Orang Lain Dah Kahwin Aku Bila Lagi?

7
Assalamualaikum
Bismillah



Ramai yang sedia maklum bahawa pernikahan itu adalah penyempurna agama. Ketika aku masih remaja, pernikahan itu it's something that I wanted to do tetapi aku tidak tahu bila waktu yang sesuai untuk seseorang itu berkahwin. Well, dulu tu aku kononnya meramal masa hadapan bahawa aku akan berkahwin pada umur 23 tahun. Hahaha~ Actually 23 itu adalah angka kesukaan aku that is why I assume that I will be married when I'm 23 years old. Ideal husband aku dulu tu mestilah seorang yang setia, jujur, bertanggungjawab gitu hahaha~ Lawak eh.. Demand lebih tapi tak cermin diri sendiri tu macam mana wkwkwk~

Goodbye 23 years old me~ 

Sebenarnya tiada jawapan yang tepat tentang bila waktu yang sesuai untuk mendirikan rumah tangga. Adakah kahwin muda atau awal itu lebih baik berbanding kahwin lambat? Yang menilainya hanyalah diri kita sendiri kerana kita yang tahu apa yang terbaik buat diri dan masa depan kita. 

Pandangan secara peribadi, sebuah perkahwinan itu bukanlah sekadar si isteri mengurus suami serta anak-anaknya.  Sekarang ini zaman semakin berkembang dan kos sara hidup juga semakin meningkat. Sekarang kalau mengurus rumah tangga seperti memasak, mengemas rumah dan sebagainya si suami juga boleh buat. What I want to say here is.. bukan tugas isteri sahaja yang mengurus rumah tangganya. Suami juga harus sama-sama memainkan peranan. 

Kalau nak kata tugas suami adalah untuk mencari nafkah. Yang itu sudah tentu. Tetapi zaman sekarang ada pasangan yang sama-sama bekerja semata-mata mahu menampung kos sara hidup yang semakin meningkat. Bukan isteri sahaja yang harus menguruskan the whole thing. 

What I think about marriage? When I think about marriage, I think about pilot and co-pilot. Pasangan suami isteri boleh jadi team partner. Pilot tetap seorang suami kerana dia merupakan imam dan ketua dalam rumah tangga, manakala co-pilot adalah isterinya. Walaupun suami yang membuat keputusan dalam sesuatu hal, tetapi dia juga haruslah menghormati isterinya, selalu menjadi pendengar yang baik, tidak boleh meremehkan isterinya, memahami antara satu sama yang lain, compromise, belajar untuk mengalah dan saling menginspirasi antara satu sama yang lain. Sebenarnya perkahwinan itu lebih daripada itu. 

Bila waktu yang terbaik untuk mendirikan rumah tangga?Sebenarnya pertanyaan ini hanya diri kita sendiri yang ada jawapannya. Bukan ibu bapa, kawan-kawan, pakcik makcik bawang, sepupu dan bukan netizen. Hidup itu bukan satu perlumbaan, you are not racing with anybody. Misalnya kalau aku lihat ramai sekarang kawan yang seumur aku telah berkahwin. I don't have to do with the same thing. You don't have do to what everyone else is doing. 

Kalau ada yang berkata "Orang lain dah kahwin, kau bila lagi?" You don't have to worried about it. Apa yang aku hadapi ataupun kalian hadapi sekarang ini adalah perkara biasa yang ramai anak muda sedang lalui. Perasaan takut ketinggalan menyebabkan segelintir orang membuat keputusan untuk berkahwin juga. It is not a shame to be a single. If you are in relationship you don't have to push your partner to get married as well. 


Tak semestinya kawan yang lain dah berpunya dan berpasangan kita pun perlu ikut sama. Lain orang lain caranya. Ada orang umur 20 tahun sudah matang dan berasa mereka sudah bersedia secara lahir dan batin untuk mendirikan rumah tangga. Ekonomi dan mental juga stabil, so they decided to get married as soon as possible. Ada juga orang yang umur 24 tahun masih main-main. Belum puas enjoy. Mahu membina kerjaya yang stabil. Mahu mengejar cita-cita dan sebagainya. Ada juga orang yang berfikir bahawa waktu yang tepat untuk berkahwin ialah pada umur 30 tahun. 

Ramai yang kata kalau umur 30 tahun itu adalah terlalu lewat untuk wanita mendirikan rumah tangga. Kalau lelaki kahwin lewat itu tak apa. Alasan yang selalu kita dengar kerana gap antara anak dengan ibu yang terlalu jauh sekiranya kahwin pada usia 30-an. Ramai juga yang tidak terfikir bahawa rezeki anak itu ALLAH sahaja yang tahu. Kahwin hari ini belum tentu dikurniakan cahaya mata. As long as what you are doing is right, then go ahead do it. Andai ditakdirkan aku berkahwin pada umur 30 it's okay kerana hanya ALLAH sahaja yang tahu bila waktu yang tepat dan sesuai untuk jodoh itu datang. 

Pandangan tentang orang yang nikah muda. Seperti yang telah dinyatakan tadi, ada orang yang umurnya walupun kelihatan muda tetapi dia sudah bersedia secara lahir dan batin untuk menjadi seorang suami atau isteri. Menurut aku, sebelum berkahwin itu, kita haruslah mempunyai rujukan yang cukup daripada pelbagai orang. Minta pendapat ibu bapa sendiri tentang apa sebenarnya perkahwinan itu? Boleh minta pendapat dengan orang yang baru 2 tahun berkahwin ataupun yang sudah lama berkahwin bertahun-tahun. Dengarkan pengalaman dan cerita mereka kerana di sana kita mungkin akan dapat beberapa nasihat yang penting tentang rumah tangga. 



Kadang kala kita ini terpedaya oleh pandangan mata kasar orang yang berkongsi kebahagiaan dalam rumah tangga. Bukan aku kata orang yang dah kahwin ini tidak bahagia, tetapi kita tidak tahu sebenarnya apa cabaran dalam perkahwinan itu sehinggalah kita sendiri yang mengalaminya. Dalam kebahagiaan itu pasti ada ups dan downs. Sangat sedikit sekali orang yang menceritakan sudut pandangan negatif yang pasangan sudah berkahwin alami. 

Ia bukanlah suatu tindakan untuk menakutkan orang lain tentang perkahwinan tetapi secara tidak langsung merupakan pertanyaan yang harus dilontarkan kepada diri bahawa sudah bersediakah aku untuk hadapi semua itu suatu hari nanti? Ini baru pandangan secara umum, belum lagi masuk tentang parenting, hal berkaitan anak-anak, karenah pasangan, kepimpinan suami dalam membimbing isteri, dan ketaatan isteri terhadap suami. Banyak lagi yang harus diperbaiki dalam diri sekiranya kita inginkan sebuah perkahwinan yang diberkati oleh ALLAH. 

Bagi aku kahwin itu biarlah diri kita dan pasangan sudah betul-betul bersedia. Bukan disebabkan tekanan daripada orang lain yang bertanya berulang-kali bila mahu berkahwin. Hal ini kerana kalau kita sendiri menghadapi masalah dalam rumah tangga, yang menghadapi masalah tersebut adalah diri kita sendiri serta pasangan. Orang yang beri tekanan untuk memaksa kita untuk berkahwin itu tidak akan masuk campur pun dalam hal-hal rumah tangga. 
Tags

Catat Ulasan

7Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

  1. masa sekolah menengah dulu impian nak kahwin umur 25 tahun. tapi tahun ni umur dah 26 belum bertemu jodoh lagi hahaha. Allah Maha Mengetahui Segala sesuatu kan. just believe in Him :)

    BalasPadam
  2. dulu aida nikah 2 bulan sebelum umur genap 25 thn, nurul.
    kerana bersedia, aida rasa tak kot. lebih kpd hendak menghalalkan hubungan.
    masak pun tak mahir lagi. uruskan suami masih kekok. emak masih lagi menjadi 'guru' aida pada waktu tu.
    mempunyai anak sulung di usia 26 thn dan 4 bulan. bersedia? masih rasa takut dlm jiwa aida ni, nurul. terlalu byk nak difikirkan pada waktu tu.

    pendekkan cerita, sekarang? esok? semlm? zaman sekarang tidak lagi canggung kiranya perempuan masih belum berkahwin jika da memasuki umur hampir 30an.
    kerana kerjaya. kerana belajar lebih tinggi. kerana ibu bapa. kerana adik-adik.
    kerana tanggungjawab.

    releks. berkawin kena ada keyakinan. jgn pandang ia perkarang remeh.
    org lain tak duduk dlm situasi kita, siapa dia nak persoalkan, kan? abaikan jer...

    BalasPadam
  3. Dulu waktu sekolah selalu berangan nak kawin umur 25. Bila dah besar, malas nak fikir umur berapa pun. Tapi rezeki dapat kawin umur 25. Harini genap sebulan kawin, banyak lagi nak kena belajar tentang perkahwinan hehe :)

    BalasPadam
  4. InsyaAllah bila sampai masanya pasti Allah permudahkan..

    BalasPadam
  5. impian kahwin? bila difikirkan masih belum bersedia untuk alam perkahwinan,terlalu banyak perkara yang perlu dipelajari...orang kata biar penuh ilmu di dada
    Saya masih ingin menuntut belajar dan enjoy masa yang ada dengan harapan saya akan lebih bersedia untuk masa akan datang

    lagipun jodoh dunia tak boleh la nak fikirkan dulu,jodoh dengan kematian itu lagi pasti.Preparekan diri untuk alam di sana.


    moga awak dipermudahkan urusan dunia akhirat.

    BalasPadam
  6. In shaa Allah, Allah pastu akan hadirkan seseorng yang tepat pada waktu yaang tepat. Semuanye dgn izin Allah.

    BalasPadam
  7. terkadang apabila kita terlalu berharap akn sering diuji dgn harapan..perkahwinan bkn hal yg boleh dipandang remeh,ia satu stage utk u'oll melangkah ke alam perkahwinan yg perlu u'oll ambil serius berfikir matang kerana mendirikan rumahtangga bkn utk sehari dua tapi utk tempoh yg lama bersama pasangan u'oll.. so,yg sudah mendirikan rumahtangga,jgn sia-siakan family u'oll & hargailahh org yg tersayang..pada yg still lagi single tu kerapkan berdoa pd ALLAH agar dipertemukan jodoh 'Amiin,,hmmm aku punya putri kayangan pon masih lagi salah alamat,,hanya mampu berdoa agar dipertemukan..'where r my princess?? hahaha..

    BalasPadam
Catat Ulasan

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !