7 Kesilapan Dalam Mengajar Kemahiran Tulisan Tangan Kanak-Kanak

0

Perkongsian ini dikongsikan di Facebook Mahfuzah Zainol berkenaan kemahiran tulisan tangan. Perkongsian oleh Mahfuzah Zainol ini adalah hasil daripada pembacaan, kajian dan pembangunan garis panduan intervensi kemahiran tulisan tangan. Semoga bermanfaat untuk semua. 

7 Kesilapan Dalam Mengajar Kemahiran Tulisan Tangan Kanak-Kanak

7 Kesilapan Dalam Mengajar Kemahiran Tulisan Tangan Kanak-Kanak

1. Guna buku latihan menulis huruf dot-to-dot 

Buku latihan dot to dot tidak sesuai untuk latihan kemahiran tulisan tangan kerana contoh latihan dot to dot dalam buku tersebut bersifat tidak continuous. Latihan kemahiran menulis haruslah continuous dan kurangkan angkat mata pensel semasa menulis huruf atau nombor 

2. Memaksa murid pegang pensel dengan menggenggam tangannya 

Elakkan memaksa kerana boleh membuatkan kanak-kanak trauma dan ‘withdrawal’ atau ‘refuse to participate’ dalam aktiviti melibatkan pensel dan kertas. 

3. Guna pensel bersaiz jumbo 

Pensel bersaiz jumbo adalah besar dan berat, tidak sesuai untuk kanak-kanak yang mempunyai saiz tangan yang kecil. Cari pensel yang sesuai dengan saiz tangan mereka. 

4. Guna alat adaptasi pegang pensel pada umur bawah 6 tahun 

Penggunaan alat adaptasi memegang pensel seperti yang terdapat di pasaran hanya boleh digunakan untuk kanak-kanak yang mempunyai masalah pegangan pensel setelah melewati umur matang untuk usia ‘pencil grasp development’. 

Pada usia melewati 6 tahun ke atas, pegangan pensel lebih sukar diubah kerana mereka telah selesa dengan pegangan pensel yang tidak diperbetulkan sebelum ini. 

5. Terus guna buku untuk latihan tulisan tangan

Sebagai permulaan latihan menulis, lebih digalakkan guna bahan-bahan yang bersifat multi sensori seperti membentuk huruf menggunakan doh, pasir, tepung dan sebagainya untuk memantapkan visual dan tactile memori untuk ingat bagaimana huruf ditulis. Banyak sangat idea dan perkongsian multi sensori ini dalam Pinterest, media sosial dan website ahli terapi bertauliah. 

6. Tidak guna kertas bergarisan 

Perlu gunakan kertas yang bergaris supaya kanak-kanak ‘aware’ dengan kehadiran garisan sebagai tempat untuk huruf diletakkan. Mulakan dengan kertas bergaris 1 yang dibuat sendiri. 

7. Tidak ajar untuk fokus kepada ‘starting point’ huruf ditulis 

Pentingkan ‘starting point’ huruf atau nombor ditulis kerana ini dapat memberi petunjuk untuk ‘letter formation’ yang betul. Tips untuk ‘starting point’ yang betul ialah mula dari atas ke bawah, kemudian kiri ke kanan. 

Jika kita fokus kepada starting point yang betul, akan mengurangkan kecenderungan reversal writing atau tulis huruf secara mirror image.  


Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

Catat Ulasan (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !