Jantung Amerika Syarikat, tekanan darah yang normal bagi orang dewasa yang berumur 20 tahun ke atas adalah kurang daripada 120/80 mm Hg.

Untuk diklasifikasikan sebagai mempunyai tekanan darah tinggi atau hipertensi, tekanan sistolik mestilah menunjukkan bacaan 130 mm Hg atau lebih tinggi daripada itu.

Tekanan diastolik pula adalah sebanyak 80 mm Hg atau lebih dalam kebanyakan masa.


Tekanan Darah Purata

Apabila korang semakin tua, saluran darah cenderung untuk menjadi lebih kaku dan plak (bahan berlemak) boleh terkumpul di dalamnya.

Hal ini boleh meningkatkan tekanan darah korang. Jika tekanan darah menjadi terlalu tinggi, korang berisiko besar untuk mendapat penyakit jantung, strok dan lain-lain lagi.

bacaan tekanan darah

Untuk makluman, pada tahun 2015, purata tekanan darah di seluruh dunia adalah 127/79 mm Hg bagi lelaki dewasa, dan 122/77 mm Hg bagi wanita.

5 Langkah Kurangkan Tekanan Darah Tinggi


Korang sering mengalami masalah tekanan darah tinggi? 

Untuk mengurangkan tekanan darah tinggi, terdapat beberapa langkah yang boleh diambil. Walau bagaimanapun, pastikan korangselalu berbincang dengan doktor sebelum membuat sebarang perubahan kepada gaya hidup atau pengambilan ubat. 

Berikut adalah beberapa langkah yang dapat membantu mengurangkan tekanan darah tinggi:

1. Kurangkan berat badan

Sekiranya korang mempunyai berat badan yang berlebihan, sebagai langkah awal ambil inisiatif untuk mengurangkan atau mengawal berat badan. 

Pengurangan berat badan dapat memberikan kesan yang baik kepada kesihatan. Kehilangan berat badan yang sejajar dengan garis panduan kesihatan dapat membantu menurunkan tekanan darah.

2. Pengambilan Diet Sihat

Sentiasa makan makanan yang sihat dan seimbang. Kurangkan pengambilan garam, lemak tepu, dan gula. Diet DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) adalah contoh diet yang disyorkan untuk menurunkan tekanan darah.

Diet DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension)

3. Kurangkan Pengambilan Garam

Korang hendaklah kurangkan pengambilan garam dalam makanan. Garam boleh meningkatkan tekanan darah. Baca label makanan untuk mengawal jumlah garam yang dimakan.

Garam atau natrium adalah mineral yang terdapat dalam banyak makanan, terutamanya dalam makanan yang telah diproses dan makanan ready made. 

Pengambilan garam yang berlebihan boleh menyebabkan peningkatan jumlah air dalam tubuh yang pada gilirannya meningkatkan tekanan darah. Oleh itu, penting untuk mengurangkan pengambilan garam untuk mengawal tekanan darah.

Salah satu cara penting untuk mengurangkan pengambilan garam adalah dengan membaca label makanan. Produk makanan sering mengandungi maklumat tentang kandungan garam dalam satu hidangan. Perhatikan jumlah garam (natrium) yang terdapat dalam satu hidangan dan pastikan ia dalam julat yang sesuai dengan keperluan harian.

4. Bersenam

Amalkan senaman secara berkala. Aktiviti fizikal seperti berjalan kaki, berenang, atau berbasikal dapat membantu menurunkan tekanan darah. 

Korang boleh melakukan aktiviti berjalan di taman, kawasan perumahan, atau di dalam pusat membeli-belah. Cuba untuk berjalan sekurang-kurangnya 30 minit sehari, lima hari seminggu. Ini boleh membantu meningkatkan kecekapan kardiovaskular dan membantu menurunkan tekanan darah.

Selain itu, aktiviti berenang juga adalah aktiviti senaman yang baik untuk kesihatan jantung dan paru-paru. Cuba berenang mengikut kebolehan dan tahap kecergasan korang sekurang-kurangnya 30 minit.

5. Kurangkan Sres

Stres yang berpanjangan boleh meningkatkan risiko tekanan darah tinggi dan masalah kesihatan lain. Aktiviti fizikal melepaskan endorfin, yang dapat meningkatkan mood dan mengurangkan rasa stres. Cuba jadualkan senaman secara berkala dalam rutin harian korang.

Cuba luangkan masa untuk bersosial dengan keluarga dan rakan-rakan. Mereka boleh menjadi sokongan penting dalam mengurankan tekanan emosi atau pekerjaan dengan berbincang tentang masalah atau sekadar berbicara santai dan berseronok.

Blood Pressure Calculator


How to calculate blood pressure
Note: This calculator is only for people over 15 years of age

Korang boleh cuba ⏩Blood Pressure Calculator
 

Kesimpulan

Kini korang telah tahu bacaan darah tinggi mengikut umur. Bacaan tekanan darah boleh diperiksa di mana-mana klinik, hospital atau farmasi yang berdekatan.

Namun, korang juga boleh menyemaknya sendiri di rumah jika mempunyai alat bacaan tekanan darah tersebut.

Buat pemeriksaan tekanan darah lebih awal supaya boleh mengetahui sebarang risiko dengan lebih cepat.


RUJUKAN :


Sii Nurul

Fulltime sabahan blogger since 2015 who love to write and sharing in her blog. Married with Mohamad Syafrie

1 Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. Saya jadi paham cara bacanya 👍. Selama ini rutin juga cek tekanan darah. Karena adik saya dokter, jadi terkadang saya minta dia bantu cek 😄. Dan selalunya hasil tekanan saya normal. Tak pernah tak normal, Alhamdulillah. Suamipun begitu.

    Tapi tetaplah kami mesti selalu jaga jgn sampai semakin berusia, semakin tak bagus .

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama